Jump to content

Maskindrevet seilbåt


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Hei

 

Etter årets sesong sitter jeg igjen med noen spørsmål.

 

Er en seilbåt som går for maskin og seil samtidig å betrakte som et maskindrevet fartøy i sjøveisreglene?  Jeg trodde at det var det, eller tar jeg feil?  Har ikke funnet dette spesifikt i sjøveisreglenene, men kanskje andre kan opplyse meg?

 

Innpå her er det mange seilbåtbrukere.  Hvor mange av dere kan med hånden på hjertet si at dere både kjenner til og følger sjøveisreglenes regel 25 e) "Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Har i år ikke sett en eneste seilbåt med rett signalføring når de går med seil og motor.  Hva kommer dette av.  Har jeg ikke fulgt godt nok med, eller er inntrykket riktig?  Hva sier båtfolket?

 

Mvh

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du har helt rett i at de færreste (les nesten ingen) følger regelen. Ikke jeg heller. Selv om jeg seiler og selvfølgelig burde hatt signalet ombord. Ikke usannsynlig at man har et forbedringspotensiale.

 

Selv tenker jeg slik at hvis en seilbåt gjør over 4 - 5 knop for et totthalt storseil (ingen forseil) er jerngenoaen i gang.

 

I tvilstilfelle følger jeg seilregelene. Men kanskje denne tråden vil få oss til å forandre vaner?

 

Mvh

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Samme her  :lol: men bortsett fra under seilheising og nedtaging bruker jeg ytterst sjelden begge saker samen. Noen steder i utlandet tar man dette mye mer alvorlig!

 

Men skal fortelle om en sak jeg leste om:

 

I USA var en gruppe seilere (i en båthavn) meget lei alle de vannscooterne som bare var til sjenanse og gjorde farlig/ulovlige ting. Så de tipset politiet. Politiet kom og gjorde en innsats. Det ble en del penger til statskassen, men det meste kom fra seilerne, som nettopp syndet mot alle disse reglene mot signalføring.

 

Andreas - seiler

Link to post
Share on other sites

I løpet av mine mange år på sjøen har jeg en  -  siger og skriver en  -  gang opplevet å se en motorseiler som førte den foreskrevne kjeglen. For moro skyld tar jeg det også ofte opp i seilermiljø og den vanligste kommentaren er "hæææ?"

 

Det hadde vært et fint bidrag til avklaring av vikeplikten om kjeglen virkelig ble tatt i bruk, men om så skulle skje  -  da ville den fortsatt være like ukjent blant de fleste andre sjøfarende  -  og dermed var man vel like langt?

 

Med andre ord; jeg mener at der er mange avsnitt i sjøveisreglene som man burde pugge før man kom til den med kjeglen, f.eks.:

 

Lystbåter skal vike for nyttetrafikken

Seilbåter som også bruker motor skal ha TOPPLANTERNEN tent

 

og den viktigste av alle: VIS HENSYN   -   og her tenker jeg spesielt på 3-etasjes campingcruisere med hekksjø!

 

Ha en fortsatt god sommer!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Seilbåter som også bruker motor skal ha TOPPLANTERNEN tent

mvh

Poseidon

Vil bare klarere dette: er det topplanternen som skal tennes, eller motorgangslanternen ?

På de fleste seilbåter er vel dette to separate lanterner, den første rett under eller over salingshornene, den sistnevnte som navnet sier, i toppen av masta.

 

Har alltid brukt navnet "motorgangslanterne" om den som sitter i forkant av masta. Den har også en sektor fremover ( 112 grader ? ) mens den i toppen lyser 360 grader.

 

Arrester meg hvis jeg tar feil..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det som mange feilaktig kaller topplanterne (fordi den befinner seg i toppen av masta), er enten en rundtlysende hvit ankerlanterne eller en "tricolor" hvor sidelanternene og akterlanternene er slått sammen i en lanterne.

 

Båter under 12m kan det brukes en rundtlysende hvit lanterne og sidelanterner.

 

På en seilbåt (<12m) som går for motor kan du altså bruke "ankerlanternen" som kombinert "topp-" og "akterlanterne". (Da må din vanlige akterlanterne, som du bruker når du seiler, være slukket.)

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

På en seilbåt tror jeg at motorgangslanterne er et greit begrep for denne lanterna. På mitt originale instrumentpanel fra Hallberg Rassy står det steamlight på knappen, og det er koblet slik at selv om jeg skrur på steamlight vil den ikke lyse uten at jeg også har skrutt på de andre lanternene

 

Den andre lanterneknappen omtales som navlight på panelet.

 

Skal få montert en tricolor med innebygget ankerlanterne i mastetoppen, så da blir det enda flere knapper å holde styr på :headbang:

 

Hvorfor tricolor når man har vanlige lanterner fra før av? Man sparer mye strøm i og med at en pære sørger for lys i alle tre lanternene - en stor fordel når man seiler. En utfordring blir å få koblet dette må en måte som gjør at man ikke kan gjøre feil. Fort gjort å glemme å skifte lanterneføring når man veksler mellom motor og seil.

