Jump to content

Prosjekt moring i Randsfjorden - trenger litt hjelp :-)


Torcello

Recommended Posts

Hei alle,

 

Jeg har akkurat anskaffet meg en liten båt (plass til 5 personer) som jeg skal bruke ved hytta ved Randsfjorden. Hytta ligger desverre ikke ved vannet så jeg kan ikke legge ut brygge. Det er min første båt, så jeg er ikke så dreven uti båtlivet.

 

Jeg har heldigvis alliert meg med en av "de lokale" hvor jeg har fått lov til å legge båten ut med moring/bøye ved eiendommen hans, men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal få dette til. Kan noen hjelpe meg med det?

 

Jeg tror der må være ca. 10 meter dypt hvis jeg legger båten ca. 10 meter fra land på østsiden av randsfjorden (noen som vet dette presist?).

 

En lille tegning eller en god forklaring hadde vært en stor hjelp.

 

Jeg har overveid å kjøpe denne moring, da den ser ganske lur ut og forhandleren sier de får veldig gode tilbakemeldinger på denne - noen som kjenner til denne løsning?

Mange takk for hjelpen og spør endelig om du trenger noe mer informasjon for å kunne hjelpe meg.

 

Hilsen

Thomas

Link to post
Share on other sites

Sikkert lur den der men viss det ikkje er så stor båt så går det sikkert fint borre hol i ein stein på 30 - 40 kg (kanskje meir) og bruke den i staden for. Berre hugs på å ha LAAAGT tau når du skal senke ned steinen/"morrsafe-tingen" med blåsa i enden. Då gjer det ikkje noko viss du uheldigvis skulle miste tauet, så etter stramer du tauet når du "loddet" er på plass.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Sikkert lur den der men viss det ikkje er så stor båt så går det sikkert fint borre hol i ein stein på 30 - 40 kg (kanskje meir)

30-40 kg er noe pysete - er vel ikk garn du skal sette? :lol:

 

Det beste er noe som IKKE er rundt dvs kummering etc. Dette vil grave seg ned. Nå kjenner jeg ikke bunnforholdene der, hvilken bunn er det?

Link to post
Share on other sites

dvs kummering etc

Har høyrt om dette, men er ikkje det litt "råflott". No står det berre at det er ein "liten" båt med plass til 5 personer i og det seier meg ingenting. Vil det seie at den er godkjendt for mef personer eller at den akkurat heldt seg flytande med fem personer. Viss det er ei 14-15 fots jolle det er snakk omså må det vel gå fint med 40-50 kg søkke, eller? Vil jo ikkje øydelege ryggen heller :wink: .

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Det er en Bever 380 (12 fot) det er snakk om. Men da den er ganske ny og koster over 30K vil jeg gerne være helt sikker på den også er der når jeg kommer til hytta neste gang.

 

Men uansett hva jeg velger som moring, hvordan er designet?

 

Hva skal forbinde moringen til bøyen videre til båten? Hvordan lages dette på beste måte ut fra deres erfaringer?

 

Hva med landfestet? Noen som har en genial løsning på dette? Gjerne en låsbar løsning.

Link to post
Share on other sites

Viss det er ei 14-15 fots jolle det er snakk omså må det vel gå fint med 40-50 kg søkke, eller? Vil jo ikkje øydelege ryggen heller :wink: .

Kommer an på bunnforhold og fasong på "søkket", husk at en stein på 40kg veier sikkert ikke mer enn 20 kg nede i sjøen. Ville du fortøyd båten til et par sekker med poteter på land og stolt på det i en storm? Et anker holder bare fast fordi krokene graver seg ned, og det er poenget med en moring også.

 

Er bunnen steinete, så kan en stein duge, er det mudder, vil andre fasonger gjøre bedre nytte...

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Går ut fra at du skal ha utlegg med landtau, slik at du kan hale båten inn og ut. Vi har hatt en rana 14 liggende på et slikt utlegg i 20 år, på et østvendt sted som er meget utsatt for sørøsten om sommeren. Bruker en gammeldags dregg, ikke sammenleggbar, på ca 5 kg. Mulig den har vært 10 en gang, men rusten gjør sitt....... Knyter fast en stein på 15-20 kg i dreggen, og har et par meter kjetting mellom dregg og tau. Båten har aldri flyttet på seg.

 

Men, er det en skjærgårdsjeep eller lignende du har, så har den sikkert dobbelt så høyt fribord og veier tre ganger så mye som Rana'n, og da bør nok vekten på moringen økes en del.

