JRhansen Startet 15.August.2006 Del på Facebook Startet 15.August.2006 hei=) jeg vurderer og kjøpe meg ei gammal tre snekke.. noen som kan komme med litt innspill på dette jeg er n00b når det gjelder båt men vet at en tre båt trenger mye arbeid takker for alle svar Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Hei. Kjøpte vår første trebåt sept 2004. Det var endel reparasjoner som måtte gjøres på den, men vi har ikke angret et sekund. Når båten endelig er i pussen, så er det ikke så mye arbeid å vedlikeholde. Trebåt anbefales fra vårt synspunkt! Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
JRhansen Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 er det like mye arbeid med det som folk skal ha det til?? prismessig så får du jo en helt grei båt til en rimelig penge i forhold til og kjøpe glassfiber Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
Ludde30 Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Vårpussen på en trebåt er ikke så veldig mye mer jobb enn på en plastbåt, hvertfall hvis du har som mål å få plastbåten skikkelig blank og fin. Mattpussing og to strøk med lakk holder da. Man er mer avhengig av godt vær ved pussing av trebåt, så det kan jo være en faktor som får det til å drøye i tid. Trebåt kan derimot være veldig mye arbeid hvis den ikke er i god stand. Da går arbeidstimene fort, men fordelen er jo at treverk er et herlig materiale å jobbe, og gamle båter kan bli som nye med litt innsats! Lykke til! Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Bitteliten Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 For meg som plastbåtmann om man skal båssette folk så er det største aberet med en trebåt at den må trutne om våren, dvs at jeg aldri helt føler meg trygg på at båten er tett. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
JRhansen Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 (redigert) treverk er helt klart topp og jobbe med... hadde tengt og få tak i en båt som er sjøklar for jeg har ikke all verdens tid nå om dagen.. noe sånn kansje http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=447&page=2 Redigert 15.August.2006 av JRhansen (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
JRhansen Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 den tanken med at båten ikke er tett har slått meg og....hehe er ikke noe glad i det Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Vi har hatt mye arbeid med skøyta. Bl a så har vi laget nye bommer, lagt nytt tak på kahytt, reparert råte i kahyttsider, pusset ned og lakket opp. I høst/vinter regner vi med å pusse ned skroget. Etter dette blir det vedlikehold hver vår. Dvs pusse lett over det som trengs og legge på ny lakk og selvfølgelig bunnsmøre den. Jeg er vel litt forutinntatt, men jeg ser ikke på det som så mye mer arbeid enn å polere en plastbåt. Plastbåtene krever også sitt for å holde de fine. I mine øyne er den største forskjellen at du kan slurve med plastbåtvedlikeholdet noen sesonger. Med en trebåt blir det større jobb å ta det igjen hvis du har jukset med dette. Må jo også nevne at det er utrolig koselig å jobbe med tre. Å se gråslitte flater få igjen en dyp mahognyfarge er en ren fornøyelse selv om det krever litt innsats. Like greit å bruke tiden på dette enn f eks se på TV Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Jaliza Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Ingenting er så fint å se på som en trebåt som er oppshinet. Ingenting er så vanskelig å selge som en ukurant trebåt. Skal du vokse med båten, og ende opp med trefotsyke kan det svare seg å tenke; Hvilken båt blir jeg kvitt igjen... Lykke til J Sitér dette innlegget Link to post
JRhansen Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 i min prisklasse finns det ingen ting bedere enn "ukurant" trebåt..lol Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
M/B Shanty Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 En pen trebåt er nydelig, en litt dårlig trebåt er forferdelig. Selv holder jeg på med ett prosjekt. har nå ca 400 timer på den og satser på at jeg snart er halveis. Mitt prosjekt var i meget dårlig forfatning, noe jeg var klar over da jeg kjøpte den. Jeg har pusset trebåt siden jeg var 12 år gammel og viste nogenlunde hva jeg gikk til. Jeg har gode ressurser rundt meg (snekkere og mekanikere) som forenkler de værste operasjonene. Jeg har båten liggende i hagen, noe som gjør at jeg faktisk får tilgang til å jobbe. Jeg ser ikke på trebåt som en ren båt, men som en ganske tidkrevende hobby i den fasen jeg er nå. Trebåt er også dyrt hvis det må byttes edle treslag. Selv ville jeg ikke hatt noe annet enn trebåt nå, men kan selvfølgelig ikke si hvordan det blir i fremtiden :-) Uansett hva du ender opp med for en båt, er det alltid meget behjelpelige folk her inne på baatplassen:-) Affe Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
OT-flyktning Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 den tanken med at båten ikke er tett har slått meg og....hehe er ikke noe glad i det Og det kommer på toppen av alle de andre potensielle utettheter - eksos, gjennomføringer, drev. Sitér dette innlegget Link to post
JRhansen Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 godt og se at det er så mange som svarer på så kort tid..jeg synes tre båter er et utrolig pent syn..men de må være gjordt skikkelig arbeid på dem... problemet mitt er rett og slett TID... med 2 jobber,sammboer,dyr,leilighet og campingvogn så er det ikke sikkert at det blir noe tid til overs...men tar det så mye lengere tid og "vår klargjøre" ei tre snekke i forhold til plast...jeg har mulighet for og drive inne under tak i mitt verksted så vær og vind er ikke noe problem Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
