Jump to content

Erfaringer med Bavaria 38 AC


Stigt:-)

Recommended Posts

Bavaria 38 ac er en av de mest vellykkede bavariamodellene fra den tiden. Men anbefaler å prute skikkelig siden det er mange båter på markedet. Prut spesielt mye hvis den mangler ting som: stor motor, blykjøl, hitech-seil, større vinsjer og foldepropell. Bavaria 38 seiler bedre enn nye bav 39 hvis den har blykjøl ,foldepropell og gode seil.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Se på denne resultatlitsten: http://www.askoy-seilforening.no/?page=31&show=145

 

Her ser vi i klassen lys uten spinnaker en b38 "breiflabb" med tallet 1.21. Det blir 1.23-24 med spinnaker. På listen ser man også diverse b39 båter i tur-klassen. "Breiflabb" har seilt vesentlig fortere enn disse. Jeg var med på denne regattaen selv og det var åpenbart at b39 i standard utgave er tregere enn b38 med blykjøl/foldeprop/ordentlige seil.

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Siden Bavaria bytter modeller nesten like ofte som jeg stoffer båten må man holde tungen rett i munnen.

 

B38 Cruiser er ikke den samme som B38AC. B38 Cruiser har LYS 1.23, altså samme som B39 Cruiser. Da er det ikke helt pussig at en båt med gode seil gjør det bedre enn båter med standardseilene til Bavaria, som vel ikke er kjent for å være veldig bra...

 

Så vel ikke så mange B39 Cruisere på den listen? De var vel i en annen klasse?

 

B32 derimot seiler jo bra...tidvis holdt en sånn en nesten følge med meg på siste regatta...

 

Men for all del, bra seilt av Breiflabben. Men spredningen mellom båtene er så stor at å legge vekt på en enkeltregatta, særlig i en turklasse (med lavt nivå?), er litt vagt å legge til grunn.

Link to post
Share on other sites

B32 derimot seiler jo bra...tidvis holdt en sånn en nesten følge med meg på siste regatta...

Jepp, den har jeg også gode opplevelser med.

 

Noen som har bilder av denne Bavaria 38C? Jeg trodde det var en vanlig en jeg. Er det den 38 med sentercockpit de lagde ett år eller to?

Link to post
Share on other sites

Bavaria 38 Cruiser er samme båt som 38 Ac, den byttet bare navn når bavaria begynnte å produsere Cruiserserien, som startet med 42 foteren, om ikke jeg husker feil.

38 Ac fra 98-00 er litt kortere og har 2 bad i forhold til 38ac 02-05

 

Er 29 hk tilstrekkelig på en slik båt, ser jo at 39 C leveres med 28 hk og den veier jo 1,3t mer.

Redigert av breganha (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faktisk mange B38 C som er levert med D255 Hk. GJør ca 10 knop.

 

Men Bav 38 c seiler veldig bra, med Per Helgesen har den vunnet overall Færdern. Men husk

att P Helgesen er også en av de beste H-båt-seilerne. Han har også veldig gode seil, samt trimmet

båten særs godt.

 

Som alle Bav er den ett godt valg. Kjenner en som har Bav. :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Som alle Bav er den ett godt valg. Kjenner en som har Bav. :lol:

Personlig synes jeg kanskje at den brunmalte inlineren helt opp til madrassen på køyene minner meg litt vel mye om Harald H Steen Jr i brun høyhalset genser på TV på 70 tallet.

Posted Image

 

Men utover det ser det jo bra ut. Er ikke helt sikker på om den store byssa er så bra i sjøen ettersom man ikke har noe å lene seg mot mens man jobber ved benken.

 

Posted Image

Men jeg liker Bavariaene jeg - synes det er mye båt for pengene :crazy: (hva nå enn det betyr)

Link to post
Share on other sites

Men jeg liker Bavariaene jeg - synes det er mye båt for pengene :crazy: (hva nå enn det betyr)

Det er mange kilo pr. krone. :lol:

 

Båt er er så subejektivt det kan bli. Derfor er de forskjelliges tanker om hva som er bra eller ikke som bestemmer dette.

 

Når jeg sier att den og den seiler bra, kan enkelte mene noe helt annet. Men det er det som greit med diskusjoner.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Men Bav 38 c seiler veldig bra, med Per Helgesen har den vunnet overall Færdern. Men husk

att P Helgesen er også en av de beste H-båt-seilerne. Han har også veldig gode seil, samt trimmet

båten særs godt.

 

Som alle Bav er den ett godt valg. Kjenner en som har Bav. :lol:

Du gir deg aldri, man kan ikke påstå at; "Bav 38 c seiler veldig bra".

