Jump to content

Emergency Bilge Pump


Bitteliten

Recommended Posts

Etter å ha lest om alle 40 åringer med raske, nye båter med kartplotter ombord som stadig går på grunn (det er vel snart en naturlov) har tankene mine surret rundt å ha en emergency bilge pump ombord i båten. Har manuell og elektrisk lensepumpe - men de er stort sett bare til "kosebruk". Skulle helvete være ute og vi trenger noen minutter på å få satt skuta på land sikkert trengs det en skikkelige lensepumpe som tar unna noen liter i minuttet.

 

Fattern har en slik i seilbåten sin, men jeg har ikke fått rota meg nedi der for å se på den. Noen som har forslag på pumpetype og opplegg på dette? Jeg ser for meg en krafig 12V pumpe plassert akter i motorrommet med eget avløpssystem. Og jeg vil heller ha for stor pumpe enn for liten pumpe. Pumpa bør ha automatisk og manuell styring

Link to post
Share on other sites

Leste en artikkel et sted om akselmonterte pumper - rett og slett en impeller på propellakslingen med et pumpehus støpt rundt. Må da være bra som backup pumpe skulle jeg tro...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten :flag:

 

Fikk et tips av en kar med en stor Furuholmen som hadde store trutningsproblemer. Han dro av slangen til kjølevannsinntaket (og stengte krana :smiley: ) og stakk det ned i bunnen for å holde vannivået nede under trutningen da 3 stk 230V pumper ikke holdt vannet unna.. Pumper ganske store mengder vann når motoren får litt turtall.

Dette er en løsning som kan brukes i nødsfall ved stor vannintrenging også.

 

En måte å gjøre dette brukervennlig på mtp. en nødsituasjon er å montere en tre-veis kran på slangen mellom impellerpumpen på motorene og drevene. Før så en slange fra tre-veisen ned i bunnen. Gjerne med sil. Åpnes kranen, stenges vannintaket fra drevet og motoren(e) suger da vannet fra kjølsvinnet istedenfor fra drevet. Tre-veis kranene kan utstyres med wire som gjør at de kan åpnes fra f. eks førerpossisjonen på samme måte som "fuel cut off" ventilene virker. Kjekt å slippe å gå ned i et vannfyllt motorrom for å åpne kranene i en nødsituasjon.

 

Tror 2xD4 pumper ganske mye vann på f.eks 3.000 rpm.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000, du mener noe slikt:

 

Bildet er hentet fra artikkelen det er linket til ovenfor.

Ja se der :yesnod:

 

Samme prinsipp, men istedenfor å måtte ned i motorrommet for å stenge vannintaket for og så åpne den andre kranen for lensing, kan dette løses med én enkelt tre-veis kran styrt av vaiere som kan åpnes med hendler på førerplass eller cocpit.

 

Ryddig opplegg det på bildet, men kanskje ikke optimalt i en nødsituasjon med halvfullt motorrom. En enkel og fin løsning! Ikke spessielt dyrt heller. :sailing:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Denne løsningen ser ut som velegnet på motorer med separat kjølevannsinntak. Vil det fungere like bra på oss som har kjølevannsinntaket i drevet? Jeg er skeptisk til å kappe kjølevannsslangen på midten og sette på et T stykke her. Ser for meg at skit som kan trekkes inn med kjølevannet og som normalt stopper i saltvannsfilteren kan stoppe i T- stykket.

Link to post
Share on other sites

Denne løsningen ser ut som velegnet på motorer med separat kjølevannsinntak. Vil det fungere like bra på oss som har kjølevannsinntaket i drevet? Jeg er skeptisk til å kappe kjølevannsslangen på midten og sette på et T stykke her. Ser for meg at skit som kan trekkes inn med kjølevannet og som normalt stopper i saltvannsfilteren kan stoppe i T- stykket.

Blir vel ikke trukket noe mer skitt inn gjennom drevet enn gjennom et vanlig inntak.

Tre-veisen må selvfølgelig dimensjoneres minst i samme størelse som slangen så den ikke blir et strupepunkt. Kuleventiler er helt glatte innvendig og jeg tror ikke det er noe mulighet for at noe henger seg fast der. Det er samme type tre-veis kuleventil som styrer om septiken din skal gå rett i sjøen eller i tanken. Vil tro den oplever mer skitt enn vannintaket ditt noen gang vil gjøre :puke:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg hadde en Rule pumpe som tok 14000l i timen. Kostet i utsalg 2500.-

 

Ellers så e det nok lurt å få ei spylepumpe som går på motor, den kan kobles sånn at du bruke den som både lense og spylepumpe, denne kostet ca 3500.-, mne var vel anvendte penger.

Link to post
Share on other sites

kjølevannsinntaket i drevet

:eek::eek::eek:

 

Da er det kanskje bedre med en egen impellerpumpe montert i forkant på motoren, på et eget kraftuttak, og med en elektrisk clutch som kobler den inn. Regn med å finne det der det finere utvalg fra Johnson Pump er å få.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Flott at man er interessert i lensepumper med høy kapasitet.

 

I Volvo Ocean Race var det en båt som tok inn vann i svært dårlig vær. Det ble sendt ut mayday, og besetningen ble reddet. Båten var imidlertid ikke så veldig mye lekk, men med lekkasje i full storm, tok skipperen ingen sjanser.

