Jump to content

Rolfsnes snekke...


Hydrox

Recommended Posts

Hei dere båtvante..!!!

 

Jeg hjelper en kjenning med å få snekken hans sjøklar etter maaaaaange års landligge, 20 år vil jeg tippe. Båten har gisnet en del og vi kan se mellom bordene i skutesidene og i bunnen. For å tette under vannlinjen har vi kjøpt noe som heter "Farm 80", dette bør vel være bra greier. Men i natene i skutesidene er det fra orginalt av brukt en hvit masse som minner om vinduskitt. Noen som vet hva dette er for slags stoff? Hvor jeg får fatt i tilsvarende? Eller om det finnes noe bedre som man bruker nå i år 2006.

Båten har forsåvidt aldri vært i bruk, og er vel bygget på midten av 80 tallet. Den er 28 fot og har et meget pent aluminiumsoverbygg. Dette overbygget ble bygget og satt på båten ute på bømlo et sted. Det kan vel nesten kalles ny, men likevel gammel båt.

 

Håper noen av dere kan gi meg litt veiledning slik at vi ikke ødelegger båten. Det er den all for flott til.

Link to post
Share on other sites

De sprekkene du har i skroget kan muligens også løses på en annen måte, selv om farm sikkert er helt fint.

Hvis dere tar teppe eller lignende og legger på hele skroget innvendig, og deretter vanner dette hver dag i en uke eller to så vil nok sprekkene bli langt mindre om ikke helt tette. Da trutner båten.

 

Når det gjelder den hvite massen så er vil jeg vel tro at tec 7 kan brukes her.

 

Hvis du søker på tec 7 her på forumet så får du opp en del tråder du kan lese om det.

 

 

Lykke til :flag:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den hvite massen så er vil jeg vel tro at tec 7 kan brukes her.

Det ville ikke jeg anbefale. Kittet som brukes har en helt annen konsistens enn Tec7. Kittet kan presses litt ut når båten trutner, men det klarer ikke tec7 da dette er elastisk. etter det jeg klarer å lese her(hvis jeg ikke overser noe) er dette en kravell bygget båt. kravell byggede båter skal kittes :-)

 

Farm 80 eller 100 ville jeg alldrig benyttet meg av på friskt treverk.Dette benyttes på gamle skrog som ikke har andre alternativer enn Farm eller sement.

 

For å "Samle" planken i båten kan dere som nevnt legge på fuktige filleryer / skumgummi madrasser eller sette på en vannspreder inni båten.

 

Hvis du lurer på hvor tette det skal være mellom plankene på en kravellbygd båt før man kitter, kan du lese dette med illustrasjons bilder i det nyeste "Woodenboat" som er i salg nå.(kjøpte mitt hos narvesen)

 

 

Affe.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Båten er slett i bunn og skutesider, er vel dette som kalles kravell bygget.

 

Jeg hadde litt i baktankene at stoffet vi bruker i natene må kunne evakuere når båten trutner. Og massen bør vel være litt porøs slik at den lar seg pusse. Silikon som tyter ut når båten trutner er jo ikke så pent,og når man skal pusse med sandpapir blir jo dette bare rot. Linojle kitt høres jo ut til å være bra greier, tåler vel sjøvann ganske godt og..

 

Jeg er sjømann/maskinist, men har dessverre ikke peiling på trebåt. Så på dette området er jeg veldig takknemlig for all den lærdom jeg kan få. Det som er trist er jo at de som virkelig kan trebåt etterhvert begynner å falle fra...

Link to post
Share on other sites

Å bruke silokon er vel verdens beste måte å starte en råteprosess, enig med de 100 meterene...

 

Men det er litt vanskelig å komme til på innsiden med f.eks. vannspreder. Båten er ferdig innredet og maskinrommet minner mere om et stort skipsmaskinrom. Innredet av en gammel maskinsjef.. :D

 

Jeg mener også jeg har hørt noe om at det ikke er sundt å bruke ferskvann for å trutne båten. Dette med tanke på råte...

Link to post
Share on other sites

Jeg mener også jeg har hørt noe om at det ikke er sundt å bruke ferskvann for å trutne båten. Dette med tanke på råte...

Dette stemmer. Saltvannet imprignerer treverket, det gjør ikke ferskvann. En trebåt råtner ikke under vannlinjen først, men på de stedene regnvannet blir liggende.

men.... grunnen til å bruke ferskvann til å trutne er at båten har bedre nytte av 2 uker trutning på land enn en uke trutning med maskinen under saltvann.. samtidig blir det mye ekstra arbeid å legge båten i fjorden for trutning for så og ta den opp på evt. slipp for så å starte arbeidet med å kitte den.

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Rolfsnesbåtane er heilt utruleg fine! Ein kamerat av far min har ei 27fots Rolfsnessnekke med aluminiumsoverbygg.. Det er kanskje den einaste Rolfsnessnekka på 27 fot som er bygd.