 

Tips: er det et oppdrettsanlegg i nærheten, hør med dem. Ofte har de mengder med utrangerte lodd, anker, kjetting og tau liggende.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Ser flotte ut disse moringene, men jeg tror du "skyter spurv med kanon". Om du får tak på noe gammelt jærnskrammel, en motorblokk eller noe liknende, så greier det seg. Tre en galvanisert kjetting gjennom som f.eks. denne gjennom og lås med en sjakkel f.eks. som denne. Kjetting eller tau opp til en blåse som f.eks. denne.. Kjetting er bedre enn tau, og når dybden er omkring 10 meter blir det vel ikke de store summene uansett. Bruker du kjetting kan du godt la det være litt god lengde på den slik at du kompenserer for ulik vannstand. Bruker du tau skal du være oppmerksom på at ekstratau ikke ligger og flyter rundt bøya. Tau i propellen er ikke gøy... Lykke til..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei...takk for velmenende råd. Jeg synes nu ikke personlig at en kostnad på ca. 1200 kr. for moringen, bøye (skumfyldt) og kjetting er så veldig voldsomt - og så er jeg jo godt på den sikre side.

 

Forholdene hvor båten skal ligge er meget dårlige for å bugsere tunge gjenstander 10 meter ut i sjøen - bare det å få det ned til vannet er en utfordring, så derfor mener jeg den moring er genial da 1 mann kan bære den uten problemer.

 

Eller er jeg helt på trynet her?

Redigert av Torcello (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller er jeg helt på trynet her?

Synes ikke du er på trynet i det hele tatt, bare meg som er kjip og alltid ser meg om etter en rimelig løsning. Dersom du er sikker på at bunnforholdene er slik at denne kan grave seg ned, og du synes prisen er akseptabel, er det jo bar å gå i gang.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hmm...jeg kan jo se at beslutningen om hvilken båt jeg skulle ha var noe lettere enn å finne en løsning på dette....

 

Men uansett hva jeg velger, hvordan foreslår dere at jeg lager systemet for landfeste så jeg kan dra båten inn og ut uten for mange problemer - og ikke minst er der noen som har en genial løsning for sikring (låsing) av landfestet?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har selv benyttet 2 typer fester for båter fortøyd i moring.

 

Alt.1:

Bilde

Her bruker du en blåse med ring opp fra moringen, med en dobbel tau fra land som du fester båten i, og dreg den ut/inn til blåsen.

 

Fordelen her at båten kun somregel er festet i baugen, og dermed kan snurre rundt og dermed kan ligge mot vinden/bølgene.

Bakdelen er at det fort kan bli ""surr" på på tauet til land, og du kan risikere at du ikke klarer å dra båten inn... Det blir også mer slitasje på tauet, og siden båten kun er festet en plass, kan du risikere at den sliter seg.

 

Alt.2:

Bilde

Denne løsningen har eg benyttet til min båt siden jul, og ikke hatt noe problem med.

 

Her holder loddet båten stram ut fra land, og du bare drar i tauet for å få båten inn til land.

her er det viktig å bruke et tungt nok lodd slik at båten blir holdt ute fra land i all slags vær. Benytter selg et på ca 8kg. Tror også at du ikke trenger så tung moring med en slik løsning, da loddet tar mesteparten av belasningen. Du slipper også bøye, og tau som surrer seg sammen. Enkelt og greit!

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Komentar til Eysteind's første skisse: hvis du feste dragtauet på to punter på land, minst 4-5 meter fra hverandre, slipper du at det surrer seg og "gror sammen". Særlig der det er mye martaum er det et problem, et år klarte vi tilslutt ikke å få båten inn til land, og måtte dra opp hele sulamitten med traktor. Da ble to festepunkter innført!

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Tj, hvis Eysteind unnskylder at jeg låner hans tegning litt; dette er det Emil mener:

 

Bilde

 

På denne måten får du alltid avstand mellom tauet ut til bøyen og inn igjen, da "gror" de ikke sammen. Som Emil sier, det kan være et sant lite h****** å hale inn hvis det har skjedd.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Bruker du blåseløsningen er det mange som anbefaler å la være å feste land-tauet i ringen oppe på blåsa da stanga som går gjennom blåsa har en tendens til å ruste/knekke etter en tid.

 

Fest et lite tau med kause i hver ende i toppen på bunntauet - samme feste som blåsa. Tre så landtauet gjennom dette.

 

(Hvis dette var helt uforståelig kan jeg lage en skisse senere :crazy: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...