Jump to content

Varmt vær -> høyere motortemperatur?


Dykker

Recommended Posts

Var ute å kjørte med båten igår kveld. La merke til at temp-måleren indikerte høyere temeratur enn normalt. Sjekket sjøvannsfilter og eksosmanifoil. Eksosmanifoilen var litt varmere enn normalt, men jeg kunne holde hånden på den uten at jeg brant meg.

 

Med den varmen vi har hatt den siste uken (28 grader da jeg var ute) blir det vel litt varmere i motorrommet enn normalt, samt at sjøvannet også holder 22 grader.

 

Nåla gikk ikke opp på det røde feltet, men den var nær det. Normalt ligger min motor ganske langt opp på det grønne (VP AQ151A).

 

Ferskvannsdelen i motoren (via varmevekseleren) kokte ikke.

 

Noen som har erfart det samme?

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post

Det jeg la merke til var at det nye sjøvannsfilteret hadde forandret passform. Filteret skal skyves ned i to spor som skal flukte med veggene. Det gamle filteret hadde også "ujevne" slissespor.

 

Var innom båten idag for å sjekke om hvor eventuelt sjøvannet kunne ha stoppet i systemet. Jeg demonterte røret som går ut av oljekjøleren og opp i eksosmanifolien. Startet motoren og så at sjøvannet sprutet ut av rørstussen. Altså måtte da eksosmanifolien være tett. Litt rart tenkte jeg da denne var ny for tre år siden. Monterte på rørstussen igjen og dermed fungerte alt som det skulle.

 

Tenkte da at oljekjøleren kunne ha blitt tett pga småskjell (som jeg observerte mange av i silkammeret). Da jeg løsnet rørstussen ut ifra oljekjøleren måtte jeg løsne "topplokket" på denne. Antakelig så har småskjell sprutet ut da røret sto i friluft ved sjekken.

 

Søkte på Google om temaet og fant dette fra en svensk side ifra 2003;

 

___________________________________________________

oftast brukar sjövattensilen ändra form på AQ151 och släppa förbi smuts som hamnar i oljekylaren,och det blir ett mottryck i systemet.

men det vanligaste felet är att avgaslimpan rostar och blir tät

___________________________________________________

 

 

Dette stemmer med det jeg observerte; Den nye silen var blitt deformert i kantene som skal gå i slissen. Dermed passerte det småskjell forbi filteret, gjennom varmevekseleren og ned til oljekjøleren som dermed ble tett. Dermed ble eksosmanifolien varmere.

 

I og med at saltvannet som skulle passere fritt fra inntaket på drevet og ut via eksosmanifolien ble stående fast ved oljekjøleren, så steg temeraturen i varmevekseleren slik at det interne ferskvannet ikke fikk nok kjøling.

 

Skal kontakte Volvo Penta og høre om det finnes andre modifiserte filtere som ikke deformerer seg i kantene. Filteret har kanter av plastikk, hadde sikkert vært bedre om kantene hadde vært av metall.

 

 

 

Link to post

Har du bilder av dette sjøvannsfilteret? Det hadde vært interessant å kunne sammenligne med sjøvvansfilteret bl.a. på 41-motoren. Vi er flere her som sliter med kjølingen, jf div andre tråder som går på båtplassen nå.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har du bilder av dette sjøvannsfilteret? Det hadde vært interessant å kunne sammenligne med sjøvvansfilteret bl.a. på 41-motoren. Vi er flere her som sliter med kjølingen, jf div andre tråder som går på båtplassen nå.

 

Brigg

Har ikke bilder av selve filteret der jeg sitter nå, men fant et gammelt bilde av motoren. Sjøvannsfilteret sitter inne i den svarte sylinderen til høyre for varmeveksleren.

 

Bilde

 

 

 

Link to post
Svart (redigert)

Her er bilde av silen montert i huset, legg merke til den ujevne kanten som står mot slissen

Bilde

 

Her er bilde av selve silen med ujevne kanter

Bilde

 

Og her er bilde av sporet i sjøvannssilhuset

Bilde

 

Har nå funnet ut hvorfor en ny sil blir så fort deformert;

 

Når man er ferdig med båtturen er det viktig at man ikke slår av motoren med en gang, men lar den gå på tomgang noen minutter etter endt tur.

Grunnen er at hvis man slår av motoren med en gang, så vil sjøvannet som befinner seg inne i silhuset bli oppvarmet av ferskvannet som står inne i varmeveksleren og omgivelsene i motoren.

Dette resulterer i at silen mister sin passform og etter hvert slipper inn uønskede småskjell osv som til slutt stopper i inntaket til oljekjøleren. Dette fordi at oljekjøleren har de trangeste kanalene.

 

For å motvirke at silen endrer form, skal man la motoren gå på tomgang noen minutter etter at båtturen er ferdig. Da vil motoren få litt lavere temperatur, samt at man drar inn kaldt sjøvann i systemet. Silen vil dermed få mindre varme direkte på seg.

 

Jeg pratet også med en bekjent av meg som er båtmekaniker som verifiserte dette. Jeg ringte også Volvo Penta Norge teknisk, men de ba meg ringe en forhandler. Var så innom en forhandler og han sa at dette stemte.

 

Egentlig er det rart at ikke VP har laget en bedre løsning enn dårlig plast til filtrene sine til denne motoren.

 

Men det står jo også i instruksjonsboken at motoren skal gå noen minutter på tomgang etter endt tur for "å gå seg til".

Bilde

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...