 

Den seiler langt under gjennomsnittet av sammenlignbare båter. De Bavaria`ene (cruiser serien) jeg så under lite vind på kryssen i helgens Hollenderseilas var sjanseløse.

 

Og når sant skal sies, så opplevde vi blandede forhold. Mye platt lens, litt slør, mye kryssing, fra 0-7,5 m/s.

 

Denne lista bekrefter vel det?, med samling av Bavaria i bånn;

 

http://www.sandaker.no/resultatlisteLYS.as...=63&notop=1

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing::nonod:

Link to post
Share on other sites

Du må sammenligne epler mot epler, og ikke epler mot pærer. Match-båtene har bevist gjennom

"ille morro" att de seiler bra med lys 1,33.

 

Cruiserne er vel ikke akkurat noen høvding på kryss, heller ikke vinden som Hollenderen ble

arr i.

 

Men når jeg sier att jeg synes Bav cruiserne seiler bra, så mener jeg det. Att det finnes mange

båter som seiler fortere, helt riktig det. Men jeg mener fortsatt att de seiler bra, utifra en personlig

mening. Det ligger ikke mere vitenskaplig bak dette enn det.

 

Så jeg er faktisk meget godt fornøyd med båten. :yesnod: . Og tenker ikke bare på inneplassen,

eller den store cockpiten. Men totalbildet inkl seilegenskaper.

 

Med sammelignbare båter mener jeg:

 

Dufour 325, 365 385 455

SUn OD 35 37 40,3

Benetau clipper 342, 375, 379 411 421(husker ikke helt benevn)

osv.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Sammenligner absolutt ikke epler mot pærer. Det jeg viser til er en overall liste, tidene er korrigerte tider etter lystall. Bavaria`ene (og jeg snakker ikke om Match, som seiler bra, men nå er ute av programmet deres) mener jeg har så lave lystall at det burde hevdet seg bedre på en slik liste. Men som sagt jeg så med mine egne øyne hvordan de slet på kryssen i laber bris.

 

Vanligvis skal man være litt forsiktige med overall liste fordi starten går på forskjellige tidspunkt, men her startet alle innen 1 1/2 time med lik vind styrke og retning i flere timer, alle opplevde samme stille i ca. 1 time, og alle fikk stabil nord-østlig etter det igjen. De jeg snakket med etterpå snakket om det samme; lik vind for alle.

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ingen ting med meg som seiler å gjøre. (er en middels seiler, hvilket 17. plass av 33 i Færdern bekrefter)

 

Jeg så hvordan Hanse`r, Dufour`er og andre parkerte vesentlig større Bavaria`er. Og jeg har sett det før. Og når man ligger på samme hals i lang tid har det ingen ting med hvordan slagene utføres.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Men når jeg sier att jeg synes Bav cruiserne seiler bra, så mener jeg det. Att det finnes mange

båter som seiler fortere, helt riktig det. Men jeg mener fortsatt att de seiler bra, utifra en personlig

mening. Det ligger ikke mere vitenskaplig bak dette enn det.

Med andre ord er du begeistret for Bavaria, uten at du kan forklare hva dette "seiler bra" er for noe. :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Neferti: På lørdagen seilte tur-klassen en mye kortere løype.

 

Jeg prøveseilte en b38c i vår og syntes at den seilte ganske bra. Den er litt vek og trenger gode seil og vekt på ripa for å gå bra på kryssen. På slør og lens går den bra. Båten jeg prøvde hadde blykjøl og foldepropell men standardseil. Dekksutstyret var veldig skuffende. Vinsjene (lewmar 44) var altfor små til at jeg klarte å stramme genoan skikkelig på kryss i 9 sekm vind. Eieren hadde vent seg til med å gå opp i vinden for å få seilet inn. Dessuten sto begge fallene til rulleseilene på masten uten vinsj. Det gjorde det umulig å stramme forliket skikkelig. Fallene var også av vanlig polyester-tau og strakk seg i vindrossene. Forøvrig har båten godt potensial til å bite fra seg dersom man oppgraderer dette utsyret.

 

Anng. motor tror jeg at ca 40hk er passe. Men min kompis har 29hk og synes at det fungerer fint. Innredningen i båten er grei. Min kompis liker ikke badet. Septiktanken er i plast, men er foreløpig luktfri hos han.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Morro å lese denne tråden! Emnet "seilegenskaper Bavaria" blir nok aldri utdebatert! Jeg fikk en del kommentarer da jeg vant klassen på Færdern i år med min Bavaria 32 - annet var vel ikke å forvente!

 

Barsk II vet nok en del jeg ikke vet - men sånn er det vel bare! Han har vistnok en del erfaring med Bavaria som ikke alle Bavaria eiere er forundt!

 

;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...