 

Motor: Navlight + steamlight

Seil: Tricolor

Seil (hvis tricolorpæra har gått): Navlight

Link to post
Share on other sites

Det som mange feilaktig kaller topplanterne (fordi den befinner seg i toppen av masta), er enten en rundtlysende hvit ankerlanterne eller en "tricolor" hvor sidelanternene og akterlanternene er slått sammen i en lanterne.

 

Båter under 12m kan det brukes en rundtlysende hvit lanterne og sidelanterner.

 

På en seilbåt (<12m) som går for motor kan du altså bruke "ankerlanternen" som kombinert "topp-" og "akterlanterne". (Da må din vanlige akterlanterne, som du bruker når du seiler, være slukket.)

 

GeirKS

... og alt for mange tenner alt det de har av lanterner; da brenner topp og ankerlanterne samtidig enten de er underveis eller ligger stille. Forfra ser de ut som en slepebåt  -  med sine to topper. Fra siden ser de ikke ut i det hele tatt.

 

Resultatet er at de demonstrerer for all verden: "Jeg har ikke peiling, men jeg slo på de bryterne jeg fant....!"

 

Anbefaling: Bruk høsten og vinteren til noen hyggelige og lærerike kvelder på et båtførerkurs.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En kommentar til dette med seilbåter som går for motor + seilføring:

 

Dette er minst like irriterende for oss som seiler. Har opplevd flere ganger å måtte vike for slike jukseseilere når jeg seiler. Dette kan medføre at jeg må slå eller jibbe uten at det egentlig var nødvendig. I det man passerer den andre seilbåten ser man at det kommer kjølevann ut bak. Har derfor som vane å ta fram kikkerten når jeg ser en seilbåt som går litt raskere enn det som er naturlig.

Link to post
Share on other sites

Dette med motorgang samtidig som seil er oppe, er etter mitt syn en forbannet uting. Dette fordi svært mange som gjør dette, gjør det i trange farvann for å bruke sjøveisreglene som om de seiler. Derfor hender det at jeg gir litt ekstra gass, bare for å øke hekksjøen min.

 

Det skal også legges til at jeg har hatt to seilbåter tidligere, og det er en uting at noen skal jukse seg til fordeler. Dette gjelder særlig i de trange farvannene vi har her utenfor Asker og Bærum. Vi har også norges tetteste båtbestand (det siste tror jeg).  En annen ting er at det for de fleste ikke er nødvendig å seile over alt.

 

For motorbåtfolk bruk mindre, for seillbåtfolk bruk mer (med seilene nede!!!!!). Jeg snakker om motor. Sitat fra Ingvar Johnsen den gang i Båtmagasinet.

Link to post
Share on other sites

Anbefaling: Bruk høsten og vinteren til noen hyggelige og lærerike kvelder på et båtførerkurs.

mvh

Poseidon

Du gir deg ikke!  :yesnod:

Det er bra! :headbang:

 

Selv må jeg innrømme at dette med kjegle og lanterneføring på seilbåt "ikke satt".

Kanskje oppfordringen også kan gjelde oss som tok båtførerbeviset for mange herrans år siden. Det å oppfriske sin kunnskap er heller ikke så dumt...

Link to post
Share on other sites

Har et annet spørsmål som gjelder lanterneføring.

Når man sleper jolla, kreves det da ekstra lanterne, lanterne som forteller at man har slep etter seg,F.eks. 2"topplanterne" i samme mast?

Og hva med seilbåt som ikke fører "topplanterne" ved seiling?

Slepelanterne® kommer inn i bildet når man sleper "på ordentlig". Da skal man føre en ekstra topplanterne for slep inntil 200 meters lengde og en orange lanterne akterover. Du kan nok trygt fortsette å slepe jollen uten å bekymre deg for slepelanternen.

 

En seilbåt som ikke fører topplanterne, den er en EKTE seilbåt. Den viser at den bruker kun seil til fremdrift og at motorfartøyer har vikeplikt for denne seilbåten. (Unntatt nyttefartøyer).

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Når man sleper jolla, kreves det da ekstra lanterne, lanterne som forteller at man har slep etter seg,F.eks. 2"topplanterne" i samme mast?

Litt synsing: Vil ikke føre ekstra lanterne for slep før det er fare for at noen kan kjøre mellom meg og slepet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du gir deg ikke!  :yesnod:

Det er bra! :headbang:

 

Selv må jeg innrømme at dette med kjegle og lanterneføring på seilbåt "ikke satt".

Kanskje oppfordringen også kan gjelde oss som tok båtførerbeviset for mange herrans år siden. Det å oppfriske sin kunnskap er heller ikke så dumt...

Nei, jeg gir meg ikke!

