Jump to content

Skum i kjølen


Keiko

Recommended Posts

Hallo.

Har en halvplaner med kjøl og innabords diesel motor som står på "litt" stive motorlabber.

I tilegg noe kavitasjonsstøy fra propellen mm..

Resultatet er at det oppstår støy i fra dørken inne i båten.. :smiley:

Kjølen er nemlig plastet over med et tynt sjikt, og dette blir rene rytmeboksen.

Har tenkt mye hvordan jeg kan stoppe støyen. :cool:

Den enkleste løsningen vil være å fylle noe inn i hulrommet i kjølen, og da er det ikke så mye som kan brukes uten at det veier mye. Men det er bare negative innlegg når jeg søker på "Skum"..

Er virkelig skum så dårligt som det skrives om her?

Har hørt at Finske Targa bruker skum i mellom skrog og innerliner,

og det er ikke mange båter som får slik juling som Targen får.

 

Noen (positive) synspunkter.

 

Keiko

Link to post
Share on other sites

Det finns flere produsenter som bruker mye skum i båtene sine - stort sett for å oppnå positiv oppdrift:

 

Etap og Sadler - usynkelige seilbåter med TUNG kjøl (Etap lager slike båter nå i over 30 år!)

Terhi - mindre motorbåter

 

Og ellers har vel de fleste mindre båter såpass med skum/annen oppdrift at de er usynkelig.

 

Har selv  følgt med og er helt usikker hva jeg skal tro om skremselspropaganda når det gjelder skum.

Link to post
Share on other sites

Moderne båtproduksjon anvender gjerne dobbelt skott med skum som mellomlegg på utsatte flater. (dekk bla.) Dette er ikke i første omgang ment som et flytemiddel, men for å øke styrken i den bærende flaten. Skummet som anvendes er PVC-skum i form av plater og fåes i forskjellig densitet avhengig av krav til styrke.

Devinycell som er ett av merkenavnene som anvendes vil neppe egne seg i ditt tilfelle da du trenger binding mellom skum og skott for å redusere ressonans og vibrasjoner. Jeg ville prøvd med Polyutethaneskum, du vet slikt som anvendes i bygningsindustrien. Problemet blir antagelig å få komme til å rengjort flatene slik at du oppnår god binding til skottet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med mange som advarer mot å bruke ekspanderende skum i hobbyprosjekter. Og særlig byggeskum (på boks) er nok tvilsom. Jeg har engang brukt skum som brukes av de som lager isolerte tanker ( f eks tankbiler), som er en 2-komponentsskum og som - så vidt jeg kunne bedømme det - danner mye mer jevn skum enn boksene. (Jeg brukte det ikke på båt)

Link to post
Share on other sites

Jeg har da opparbeidet meg litt erfaring med skum, så jeg kan alltids synse litt... Under forutsetning av at det ikke kommer i kontakt med vann, er vel ikke skummet i seg selv noen uting. Er det riktig type skum og man unngår inntregning av vann, ser jeg bare fordeler med skum. Faktisk kunne jeg godt tenkt meg å bruke skum selv ifbm med skrogarbeider, hadde det ikke vært for tingene nevnt lengre ned.

 

Problemet oppstår hvis man etter hvert får inntregning av vann, kanskje over lang tid slik at man ikke merker det, og det etter hvert blir mengder av dette vannet. Blir dette vannet stående lenge nok, har jeg inntrykk av at følgende kan skje: Enten trekker skummet til seg vannet og/eller skummet løser seg gradvis opp og det hele blir mer eller mindre grøt. I begge tilfellene kan det bli vanskelig/umulig å få ut igjen vannet uten å måtte åpne opp og rive ut alt skummet. Den dagen man konstaterer at dette er tilfellet, skal jeg garantere at man ønsket det aldri ble fylt i skum. Da har man en båt som er altfor tung og eneste måten og få utbedret det på, er via en arbeidsmengde av en annen verden.

 

Så hvordan kommer da vannet inn til skummet?

 

1) Via skjøter og sammenføyininger i skroget. Ikke helt uvanlig, tror jeg.

2) Via hull som båteieren lager når ting ettermonteres i båten, men også i forbindelse med ting produsent har montert hvor det er gjort for enkelt arbeid ved montering slik at vanninntregning er mulig. Dette er vel den mest vanlig forekommende årsaken, sammen med pkt 1).

3) Via skader i skroget som kan oppstå etter hvert. Ting er ikke dimmensjonert bra nok, eller blir overbelastet ved at båten blir brukt i farvann den ikke er beregnet for, det oppstår sprekkdannelser og det er åpent for vannet. Dette er heller ikke helt usannsynlig. Bare dette året har jeg lest flere tester av nye båter hvor selve båten er konstruert feil og man har avdekket tildels store skader bare i løpet av testperioden.

4) Via selve skrogmaterialet. Kjenner ikke godt nok til å mene noe om hvor sannsynlig dette er og evt. i hvor store mengder vi da snakker om.

