Jump to content

FM 8-12 ladeproblemer +++


antiol

Recommended Posts

Har en FM 8-12 bensin som i følge tidligere eier er fra 1976. Motoren går som ei klokke, bare jeg har strøm nok til å dra den i gang. Motoren er saltvannskjølt.

 

Det sitter en dynastarter på, og jeg antar den ble levert med motoren da den var ny.

 

Siden jeg ikke har noe spesiell greie på motor og elektronikk spør jeg like gjerne i dette velopplyste forum:

 

Jeg har tilsynelatende problemer med ladingen. Såvidt jeg har skjønt er ikke dette unormalt på tretti år gamle dynastartere, og jeg tenker da å bytte ut denne.

 

Spørsmålet mitt er om dynastarter er "one size fits all" og at denne dermed passer:

http://www.marinelektro.no/shop/index.html...talog384_0.html

 

Bør jeg samtidig bytte laderegulator og startrele?

 

Videre: Finnes det en tommelfingerregel for vedlikehold av disse motorene. Motoren har vært godt stelt hele livet (er tredje eier).

 

Av mindre problemer har jeg nå fått en liten oljelekasje helt foran på der giret er festet i motoren. Jeg finner ikke opphavet til denne.

 

Jeg har også byttet plugger pga soting (som jeg tror skyldtes gamle plugger?).

 

Spørsmålet er om motoren nå begynner å bli moden for en skikkelig overhaling, og om noen har en ide om hva det i såfall vil koste.

Redigert av antiol (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja du har jo en ganske så "ny" motor, min er fra 1955, type L5 (6-8 hk) . Jeg har det samme problemet med min dynastarter, og har funnet ut at den lader bra de 10-20 første minuttene, men deretter blir den varm og ladingen blir dårligere for tilslutt nesten å opphøre. Men når motoren er kald lader den OK igjen. Problemet ligger nok helst i regulatoren som nåtildags ofte blir byttet ut med to separate, istedet for det kombinerte startrele/regulator som var originalt. Fant også en link på internett over en som hadde bygget seg sin egen elektroniske regulator - så med tid og stunder vil jeg prøve det. En uoriginal dynastarter må nok tilpasses med reimhjul, det er ikke sikkert det gamle passer på. Et annet alternativ til den leverandøren du nevnte er Maritim her: Maritim og søk på "Dynastart".

 

Når det gjelder overhaling, måtte jeg bytte et veivlager etter at jeg hadde kjøpt en motor som stod fast. Slitte foringer og krysspinner i stemplene, siden den motoren jeg har, har støpejernsstempler (Nyere hadde lettmetall). Hvis du har magnet (eller , må nok stiftene files, da de vil brennes litt over tid) Justering av forgasser vil nok hjelpe på soting av pluggene.

 

Fred ivar

Link to post
Share on other sites

Nå har FM selvsagt sommerferie, så det er lite hjelp å få der ang tilpassing av evt ny dynastarter. Jeg får prøve meg på en telefon til maritim. De kan vel ha noen erfaringer å dele.

 

Ellers tar jeg gjerne mot andre tips og erfaringer med FM.

 

Andreas

Link to post
Share on other sites

...nå har jeg ikke noe peil om motoren din.

Men mht. ladning fra en likestrømdynamo, da har vi noe.

Les gjerne her under knappen "dynamo-batteri".

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...