 

De elektriske lensepumpene holdt båten flytende i mange dager. Forsikringsselskapet hadde nemlig leiet inn et letefartøy i jakten på båten. Båten hadde blitt observert av andre skip i dagene etter maydayet.

 

Søkeskipet fant båten nærmest fri for vann med elektriske lensepumper som fortsatt pumpet ved behov.

 

Forrige gang jeg ivrig diskuterte kraftige lensepumper generelt og pumper i seilbåter spesielt, fikk jeg litt kjeft, men det jeg sa er det jo faktisk mange som har sagt siden også.

 

Lotus

 

Lensepumpe

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: Bare anst-nivået er stabilt totalt sett, så går det nok bra!

Og da passer det sikkert med en liten "angstfordriver" eller 2 :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Pumpen min er gått i stykker så jeg trenger en ny.

 

I dag har jeg noe tilvarende denne

 

RULE 500 1900 LITER/TIME 12 VDC 19 mm slange

 

Hvilken pumpe har dere god erfaring med?? Jeg liker egentlig ikke pumper som ligger og lytter hele tiden.

 

Bør jeg heller gå opp til 28mm slange?

 

Forøvring kan jeg se for meg at et slikt BRYTERPANEL LENSEPUMPE AV/MAN/AUTO kan være veldig greit og ha. Det vil jo faktisk fungere som en vannalarm i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel tro at om man har stor lekkasje, så er man gjerne ombord. Da kan Hulda trykke på knotten, aggregatet starter og jeg har en 220 volt pumpe. Aggregatet kan vel gå 100 timer i ett sett uansett. Eller omtrent fire døgn. Hos Biltema, pumpe: 750 W, 12,5 kubikk/time. Pumpen er litt kjenslig for tilstopping, tåler ikke større partikler i vannet enn 35 mm. Prisen er 500 kroner. Slange maks. 1 1/2". Det er så bra atte.

Link to post
Share on other sites

For info så ligger ikke den nye Rulemate serien og søker etter vann.

 

The Rule-mate consists of a powerful rule bilge pump and a new non-mercury float switch in a single housing. Fully automatic but will only turn on when the water level rises. There is no cycling and no battery drain. The pump remains off until the internal float switch rises and the pump stays on until the water is evacuated. The pump's internal computer senses no load (water) against the impeller and then shuts off. A detachable strainer provides easy access to the impeller area for removal of debris. Each pump is easily installed with the pump and switch internally wired. A third wire allows the pump to be connected to a manual switch if so desired.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hvilken bilge pumpe® bør en egentlig ha i båten? Kan en RULE 3700/14000 LITER PR. TIME gjøre noe fra eller til om det skulle bli en større lekasje? En skroggjennomføring på 38mm er jo også et ganske heftig hull i båten.

 

Det siste jeg har hørt er at automatiske pumper ikke er lov mange plasser i utlandet pga miljøkrav. Den må i hverfall ikek stå der det er fare for oljesøl.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ønsker ei virkelig effektiv lensepumpe, kan du montere en T-forgrening på vanninntaket til motoren, slik at du kan sjalte fra inntak av saltvann utenfra og vann som måtte komme inn i båten. Flere større båter har denne muligheten for å lense båten med motoren. I Dalslandskanalen fikk jeg båten fylt med mye vann en gang, og jeg skal si at motoren (BMW 180 HK) sugde vannet fort ut da jeg stengte bunnventilen, løsnet slangeklemmene til vanninteksslangen og puttet denne i bunnen av båten.

Forøvrig går Rule 3700 for å være ei effektiv lensepumpe.

Dessuten er dette ei virksom pumpe som fiskere visstnok benytter: Rule GPP. Universalpumpe for spyling og sirkulasjon. Kapasitet: 14400 liter/time 38mm slange. 12 og 24V. 12V Kr. 2 190.- Kan kjøpes hos bl.a. Seatronic i Moss. Vurderer å anskaffe denne selv.

Link to post
Share on other sites

Skulle helvete være ute og vi trenger noen minutter på å få satt skuta på land sikkert trengs det en skikkelige lensepumpe som tar unna noen liter i minuttet.

En redd mann med en bøtte skal vist være en effektiv lensepumpe, men jeg tror jeg vil ha satset på fiskebåtvariente. En real sentrifugalpumpe som kobles direkte til motoren med en mekanisk kobling. (Elektrisk kan svikte ved mye vann).

Link to post
Share on other sites

Europris alt og Biltema eller noe har rimelige og bra 5000l/min 230v [ekte] nedsenkbare lensepumper som kun bruker rundt 500W.

kjøp gjerne 2.

 

en grei overdimensjonert inverter - alt en liten generator ala EU10i eller EU20i holder skuta flytende så lenge man ikke ovestiger kapasiteten dens for mye eller at man blir kvitt det verste nok til å sette den på land ;)

 

testet den med å tømme fiskekummens kapasitet på 100l på ca 20 sek om jeg husker riktig. (ingen akademiske tilbakemeldinger takk!)

 

har alltid med en slik pumpe og generator på 1. turen for sesongen + alle langturer over åpent hav ;)

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...