 

Hva er eventuelle momenter ved å prøve å fylle med skum selv?

 

1) Først og fremst relativt stor mulighet for deformasjoner i skroget som kan oppstå når skummet ekspanderer.

 

Hva man så velger å gjøre, kan være avhengig av hvor sannsynlig man vurderer det enkelte av de over nevnte punkter. Selv så ville jeg prøvd absolutt alt annet, før jeg som aller siste utvei valgte å fylle med skum. Jeg ser ikke helt for meg hvordan det ser ut i båten din. Er kjølen plastet inn, oppe på dette er motorinstallasjonen, og over dette igjen dørken? Og så er det den delen som er under motorinstallasjonen som du vurderer å fylle med skum? Hvordan er det med støydemping under selve dørken? Er dempingen der helt optimal? Har du mulighet til å ta noen bilder så vi kan se hvordan det ser ut i dag?

Link to post
Share on other sites

Skum vil dempe lyden litt, men kanskje ikkje så mykje som vi forventar. Mest merkbart er nok at du vil få ein annan lyd, meir stiv og dump enn den "tynne" platelyden, og den er alltid meir behageleg. Skum i seg sjølv vil dempe og ikkje produsere lyd, derimot kan overflata som er av hard plast forsterke lyd som er, men som du kanskje ikkje har oppfatta pga. motorlyd og klirr. På min eigen båt har eg eit skott mellom motorkasse og kahytt som er av ca 3 til 6 cm divinycell belagt på begge sider.

Eg overvurderte dei støydempande eigenskapane. Går utfrå at støyen blir absorbert i skummet, men likevel dannar det seg "ny" lyd på baksida,  i kahytten. Grunnen er nok at det er forma på skottet som gir lyd, der er ingen knekk som kan bryte og fange opp resonans. Med 10hk Sabb er det rikeleg vibrasjonar, i verste fall kan plater fungere som trommeskinn. Då får vi lyd i tillegg til motorstøyen.

 

Har inntrykk av at det er mest sollys som smuldrar opp skummet. Der det kun er vatn står det seg bra, verst er der skummet blir utsett for sollys+olje+vatn. Men etter over 20 år er skummet i tilfredsstillande stand. Det er brukt divinycell plater og to-komponent skum i væskeform. Og litt byggskum på sprayboks i løpet av 90-åra, har inntrykk av dette er det minst solide, men det får tida vise.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Konstruksjonen er slik: Motoren i mitten med aksling rett bak og ut. Skott foran motor rommet hvor stikklugaren er. Lengere frem er det dørk, toalett og skap. Under alt dette er kjølen støpt som en tett tanke. Men polyesteren/duken som er brukt over kjølen er så tynn at den virker som et trommeskinn.

Vil bli mye arbeid å støyisolere dørken på undersiden, og det går lufting opp på sidene som også må tettes = ikke så lurt.

Det beste er (teoretisk) å lime matter over den tynne polyesteren på kjølen.. men her kommer det litt vann av og til. Forde hvis det er en lekasje noen plasser rundt rekka, fenderlist ol. så havner det nede under dørken min.

Men jeg tror kansje at skum vil bli et sjangsespill å legge i kjølen. Får prøve å tenke ut noe annet :lol:

Link to post
Share on other sites

...Det beste er (teoretisk) å lime matter over den tynne polyesteren på kjølen.. men her kommer det litt vann av og til. Forde hvis det er en lekasje noen plasser rundt rekka, fenderlist ol. så havner det nede under dørken min. Men jeg tror kansje at skum vil bli et sjangsespill å legge i kjølen. Får prøve å tenke ut noe annet :lol:

Bra at du ser "farene" ved å fylle kjølen med skum. Jeg tror jeg ville forfulgt tanken med å gjøre noe med trommeskinnet. Har lite greie på lyd og resonans, så her må andre tre støttende til. Men et forslag: Kunne det være en ide å forsøke å stive av trommeskinnet litt? F.eks. skjære til noen stringers i finer, støpe disse til trommeskinnet, skru på ei finerplate oppe på dette, fylle dobbeltrommet med skum (Liten risiko da det er bare å skru av igjen finerplata hvis det skulle trenge inn vann til skummet), selvsagt tette godt rundt skruer som fester plata og rundt kantene på plata slik at det blir mest mulig tett, og evt. legge noe støydempende oppå dette igjen. Eller bare gjøre en av delene først og se hva som skjer. Kanskje prøve først med å legge noe støydempende oppå trommeskinnet som tåler vann, og i tillegg kanskje noe tungt spredt litt utover, for å holde skinnet i ro og dempe svingninger som kan lage resonans. Og hjelper ikke dette, kanskje gå litt mer drastisk til verks og vurdere å stive av trommeskinnet og legge noe mer oppå dette. Bare noen ideer til videre diskusjon. Er så trett at det sviver ikke lenger i topplokket. På tide å  :lol:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...