 

men back to topic. Er fleire som enkelt og greit smørjer inn med vanleg margarin eller grease.

 

 

Trur forresten ikkje det er nokon som har noko imot bileter av smykket! Spytt inn bileter av alt som går an å takast bilete av på skuta :D

Redigert av oaasheim (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... etter maaaaaange års landligge, 20 år vil jeg tippe.

Etter så mange år på land så trenger treverket først og fremst fuktighet for å trutne - Silikon / Tech7 og lignende kjemiske remedier er bannlyst ombord i en trebåt. Må du bruke noe (etter trutningen), bruk naturlige (organiske) materialer. Først og fremst av praktiske grunner, men også av estetikse grunner. Har heller ikke tro på at linoljekitt er løsningen så tidlig i prosessen. På et senere tidspunk, ja!

 

Har båten stått på land i 20 år, så må du ha litt tålmodighet for å gi den en mulighet til å komme tilbake i fassong igjen. Har du hastverk nå, så kan du ødelegge for alltid!

 

Enig med oaasheim - Rolfsnes-båter er rett-og-slett vakre og en nytelse i estetikk.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

BildeBildeBilde

 

Var ikke lett å ta bilder av båten, den står på slipp inne i et trangt naust. Overbygget er bygget på Ådnanes på Bømlo.

 

Båten har stått så lenge oppe i dette naustet at slippvognen var rustet i fillebiter. Vi måtte gjekke opp båten og bygge ny vogn inn under båten. Dette var første pri før det var trykt å jobbe rundt den. Dette er ikke et hastverksarbeid, det skal gjøres skikkelig slik at vi ikke ødelegger båten. Er derfor jeg henvender meg til dere her inne. Det ville være trist å ødelegge dette flotte skroget...

 

Er det, eller er det ikke noe poeng i å spyle båten med en vannslange noen ganger daglig i et par uker...???

Link to post
Share on other sites

Hva med å kjøre slippvognen såpass ut at flo og fjære gjør mesteparten av jobben. Da blir det jo bare å passe på den ikke flotner av vognen og at det ikke blir for mye vann oppetter motoren og gearet..??? Men hva med det som er over vannlinjen, er det her man har litt jobbing med spyleslangen..??

Link to post
Share on other sites

så lenge det bare er såvidt over vannlinja, vil det nok ikkje presse ut bordgongar.. har gjort dette fleire gongar på kravellbygd og koparklinka trebåtar... Men det er jo selvfølgelig forskjellig frå skrog til skrog kva det toler.. Det med slippvogna var ein fin idè! Men då må du ned å passe på at det ikkje kjem for mykje vatn ved flo...

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for mange gode svar, men det er fortsatt en del jeg lurer på.

 

Slik jeg har forstått det er Rolfsnesbåtene bygget med galvanisert søm med treplugger som dekker sømmen. Det ser i hvert fall ut som om dette er en meget solid skute som er bygget for å tåle mere enn rolige søndagsturer.

 

Hele skroget trenger jo en del kjærlighet og omsorg. Med dette tenker jeg på bunnstoff og oljing over vannlinjen. Bør jeg få båten til å trutne en del før jeg begynner med dette arbeidet? Eller kan jeg stoffe og olje båten før jeg starter med trutningsprosessen.

 

Hva gjør jeg med den delen av skroget som er over vannlinjen, skal det trutne her og? I så fall må jeg vel bruke spyleslangen på innsiden og utsiden noen ganger i døgnet...

 

Er ombord på supplybåten jeg er maskinist på nå, blir vekke i 4 uker. Viktig å ha en plan over hva jeg må gjøre med Rolfsnesen når jeg kommer hjem.

Link to post
Share on other sites

Skroget bør vertfall vera tørt når du oljer/lakker... Bruk olje, for lakken blir "porøs" etter ei stund, og då toler den ikkje mykje.... Visst det er stort mellomrom mellom borda over vannlinja, så vil det jo hjelpe på å trutne der og.. Du bør vertfall trutne slik at det ikkje kjem vatn inn i bølger og slikt.

 

OT: Jobber du for Solstad Shipping? :p

Link to post
Share on other sites

I baugen ligner den vel en del, men den jeg holder på med er en krysser. Rund(spiss) i hekken og er 28 fot. Det ligger faktisk et par Rolfsnes snekker inne på finn.no hvor du kan se skrogfasongen. Når det gjelder overbygget er det ingen av dem du ser inne på finn.no som ligner.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Heisann.

Fikk et godt gammelt "gubberåd" av de gamle gutta, og det var: Bruk margarin,når båten skal trutne.

Det er billig,du får det overalt(kanskje i kjøleskapet), og det presses ut,eftehvert som bordene trutner.

Siden er det bare å tørke av med en klut,uten skade på hverken båt,eller miljø.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...