NilsPils Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 For meg var det viktig å få en godt vinterisolert båt som er helt tørr innvendig også i den kalde årstid, slik at en kan bo lunt og ha dyner og ting liggende i båten året rundt. Da er vel ikke trebåt det beste? Ellers liker jeg selv også å arbeide med tre og misunner folk med fine trebåter. Skulle gjerne hatt ett oppussingsobjekt på gang selv også, men tiden strekker ikke til. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bliss X Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 men tar det så mye lengere tid og "vår klargjøre" ei tre snekke i forhold til plast...Definitivt ja. Sitér dette innlegget Link to post
JRhansen Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 hva snakker vi om i rene timer? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
Nøtterøy Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Jeg hadde en 25 fots tresnekke for noen år siden! Første året fjernet jeg all lakk, tok vel effektivt en ukes tid, lakket så opp igjen med en "masse" strøk. De påfølgene tre åra var vårpussen veldig lett, litt rubbing av lakken, så på føring av ny lakk. Faktisk mye lettere enn polering av tilsvarene plastbåt. Men båten må ut på våren, det er forsjellen mellom plast og tre, lar du den stå i sola hele sommeren, så vil den lekke....mye! Sålenge jeg fikk båten ut i april mai, var det ikke noe problem med at den lakk, litt var det jo, men det tok pumpen seg av, og båten var tett etter et par dager. Så tre-båt er absolutt ikke å forakte, ikke så mye jobb man skal ha det til heller, om en ikke kjøper et prosjekt da.....! Fordelen er som du sier, prisen. En får masse båt for et sted mellom 40 000-80 000 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 er det like mye arbeid med det som folk skal ha det til??Hei JHhansen!Ikke nødvendigvis - når du først har fått båten opp til en viss standard i oppussing og vedlikehold og går planmessig til verks, MEN, å få en gammel trebåt dithen er MYE jobb. Ved kjøp av gammelt og billig "rukkel" må du som regel ta igjen en god del forsømmelser. Derimot, kjøper du en velholdt trebåt som ha vært eid av en entusiast så blir det noe enklere. Men disse trebåtene er som regel ikke særlig rimeligere i innkjøp enne en dårlig stellt glassfiber-båt........ Det hele "koker ned" til et spørsmål om livsstil og hvordan du skal bruke båten. Har du skaffa deg trebåt, så har du alltid noe å gjøre. Har du dårlig tid (krevende jobb, stor familie, hus, hytte, mange hobby'er ellers) så vil nok trebåten være "dårlig samvittighet" som ligger på, hele tiden. Har selv været trebåtentusiast i noen år - mest p.g.a. samme årsak som du nevner - for lite penger til å investere i tilsvarende plastbåt. Men nå er det slutt. Solgte "MORILD" i sommer og har bestemt meg for at nå blir det plast! Ikke fordi trebåt ikke er fin nok eller at det er for mye jobb, men fordi en plastbåt vil være mere forenlig med måten jeg bruker båt på. Da tenket jeg først og fremst på at jeg bruker båten året rundt (har faktisk flere motortimer i vinterhalvåret enn om sommeren!). Men, den gleden det er å eie en velstelt trebåt kan ikke beskrives! Rent følelsesmessig (hvis du er disponert for følelser ang. båt - og hvem er ikke det?) vil du aldri få samme gleden og føle samme stolthet over å eie noe spesiellt med en plastbåt. Etter noen år i trebåt vil du merke at båten blir en del av deg selv og det blir ikke enkelt å selge den! Morild spøker fremdeles i tankene mine........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
JRhansen Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 jeg får mere og mere lyst på ei lita tre snekke når jeg ser hva folk får til...en ting er helt sikkert, bestemmer jeg meg for det så skal det være velstelt og pent og se på...båten din walter var jo sinnsykt pen Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
M/S Bastard Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Trebåt er da ikke så mye arbeid vel Vel, litt er det jo men når den først er shinet opp så er det ikke så ille fremover. Har du anledning til og la båten ligge ute hele året (den trives best med det) så slipper du denne trutningen hver vår. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
JRhansen Svart 16.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2006 planen er og ha den på campingplassen å der får den nok ikke ligge ute hele året.. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
Walter_S Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Trebåt er da ikke så mye arbeid vel ...sier en som holder på med en og samme båt - TREBÅT - på det tredje året..... ...på land! Nå var jeg litt slem, men kunne ikke dy meg, det var så fristende! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Hehe..jeg blir aldri ferdig, setter nok ikke ut i høst alikevel ser det ut til. Tror jeg skal bytte kjølbolter, eller ihvertfall bytte de som ser dårlige ut. Så blir den bra i skroget, regner med at det betyr litt når jeg selger til neste høst elns Og skaffer ett større prsojekt, men det skal ihvertfall være flytende Nå har jeg brukt så mye tid, at jeg må bli helt ferdig før det selges. Venter fortsatt på motorfester da, så nå må det purres opp Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 (redigert) Min konklusjon er: Rasjonelt sett: Ubetinget plast. Følelsesmessig og estetisk: Trebåt for den som har tid og evner! Kompromiss: Plast med mye pent treverk. Innvendig tre krever lite vedlikehold (skai og falsk teak er bannlyst hos meg). Redigert 20.August.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
alnorbåt Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Hei,meningene angående tre/plast er selvsagt mange,har hatt to trebåter,sjarker,jeg syntes nå ikke at det er mer vedlikehold med en trebåt,så sant at den er fin i utgangspunktet.Jeg har da hatt de liggende ute hele året,dette selvsagt for å kunne bruke de til fiske vinterstid.Da var det bare 2 dager på slipp for å bunnsmøre og matte ned lakken ,samt smøre på ny lakk,hvis jeg skal få anbefale trebåt må den selvsagt(syntes jeg)være kravellygget,har ikke sansen for klinket trebåt.Dette letter også vedlikeholdet på skutesidene,men uansett hva du velger,lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.