Jump to content

Trenger hjelp til å trimme honda 10hk!

Honda10hk

Recommended Posts

er det en BF9.9A - den tidligere modellen som ser slik ut?

Bilde

i såfall er den en nedtrimmet 15hk med annen kamaksel og mindre dyse i forgasseren men dette fikk den ikke ned til mindre enn 13.2 hk så de måtte sperre forgasserspjeldet med en stoppskrue på spjeldarmen.

lett å fjerne selfølgelig.

om du gjør dette trixet kan det være fordelaktig å sette inn tennplugger for 15 hken - se samme manual - disse er litt kaldere.

bruk ngk eller denso plugger.

den nye motoren er ikke trimbar - med originalutstyr i hvertfall - ville nok vært nokså kostbart - den er en original 10 hk.

nye 8 og 10 hk er samme motoren.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

da er jeg redd du heller bør vurder en større motor alternativt propell hvis båten din er lett.

effektøkning av betydning for disse motorene - som ikke er nedtrimmede 15-hestere - medfører normalt bytting av kamaksel og forgasser, og om det i det hele tatt er tilgjengelig til denne motoren koster det langt mer enn det smaker.

tror ikke et slik sett finnes uansett.

sjekk eventuelt ut en ny/brukt motor.

det der ser ytterst merkelig ut selv om jeg ut fra bildet ikke helt klarer å få tak i om pakningen fungerer som en "plombe"

det skal det ikke være på denne motoren.

8 og 10 er samme motoren:

http://www.kellox.no/index.php?id=9006

og 10 hesteren bør definitivt ikke være strupet.

kan det være at det er satt på en 8 hk pakning?

sjekk med et verksted om det er et i nærheten eller kontakt http://www.kellox.no/ som er importør.

ser nesten ut for meg som om du har en 8 hk struping på 10 hken.

pakning kan enkelt lages, alt kjøp ny.

kan ikke koste all verden.

Skal se om jeg får kjøpt en liten plast bitt og lage til en pakkning. . Men har spurt fabrikken båten min er lagd, da sa han at båten ville gå i 25 knop med 9.9. . det er en AL 270 9 fot jolle vekt ca. 138 kg. med motor. . Målte den med GPS, den kom opp i ca. 18. . . Og en kamerat av meg har en lik båt, med en yamaha 9.9, u trimmet og den er målt opp i 23 knop. . . . må vær en eller annen stopper på motoren . . . . . .. Har ikke peilig jeg i vært fall :lol:

Men Takk får hjelpa ! :cool:

25 knop med 9.9. . det er en AL 270 9 fot jolle vekt ca. 138 kg. med motor. . Målte den med GPS, den kom opp i ca. 18. . . Og en kamerat av meg har en lik båt, med en yamaha 9.9, u trimmet og den er målt opp i 23 knop. . . .

På så små båter har vekt mye å si, en honda er ikke den letteste, yamahaen er vel lettere. Størrelse propell vil også ha noe å si - kanskje er propellen beregnet for tyngre båt? - og er sammenligningen mellom deg og kompis tatt med samme person ombord?

Men uansett så kan du jo teste men en annen pakning...

Yamaha er også 2-takt, honda har som 4-takt aldri forlatt bunnplassen i diverse tester i 10hk-klassen når det gjelder hastighet. -Glem farten, dette blir ingen racer - nyt heller alle de andre svært gode egenskapene motoren din har :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

nåja, det gjelder å holde tunga rett i munnen tenker jeg.

sjekk den pakningen di først og for all del ikke bytt den med en totakter med mindre du ønsker

(A) å skade hørslen

(B) riste ræva av deg

© doble besninforbruket

(D) plundre med start og driftsikkerhet.

(E) søle med oje hver gang du fyller bensin

(F) + mye mer.

