Jump to content

Ulyd mellom Volvo AQ 151A motor og 290 SP gear


Styrbert

Recommended Posts

Håper noen kan gi meg tips som løser mitt problem.

Ulyd fra motor/drev område. Lyden er merkbar både på tomgang og i fart. Med motorluker igjen kan det høres ut som en diesel motor på tomgang. I fart høres det ut som en gammel 20 hk Johnson som konkurrerer med Volvoen. Lyden forplanter seg til skroget også. På tomgang høres lyden best fra drevsiden akter. Kan det være et støttelager i overgangen motor/drev?

 

Har lest litt om svingningsdemper, kanskje kan det være den? For meg høres det ut som et lager som sliter uten at jeg har erfaring fra svingningsdemper ulyder. Problemer med å presse fett gjennom nippel på svinghjulsdeksel - det bare tyter til siden. Har lest at fett gjennom denne nippel kan løse mitt problem... Skal kjøpe et stetoskop/ulydsøker på Biltema og se om jeg kan finne mer nøyaktig plassering av lyden. Har heldigvis tilgang til kran for å løfte båten opp om det skulle være nødvendig.

 

Ved eventuelle tiltak:

- Må motor flyttes fram og drevet tas av eller bare en av delene?

- Er det skadelig å kjøre motor bruke båten?

- Evt timeforbruk på eventuelle rep.

--------------------------------------------

Takknemlig for tilbakemeldinger

Link to post
Share on other sites

Her må du nok beskrive bedre hvilken motor og hvilket drev du har.

Er det Mercruiser kaster jeg inn håndklet, men volvo 270, 280 og 290 drev har jeg skrudd en del på.

 

Som du beskriver har du også ulyd når giret er i fri. Det kan tyde på at lydkilden ligger mellom motor og drev. Mulig kilde:

 

- defekt dempeplate på svinghjul

- defekt lagre i mellomaksel

- defekt nålelagre i kryss (universalledd mellom aksel og drev)

 

For å ta ut adapterplate for å sjekke dempeplate og mellomaksel må motoren trekkes frem i båte evt tas ut. Avhengig av motortype og utforming av motorrom i båten din. Kryssene kan du enkelt sjekke ved å ta av drev. Kryssene skal kunne vris lett og uten slark.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Takker for info - kjekt å vite at en kan endre tittel i tilfelle noe blir feil. I mitt innlegg ble det jo nesten som å spørre om hvor "langt er et tau". Ser jo det i ettertid at korrekte opplysninger er viktig for eventuelle hjelpere og deres lyst og muligheter til å svare på innlegg.

 

------------------------------------------

 

Var nede i båten og undersøkte mer om lyden. Presset masse fett i nippel på topp av svinghjuls-kåpa. Kanskje det hjalp litt? Stakk handa under bade plattformen og kjente på toppen av drevet når motor gikk på tomgang. Kjenner tydelig litt krasling sammen med ulyden på toppen av drevet. Tar båten opp i krana og inspiserer/tar av drevet. Kanskje belgen kan ha fått en skade? - så får jeg ta det derfra. Det er andre sesongen med knutebelgen. Skal bytte igjen til neste vår. Tror det er viktig at den eventuelle slitasje/skade ikke får utvikle seg.

Link to post
Share on other sites

Og er det støttelageret til mellomaksel....så kan den skiftes utenfra etter at drev er demontert,men det er viktig at det smøres godt inn med et fett som tåler turtall.....(vanlig hjullagerfett for bil er ikke bra nok da denne aksel og lager har et arbeidsområde på 5000 omdreininger og fettet slynges ut av lageret).

 

....men jeg vil tippe at du finner ulyden din nettopp her i dette lager. Høres kjent ut og det kostet meg motor ut/inn da lageret hadde havarert totalt og ødelagt og halsen på svinghjulshuset slik at også denne måtte byttes = dyrt og kjedelig midt på sommeren. :cryin::crazy:

 

Lykke til.

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Da har jeg med hjelp funnet ut av problemet. Det ser ut til at oljenivået har sunket i drevet med den følge at det ble varmgang/tannhjulsmos i øvre girhus på drevet. Støyen derfra har forplantet seg til motor rommet og resten av båten slik at jeg trodde det var et eller annet melom motor og drev.

 

Da er båten tilbake til vinterplassen - sørgelig tidlig... :nonod:

Har tatt av drevet og er på jakt etter et komplett øvre girhus til et VP 290 drev. Et som er ferdig overhalt. Har hverken utstyr/kompetanse til å utføre denslags. Tror utvekslingen er 1:2,15 på min AQ 151A, men det spiller kanskje ikke noen rolle på det øvre girhus?

