Jump to content

Moment på Bravo3 propellere


Birchwood 320

Recommended Posts

Den fremst (store mutteren) 136 Nn den bakre (små mutteren) 81 Nm

 

OBS Husk at den fremste propellen skal det ene bladet stå opp de to andre bladene ti på halv og ti over halv

den bakre propellen skal stå ned og ti på hel og ti over hel

Link to post

Den fremst (store mutteren) 136 Nn den bakre (små mutteren) 81 Nm

 

OBS Husk at den fremste propellen skal det ene bladet stå opp de to andre bladene ti på halv og ti over halv

den bakre propellen skal stå ned og ti på hel og ti over hel

Hææææ. Har det noe også å si??. Vel.. Takk for hjelpen.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Bøyer meg i støvet. Tusen takk.. Dette har eg aldrig hørt et kvekk om.. Gjorde hvertfall ikke slik men det kan jo hende verkstedet har gjort dette, Muligens derfor eg har lavere turtall i år enn i fjord.. hmm..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Bladene vil rotere og "passere" hverandre ved motsatt rotasjon. Så på 1 omdreinig vil vel propellbladene overlappe hverandre 3 ganger pr runde? jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal bvety noe..

 

Noen som kan forklare?

 

mvh Joda310

Som har tatt feil mange ganger i sitt liv

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Bladene vil rotere og "passere" hverandre ved motsatt rotasjon. Så på 1 omdreinig vil vel propellbladene overlappe hverandre 3 ganger pr runde? jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal bvety noe..

De vil vel møtes to ganger for hver turn tenker jeg, det vil si at ett blad passerer ett annet 6 ganger for hver turn...
Link to post

Vil det kanbskje bli slik:

Hvis bladene "møtes" på topp, er det her et brudd i vannstrømmen pga drevet sin stamme. Ergo vil man miste grep i vannet hvis de møtes på topp/bunn?

Derfor er det bedre å "møtes" for siden av topp/bunn pga vannstrømmen... Hmmmmm

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Da har eg skiftet til 22P cuppet. Eg kan sei 2 ting. :flag: og :discuss: ag faktisk et tredje :crazy:

 

Gjekk fra 3100 rpm til 3400 rpm. Fra 24P cuppet til 22P cuppet.. ER til å bli gal av.. Men er vel så nærmt topp turtall at eg gir opp . Topp er 3500rpm.

 

Men om eg nå fyller full tankt og pakker i båten hva da..

 

Positive er at båten gjekk myyyye lettere i plan og var myyyye raskere på gass responsen..

 

Noen som har et sett Bravo3 20P cuppet?? Bare tuller..

 

Foresten tusen takk til alle som hjalp med moment data og tegninger

Ble faktisk mye mindre vibrasjoner når eg satte propellene rett på.. :eek:

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
  • 1 år senere...

Gjekk fra 3100 rpm til 3400 rpm. Fra 24P cuppet til 22P cuppet.. ER til å bli gal av.. Men er vel så nærmt topp turtall at eg gir opp . Topp er 3500rpm.

 

Hei er de noen som har erfaring vis du skiftet vanlige 26 p til 26P Cuppet.

Fart ??? turtall ???? betre skyv ved lavt turtal.?????

Etter at eg har lest emne så har eg funnet ut at mine proppeler står feil. :headbang:

Link to post
  • 2 måneder senere...
Ja det har noe å si propellene går jo med samme fart, står de feil så er de ikke så efiktive bladene vil jo skygge for verandre

 

 

BravoIII.jpg

 

Da er båten sjøsatt og testet etter at propellene er montert riktig( etter opplysninger her på båtplassen)

Erfaring etter en liten test:

1. Mye eller ingen vibrasjon i båten( mye før )

2. Nesten ingen rakling fra drev ( litt på tomgang før )

3. Føles som skyvet i båten er betre på vei opp i plann.

4. Ser ut som de er ingen endring på marsj fart og toppfart.

Takk for hjelpen( Spes. vibrasjon i båten)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...