 

En av grunnene er alle de ganger jeg har hatt båtførerkurs hvor en eller flere kjekkaser har begynt med å fortelle at de egentlig kan alt dette fra før, men at de bare ønsker "papirer" for å få rabatt på forsikringen, eller noe i den duren....

 

Da er det ekstra kjekt, den aller siste kvelden å spørre disse "kjekkasene" om de kanskje hadde lært bittelite grann tross alt. Svaret slår ikke feil: Jeg lærte utrolig meget / jeg visste ikke at / tenk at der var så meget jeg ikke var klar over / osv / osv / osv.

 

Det er denslags små episoder som gir oppmuntring til å holde på år etter år med å terpe på det samme stoffet   -  foran stadig nye smilende fjes!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En seilbåt som ikke fører topplanterne, den er en EKTE seilbåt. Den viser at den bruker kun seil til fremdrift og at motorfartøyer har vikeplikt for denne seilbåten. (Unntatt nyttefartøyer).

Mellom seilbåter (under seil) og nyttefartøyer er det litt ulike oppfatninger av vikepliktsreglene ute og går.

 

Det jeg kan finne om dette i sjøveisreglene http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/index.htm er:


Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

.........

b) skal et seilfartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske.

 

Regel 9. Trange farvann

.....

b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere gjennomfarten for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp.

 

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

.....

j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 


 

Disse reglene omfatter havneområder, trafikkseparasjonssystemer, sterkt beferdet lei og trange farvann.

 

Noen som kan flere regler?

 

Jeg kan ikke finne andre regler som sier at seil skal holde av veien for nytte. Jeg tror nok at 95% eller mer av seiletiden min foregår utenfor slike spesialområder. Oslofjorden er vel kanskje annerledes - er det trafikkseparasjon hele veien der nå?

 

Nå er jeg en sterk tilhenger av å bruke hue i situasjoner mellom små og store båter da, det hjelper ikke å sitte i himmelen (eller alternativet) å veive med armene og påstå man hadde rett.

 

Har aldri fått fem tut - f...k off signalet - fra noe nyttefartøy  :headbang:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Som en biting: Er det noen som vet hva WAFI betyr?

Ja, (Wind Assisted Fu..... Idiots).   Det lærte du oss i et innlegg i februar.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som en oppfølger til regelpostingen på forrige side.


Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

a)

 

(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

.....


Denne regelen sier jo at men er forpliktet til å 'stå på krava'. Enten må man legge om kursen tidlig - før man kan sies å være i en 'møtesituasjon' med det motordrevne fartøyet - eller selvfølgelig i siste liten - for å unngå sammenstøt. I mellomtiden, si en 3-5 minutters tid mens man nærmer seg hverandre, er seilbåten altså forpliktet til å holde en evt. kollisjonskurs.

 

Dette er selvfølgelig fordi det motordrevne fartøyet skal ha en fart og kurs å forholde seg til når det planlegger vikemanøvren.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg en sterk tilhenger av å bruke hue i situasjoner mellom små og store båter da, det hjelper ikke å sitte i himmelen (eller alternativet) å veive med armene og påstå man hadde rett.

 

Har aldri fått fem tut - f...k off signalet - fra noe nyttefartøy  :smiley:

Hei Surprise,

 

De reglene du henviser til er greie, men jeg tror allikevel at det viktigste i innlegget ditt var de siste linjene  -  de med å bruke "hue".

 

At reglene primært rettes mot trange farvann er fornuftig nok for i litt åpnere områder kan også det store nyttefartøyet gjøre den minimale kursendring som kreves for å UNNGÅ at en vanskelig situasjon oppstår. Dette gjøres stadig vekk uten sure miner hverken fra den ene eller den andre.

 

Men jeg trenger ikke gå lengre tilbake enn i går ettermiddag, jeg kom gjennom havnen med "Rogaland" (www.gamlerogaland.no) like etter at onsdagregattaen var slutt. Da vi nærmet oss bybroen møtte vi et virvar av seilere, med og uten seil, med og uten motor  -  og jeg tror nesten med og uten mast (?).

 

Da har ikke 1000 tonn med 75 år gammel stålbåt, med maskintelegraf og dampstyremaskin stort å stille opp når det gjelder å vike for et virvar av mer eller mindre seilende båter. Da gjorde jeg det som forekom meg å være det eneste rette: hang i fløytesnoren og gav et laaaangt ul, for å sikre at alle småbåtene i nærheten ble oppmerksom på oss  -  for at de skulle ha mulighet for å komme seg ut av veien i tide.

 

Alt gikk på aller beste måte og jeg la ikke merke til hverken knyttnever eller det som verre måtte være  :smiley:

 

mvh

Poseidon

 

PS

I dag kl 1800 skal jeg ut med "Gamle Salten" (www.gamlesalten.no)   -   bare for å ha det nevnt som en advarsel for eventuelle seilere i nærheten  :wink:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...