 

Er det bare å skru av og montere et nytt, eller er det mye tilpassing "shimsing" med det eventuelle nye "bytte" girhuset?

 

Er redd det har kommet spon fra tannhjul videre i systemet. Dette kan kanskje bli et framtidig problem lengre nede. Da jeg tappet ut oljen var magneten på oljepluggen full av spon.

 

Finnes det en mulighet for å vaske/spyle ut eventuelle fremmedlegmer med olje/diesel eller white sprit, eller må hele drevet plukkes fra hverandre?

 

Vurderer kanskje å skaffe et helt nytt overhalt drev. Drevia tar 35 - 40 lapper inkl mva. når jeg leverer det gamle. Et nytt "Bytesdrev" som de kaller det koster 58 000,- Det er jo halveis til splitter ny motor og drev.

 

Er det noen i forumet som føler seg kallet til å komme med innspill... som gir nytt håp til en "hagecruiser"

Link to post
Share on other sites

Hmmmmmmmmmmm.......hørtes ukult ut.

Jeg hadde byttet øvreveksel og spylt gjennom resten av drevet med diesel for å få ut mest mulig spon. Det ligger shimms mellom nedre lager på øvreveksel og resten av drevet. Metode for shimsing finnes i VP verkstedsmanual som finner her på forumet.

 

Deler finner du på finn.no

 

f,eks http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...86&pos=7&tot=36

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei! Takker for innspill.

 

Er ute og surfer etter nytt drev/deler både innenlands og utenlands. Ser det dukker opp noe info om "små bolter" og "revers haker" Trodde dette var likt på alle 290 drev. Mitt er fra -86. Er det noen mål jeg kan ta for å kontrollere at jeg har store eller små bolter?

 

Dette med utveksing på drev er viktig. Jeg tror det er 2,15:1

Finnes det noen linker der jeg kan verifisere dette?

Utvekslingen gjelder vel også øvre girhus hvis jeg bytter dette?

Tror at min AQ151a med 145 aksel HK ikke greier et duo prop drev...?

Duo prop har vel bare med nedre girhus å gjøre?

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Takker forumet for interessen. Best å sluttføre historien om hvordan det gikk. Greit for andre som kommer borti tilsvarende senere. Selv om jeg ikke er ferdig med jobben setter jeg sluttstrek her.

 

- Tok av drev. Adskilte de 3 hoved delene spylte alle lager med parafin mange ganger mens jeg roterte akslene. Fikk ut all spon. Filtrerte parafinen mellom hver spyling og en sterk magnet til å samle det grove. Oljesila på drevet var også halvfull av spon når jeg åpnet det.

 

- Griseflaks!! - det var kun tannhjulene i øvre girhus som gikk tapt. Har funnet en som overhaler øvre gir til en overkommelig pris. Når drevet allikevel ligger i deler benytter jeg sjansen til å bytte et pinnelager til akselen i nedre girhus (var litt slark). Bytter også tetting på propell aksel.

 

- Når alle drev delene er klare skal jeg få hjelp av en proff til å skru det sammen med minimalt timeforbruk. Vips! så er drevet klart uten å rane feriepenge beholdningen.

 

-----------------------------------

 

- Har hatt trøbbel med siging i drevet. Ble værre mot midtsommer. Ser at det kommer litt olje ut av trimsylinder. Hydraulikk pumpa er av den gamle typen og er heller ikke helt god. Har hatt en dårlig følelse for hele hydraulikk opplegget lenge. Kom over et helt nytt skjold med nye trimsylindere og pumpe på nettet. Kjøpte hele greia.

 

- Jeg er ute etter å lære mer - er nå så godt i gang at jeg flytter litt på motor. Tar av det gamle drev skjoldet og monterer det nye med styrehjelm uten slark og velfungerende hydraulikk. Sjekker bukkehornet ned til drevet samtidig. :smash:

 

- Tross alt er jeg ganske fornøyd. Fra dypeste fortvilelse og usikkerhet med meldinger som: "at nå kan du bare skaffe deg et nytt drev" - til oversikt og løsninger som ikke har tatt pusten fra lommeboka og sommerferien. 14 dager landligge, så ut på havet igjen. Har ennå ikke startet ferien min, så jeg er i rute.

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Da får du ha en god ferie og takk for at du deler slike ting med oss andre. Det gjelder å sjekke flere muligheter når man har havarert......et nytt drev betyr jo slutten på feriepengene for mange.

 

Dessuten er http://www.finn.no og http://www.blocket.se et fint hjelpemiddel for å søke opp deler i både Norge og Sverige. (Blocket er Sveriges svar på Finn).

 

Mvh Jørgen som er på ferie.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...