Honda motorene er designet for de som krevet litt mer aav en motor, er mye på sjøen og krever absolutt start- og driftsikkerhet, lavt forbruk og gjerne har litt tunge båter.

med unntak av spørmål om feil ved pakningen:

Honda motorer er ekstremt trange når de er nye og krever minst 200 timers "innkjøring" før ytelsen nærmer seg "normal" og bensinforbruket daler da også ytterligere.

toaktere kan ikke lages med så trange toleranser på grunn av portingen i sylinderveggen - da skjærer de seg - garantert.

Four Stroke Advantage

Experience counts, and Honda has sold 4-stroke outboard motors in the U.S. for forty years, leading the way in 4-stroke technology. While 2-stroke engines rely on gas or air to carry a thin oil film to critical components, our 4-strokes bathe every internal component in oil under constant pressure. Ports in 2-stroke cylinders and pistons can accelerate piston and ring wear. Since there are no intake and exhaust ports in a 4-stroke cylinder or piston, they can operate with tighter tolerances for longer life.

Honda 4T

Bilde

2T:

Bilde

når det gjelder selve ytelsen er det viktigste å få sjekket pakningen.

har du et motor/bil/båt/mekanisk verksted i nærheten kan de hende de kar noe egnet pakningsmateriale du kan få en bit av.

har hatt både Steady 260 med 8hk Honda (1998 brukt - dvs mest sannsynelig innkjørt) og har AL320 med en meget velbrukt 1998 modell 9.9 hk Honda - den gamle modellen.

Steady 260en gjorde 18.5 kn med 8 hesteren og så langt jeg kan bedømme går i allefall AL320en /AL skrogene betydelig lettere enn tilsvarende Steadyer.

AL320en gjør 18.5 kn med 9.9 hesteren som legger av på 5000 o min pga nedtrimmingen.

AL320en ble testet til 22kn med 15 hester 2-takter i Båtliv og det er garantert innen rekkevidde med de gamle Honda 15 hk maken til den 9.9 vi har - da i 15 hk versjon.

for de som er interessert er det litt mer om Honda Marine teknologi her og forskjellen til de "andre"

som noen kuriositeter kan fort nevnes:

*BF150-225 + delvis "alle" motorer:

*"Lean Burn motor" - 20% lavere forbruk en nyeste totaktere - 10 mindre enn like 4 taktere

*3 temperatursoner i motore for korrekt driftstemperatur.

*offset crankshaft for tungdepunktet lengre inn i båten.

Honda har hatt dette "i alle år" mens Suzuki lanserte det som sin greie og noe nytt.

*Dual stage induction - variabel insutrakt - lett og plassbessparende sammenlignende motorer.

*tunede eksorør som går i ytterkaant av motorsidene - ikke gjennom oljesumpen som på feks Yamaha - der eksosen hjelper til å varme opp smøreoljen - stikk motsatt av det man ønsker.

*svinghjul plassert under motor for lavt tyngdepunkt.

*ordenlig separat reimdrevet 90A generator som leverer dobbelt av hvem du vil og den leverer 48A allerede ved 1000 o/min

*enkel og helt nøyaktig ventiljustering uten shims - alle med litt peil kan gjøre det og du unngår i allefall at verkstedet bruker timesvis på prøving og feiling for å finne rette shims.

*VTEC ventilstyring med endring i både løft og åpningstid til forskjell fra Yam & Suz som senere haltet etter med en "kvasi" løsning som bare skyver litt i tid på den ene kamakslen.

litt mer her:

http://www.honda-marine.com/why/HX.aspx

men, som sagt - start med å sjekke ut pakningen.

Offset Crankshaft:

Bilde

Tuned Dual Exhaust (Utenom oljesumpa)

Bilde

90 AMP dynamo

Bilde

bare for å tatt med noe.

Honda er verdens største motorprodusent - størst volum er små "gressklippermotorer". Honda har alltid vært langt fremme på allslags motorteknologi - husker de hadde en banesykkel på 125cc på 6 sylindrer med et toppturtall på 26.000!!!

