Jump to content

Nødvendighet av vannlås på motor ?


Suzuki

Recommended Posts

det har oppstått et litt kinkig problem ombord, nemlig at den nye vannlås / eksospotta ikke passer i plassen den er tiltenkt.

Potta er av typen Quiet Flow fra Maritim, og ser sånn ut;

Bilde

 

Problemet er at avstanden fra eksosutløpet til innløpet av denne, blir svært lite, ned imot 2-6 cm, i tillegg til at den, om den skal plasseres lavt, kommer 3-4 cm feil i lengeretningen, altså ved siden av motoren. Å bøye en eksoslange på dette viset, er neppe mulig, den må da få en slags S fasong elller mer som en Z kanskje.

 

Så til saken; hvorfor bruker alle nyere motorer sånne vannlås potter ? Dette var da ikke vanlig før ? Er det grunnet økt vannmengde ? Er det grunnet ønske om at motoren skal vare lengre ? Er det andre grunner jeg ikke tenker på ?

 

Det finnes jo andre alternativer også, f.eks denne.Bilde

Har denne noen vannoppsamlende effekt ?

Finnes det enda fler alternativer ?

 

Må potta egentlig sitte på det laveste punktet ? Jeg mener, det er jo ytterst lite vann som vil samle seg i slangen, f.eks om potta sitter 40-50 cm ut på slangen, og 10-25 cm over laveste punkt. Slangen vil jo også samle opp endel vann.. ?

 

Suzuki -frust.

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg tar mye feil hvis jeg antyder at det kun har med pris å gjøre... :rolleyes:

 

etter å ha kokt hjernen i en mørkegrønn båt i hele dag, er det fint om du forklarer med teskje Ingar ?

Hvorfor har de potter, det var da ikke sånne før ? Min gamle MD2 hadde ingen potte i det hele tatt, det funka da fint i 35 år det, iallefall mht. vann.

Svanehals på utløpet har jeg dog..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

du mener altså at vitsen er kun vedr. lyd, og at dette med tilbakeslag bare er en teoretisk mulighet sålenge motoren har svanehals ved skrogutløpet og antiheve ventil ?

 

Mao - det er ingenting i veien for å flytte denne potta litt bakover, den MÅÅÅ ikke stå på det laveste punktet ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen annen grunn enn å dempe lyden. Kravet til komfort er større enn i "gamle dager".....

Den skal vel samle vannet som var på vei opp, slik at det ikke renner tilbake inn i motoren. Dette kan sikkert gjøres uten en potte.

 

Den mengden vann som kan samles er volumet av eksosslangen (+ potte) som er lavere enn utløpet fra motoren. Det volumet som det må være plass til er volumet av hele slangen (evt. til svanehals) ganget med en eksos / kjølevann faktor (Dvs hvor mye vann som er i slangen når motoren går)

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Har ikke en slik vannlås en funksjon som gjør at den skal stoppe eventuell vanndamp som oppstår i slangen i å stige inn i kanalene i motoren ved stans av motor, i tillegg til tilbakeslag av vann?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

åja -damp er vel ikke så farlig. Husk at på moderne motorer er kjølevannsmengden SVÆRT mye større enn på gamle dampere ( ! ) .

Vet ikke hva utgående vanntemperatur er, men neppe veldig mye over 40-50 grader ?

Dessuten - når man stopper er motorer varmere. Dvs. at trykket i motoren er høyere enn i eksosanlegget ( lufttrykket altså )

MAO. vil luftstrømmen gå andre veien. Det er vel derfor det er viktig med sånn anti-hevert ventil..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nå hadde jeg egentlig tenkt å legge meg, men ok. Potta er ikke nødvendig, dens hovedfunksjon er å dempe støy. Det er en forutsetning: Eksosslangen bør ha en vannrett lengde som er lang nok til å ta vannmengden som kan dannes i svanehalsens oppoverbakke uten å renne full. På min forrige "Sylfiden" hadde jeg potte, trengte den ikke. Båten før, "Caroline" hadde ikke potte.

 

Hulda har to gigantpotter, hver tar 25 liter før noe kan renne inn i motoren. Hulda kan ikke oppvise vannrett slange på mer enn en liten snutt, altfor kort. Dessuten er det greit å få dempet "the great eight". Etter å ha sittet akter ved roret noen timer begynner den heftige brummingen å bli nerveslitende. Det er ikke bestandig det passer å seile.

 

Du beskriver at når motoren er varm vil dampen gå ut av eksosrøret. Fysikken er imidlertid slik at når motoren blir kald, går strømningen motsatte veien. Hvis det da er en oppdemmet "stang" med vann i eksosen som ikke har luftfase på toppen, vil "stanga" bli sugd inn i motoren.

 

Jeg beskriver nå kun våteksos, ikke kjølevannskretsen. Det er en annen historie.

Link to post
Share on other sites

Dessuten - når man stopper er motorer varmere. Dvs. at trykket i motoren er høyere enn i eksosanlegget ( lufttrykket altså )

MAO. vil luftstrømmen gå andre veien.

Mnja. Lufttrykket idet du stanser motoren, er det samme i motoren som i eksosanlegget. Temperatur har ingen ting med dette å gjøre. Men siden motoren er varmest, vil den også avkjøles kraftigere etter som tiden går. Da vil også luftstrømmen gå MOT motoren, og ta vanndamp (og en eventuell vannplugg) med seg. Om dette har annet enn akademisk interesse, det har jeg ikke den fjerneste anelse om.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

etter å ha vært utsatt for Vetus`s eminente kundeservice, lurer jeg; er det noen som veit om andre typer eksospotter vannlåser, gjerne typen som ser ut som en

" stående bøtte / spann " ?

 

Finnes evt. prinsipptegninger, er dette noe man kan custom lage selv, enten i syrefast stål, eller glassfiber ? Vil anta en gjenplastet thrustertunell vil være perfekt ..

 

F.eks ville en som ligner på denne, være perfekt.

Bilde

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er det bare en beholder med innløp, utløp og that`s it i prinsippet ?

 

Suzuki

Bildet foran (eksplodert) er litt komplisert. På Huda har jeg et 280 dia rør fra hogger'n. Røret er sveiset igjen med en plate i bunnen, som på ditt bilde (røret mitt ligger). Du skal ha begge eksosrørene inn fra toppen (som på bildet). Røret fra motor og inn slutter i topplaten. Røret som skal ut av potta, mot det fri, stikkes ned til det er et par cm over bunnen. Jeg gjorde en liten arealberegning som fastsatte "rør over bunn mål". Ga Fffff da jeg kom til praktisk gjennomføring og sveisa det fast. Pottene fungerer helt utmerket.

 

Dimensjonene du trenger er innmari mye mindre. Jeg har jo en "mighty eight". Du har vel omtrent 5/4 eller 1 1/2 eksosslange og trenger ditto eksosrør. Potterøret kan jo være ca 150 mm dia. Høyden sånn omtrent 200 mm. Det er ikke så nøye. Bare se på volumet av potta kontra volumet av slangen mellom potte og topp svanehals. Når skvetten renner tilbake, må den ikke fylle restnivået i potta.

Link to post
Share on other sites

.......F.eks ville en som ligner på denne, være perfekt.

Bilde

Vet ikke OM det er det du trenger, men......HER er noe som ligner.

 

Litt voldsomt, kanskje?

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...