nidelv590 Startet 13.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2006 Etter sjøsetting i går skulle det være klart for årets første tur, men neida, slik ville det seg ikke. Motoren er en Marna Type K med Zenith forgasser. Den starter lett og sviver pent, men så stopper den etter ca 20 sekunder. Hvis noen har idèer om hva det kan være så setter jeg pris på det! :) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2006 Det første jeg ville sjekke var bensintilførselen frem til forgasseren. Jeg vet ikke hvor kjent du er med disse forgasserne, men bensinen går først inn i et lite flottørkammer og når kammeret er full flyter flottøren, med en nål på toppen opp og tetter tilførselen (eventuelt via en liten vippemekansisme). Når bensinnivået minker synker flottøren og nålen ned, dermed kommer litt mer bensin inn i kammeret til flottøren og nålen flyter opp igjen, osv, osv, osv.... I ditt tilfelle ville jeg gjette på at det renner for sakte frem til flottørkammeret. Dermed rekker ikke kammeret å fylle seg fort nok. Resultatet er at motoren starter på den bensinen som står i kammeret, går noen sekunder før kammeret er tomt - og deretter stopper den. Mens du venter litt og ergrer deg litt får bensinen tid til å fylle kammeret igjen - og alt er klart for ny start. Hvis du har et bensinfilter mellom tank og forgasser, så ville jeg mistenke det for å være synderen. Hvis du løser bensinrøret fra forgasseren (vanligvis en banjonippel) så skal bensinen renne fritt. Gjør den ikke det så må du sjekke hva som struper den. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
fredivar Svart 13.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2006 1)Løsne bensintilførselslange og se om det kommer nok bensin. Det kan være dritt ved bensinkrana di som gjør at det kommer for lite bensin 2) Hvis det er iorden, sjekk at ikke forgasser "renner over", at nåleventilen i forgasseren ikke tetter helt. Jeg har satt på et bensinfilter (biltema) mellom tank og forgasser, og slipper dermed mye dritt som kan tette den ventilen.0 Sitér dette innlegget Link to post
nidelv590 Svart 13.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2006 (redigert) Kjenner dere til om det er manualer å få tak i til disse forgasserene? Skule gjerne ha visst hvilken skrue som er hva.. Litt lite bilde, men.. skrue 1 er grei, men skrue 2 er jeg usikker på. I tillegg er det en kraftigere skrue langt nede på forgasseren. Noen sa at dette er "fullfart-skruen" eller lignene? (den er ikke synlig på bildet?) Redigert 13.Juni.2006 av marna_k (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 13.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2006 Du har blandingsskrue på den til høyre (2) og tomgangsturtallet på den til ventre (1). Den store som sitter i bunnen er fullfarten. Marna Motor i Mandal vil nok gi deg bistand vdr. manual til denne type motor/forgasser. Rensing av hoveddyse i bunnen av flottørkammeret kan forsøkes, som Poseidon sier- bensintilførselen.....den er viktig den XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 13.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2006 Meg tykkes at huske at denne typen forgasser ofte ble kalt for erstatningsforgasser, som etter sigende skulle bruke så meget mindre drivstoff. Muligens riktig, men meg bekjent bruker den så lite at det nesten ikke er nok. På den annen side var det jo meningen at motorene skulle gå på disse også. Korriger meg hvis jeg tar feil. Det kan se ut som forgasseren din trenger en skikkelig overhaling, men skinnet kan jo bedra. Alternativt; skaff deg en originalforgasser, som regel Simplex, hvis mulig. Men selvsagt, kontroll av fri bensinflyt er jo en forutsetning. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
nidelv590 Svart 14.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2006 Takk for gode svar! Er det noen som vet hvor man får tak i forgassere? Evt. hva det koster? Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 14.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2006 Marna Motor AS Tlf: 38 26 48 25 Kastellg. 12, 4514 Mandal Postadresse: Postboks 297, 4503 Mandal XD3P Sitér dette innlegget Link to post
nidelv590 Svart 1.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2006 Nå er forgasseren renset og montert, nå går den veldig greit. Men det har imidlertid dukket opp andre problemer. Motoren starter greit og sviver fint på tomgang, men så kommer det underlige, setter jeg den i gir så begynner akslingen til propellen å gå og turtallet forblir uendret. Plutselig så er det akkurat som man slipper clutschen brått i en bil, propellen går mye fortere rundt, da dør motoren... Har dette noe med kompresjonen å gjøre? Det bobler litt olje opp i den ene av mutterne på toppen, kan det være toppakningen som er gåen? Den kaster fint med vann i eksosen, og fargen er "hvit-aktig" som den vel skal være? Ja, jeg har prøvd i hele uken å ringe Marna i Mandal, uten å komme igjennom... Er selvsagt glad for alle svar og håper noen har erfaringer å dele.. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 1.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2006 Litt uklart hva du mener her. Du sier at propelleren plutselig går mye fortere rundt, stiger turtallet på motoren samtidig? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
nidelv590 Svart 1.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2006 (redigert) Var litt uklart kanskje ja. Jeg setter den i gir og propellen går, turtallet endrer seg ikke. Men etter litt så tar den tak. Det er akkurat som om girkassen slurer frem til det punktet hvor den får skikkelig fart på propellen? Men problemet er jo at motoren stopper når dette skjer. Er det noe triks jeg ikke vet om siden jeg har vridbar propell? Uansett så skal jo ikke motoren stoppe når den blir satt i gir... Redigert 1.Juli.2006 av marna_k (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 1.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2006 Veeel. Står propelleren på full vridning, og motoren går litt lavt på tomgang så stopper den nok. Høres ut som frikoplingen din sliter litt. Husker ikke helt, men mon ikke den frikoplingen har egen olje? Hvis så, er det lurt å skru opp inspeksjonsluken og sjekke oljen for vann etc. Bytt den likegodt. Hvis det er samme olje som på motoren kan det være lurt å bytte til litt tjukkere olje. Og denne motoren skal IKKE ha syntetisk. Det skal også være en justering for kontrollen av vridningen. Juster denne slik at ikke propelleren endrer stigning av seg selv ved turtallsøkning f.eks. For øvrig er det lurt at du har oversikt over hvilken posisjon på "vridningsspaken" som er bakover - "fri" - forover. Så slipper du å dra i gang med full vridning. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
nidelv590 Svart 2.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2006 (redigert) Har byttet olje på motoren og det er ikke antydning til vann i den. Men, kan kanskje tenkes at frikoblingen er "tom" for fett? Skal sjekke om det er noe antydning til fett i fettkoppen til frikoblingen. Men har jeg forstått det rett så kan en bruke vridningsspaken som gir? På den måten så kan bare "girspaken" stå i gir (forover)? Håper virkelig det lyser amatør av meg, for det er det jeg er. Redigert 2.Juli.2006 av marna_k (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2006 Har ikke så mye greie på denne type motor og propellanlegg, men kan det være at propellen endrer vridning av seg selv, og går til full åpning når den får turtall? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nybåt Svart 3.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2006 Du må stramme frikoblinga di. Den biten som erstatter klutsjen har for lite friksjon og må strammes - til det er det noen skruer neri der. Sitér dette innlegget Link to post
GLENNSTER Svart 1.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2007 åssen zenith forgasser er det da ?? har litt peiling. det kan være en zenith type 24 T-2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.