De store påhengerene er bygd med basis i bilmotorene - f.eks. er 90 hk motorer lik 1.4i 90 hk jeg hadde i min civic.

Samtidig er også honda god på to-hjulinger og små biler - og stort sett, har det motor, lager honda en slik (også jet-fly). Honda har allerede en brenslecellebil (el-bil) klar til å sette på markedet...

Det som også er typisk for Hondafabrikken er at alle grener av produksjonen gir know-how til hverandre, og at Honda ikke er eid av eller eier konkurrenter...

Når det gjelder båtmotorer, tror jeg de aldri har lagd to-taktere, men bare 4-taktere. "Alle" husker vel honda 75 (7,5 hk) og Honda 100 (10 hk). Utrolig stille motorer som gikk og gikk... (men noe tung og "treg")

Innkjøring, hva vil det si ? :P

Innkjøring er at motoren må "gå seg til" - dvs at stempelringer og sylinder må "slites til" slik at de er tilpasset hverandre. Før i tiden skulle man ikke ha turtall, ikke belastning osv på nye motorer på de første bensintankene, nå er det oftest elektronikken som styrer dette slik at motoren ikke får maksimal belastning før den er innkjørt.

En nyoverhalt "gammel" motor må likevel innkjøres på nytt, etter "gamle" regler...

Redigert av o.b.lix (see edit history)

Det går an og fjerne den, må jeg lag en? Går det ikke bare an og fjerne den da?

Hvis du fjerner den helt vil motoren kunne suge falsk luft og ikke gå skikkelig. Det enkleste er kanskje å kjøpe en tube pakningspasta og legge en stripe rundt innsuget før du skrur på forgasseren. Det bør holde til å teste om det har noe for seg ihvertfall.

• 10 måneder senere...
Honda er verdens største motorprodusent - størst volum er små "gressklippermotorer". Honda har alltid vært langt fremme på allslags motorteknologi - husker de hadde en banesykkel på 125cc på 6 sylindrer med et toppturtall på 26.000!!!

De store påhengerene er bygd med basis i bilmotorene - f.eks. er 90 hk motorer lik 1.4i 90 hk jeg hadde i min civic.

Litt ot, men..

Du finner jo også Yamaha/Ford motorer i Ford, f.eks Zetec motoren i mondeo er utviklet i sammarbeid med Yamaha..

Er også brukt som basis i noen yamaha utenbordsmotorer..

Har vell også utviklet en V8èr...

:smiley:

Redigert av Panasync (see edit history)
  • 2 år senere...

Har en Honda 9.9 1999 modell ( gamle modellen )

Lurer på hvor plomberingen ligger ? snakket med en fyr å han fjernet plomberingen men han fikk et verksted til å gjer det å han fikk en fart på 20 knop med 18 fots plastikkbåt.

Det er altso en four stroke eg har å han har. har kontaktet verkstede men det ligger i hamar trur eg å eg bor i Ålesund så blir litt langt men han sa eg klarer å fjerne den sjølv men veit jo ikkje kor den ligger ?

kan nokken forklare meg det?

• 14 år senere...
Honda10hk skrev On 10.8.2006 at 1.00:

Skal se om jeg får kjøpt en liten plast bitt og lage til en pakkning. . Men har spurt fabrikken båten min er lagd, da sa han at båten ville gå i 25 knop med 9.9. . det er en AL 270 9 fot jolle vekt ca. 138 kg. med motor. . Målte den med GPS, den kom opp i ca. 18. . . Og en kamerat av meg har en lik båt, med en yamaha 9.9, u trimmet og den er målt opp i 23 knop. . . . må vær en eller annen stopper på motoren . . . . . .. Har ikke peilig jeg i vært fall :lol:

Men Takk får hjelpa ! :cool:

Du får jo kjøpt paknings papir på biltema, Bilextra, Jula etc..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...