Jump to content

Erfaring med Steyr

Rolf Yks

Recommended Posts

Jeg har montert dobbel 236 i sommer og motorene er helt suveren, hadde det ikke vert for turtelleren hadde jeg måtte sjekket kjølvannet for å være sikker på at jeg går fremover, de er med andre ord ganske stillegående. Er du i Bergen er du velkommen for en titt.

Og du blir aldri satt på vent hos Univa når du trenger svar på spørsmål.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Jeg har montert dobbel 236 i sommer og motorene er helt suveren, hadde det ikke vert for turtelleren hadde jeg måtte sjekket kjølvannet for å være sikker på at jeg går fremover, de er med andre ord ganske stillegående. Er du i Bergen er du velkommen for en titt.

Og du blir aldri satt på vent hos Univa når du trenger svar på spørsmål.

Motoren har iallefall eit veldig godt forhold mellom turtall, hk og vekt.

Har sett på Yanmar også, men synest 4000 omdr/min er for mykje. Lei av bråk... :nonod:

Nå kjenner ikke jeg den du sikter til, topp turtallet på de jeg har er 4300, det som gjør steyr spesiell er monoblokk oppbyggingen, de har ingen toppakning.

Modellen heiter Steyr 114 (MO114K33)

4-syl. 106 ahk ved 3300 o/min. 260 Nm ved 2300 o/min. Hydraulisk ZF gear med slureventil som ekstrautstyr.. Totalvekt 290 kg... :crazy: sikle, sikle...

I min 24 foter vert det 145 kg mindre og minst 21 hk meir. Minst.. :yesnod:

Modellen heiter Steyr 114 (MO114K33)

Totalvekt 290 kg... :crazy: sikle, sikle...

Ja dette kan de, mine 212hk veier bare 15kg mer...

Men en skal være forsiktig med å bytte ut alt stålet i lettere metaller også, noe vekt skal det være!

Bare tenk på godset som forsvinner fordi det ikke skal bolter mellom toppen og blokken...

• 4 uker senere...

Jeg tror nok det er flere med meninger enn det er med erfaringer om både Steyr og annet på baatplassen.no... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fulgte en stund med på den andre tråden, men falt ut etterhvert......

Ser mulige ventilproblemer en gang i fremtiden brukes som argument mot Steyr.

Har selv opplevd 3 havari med ventiler på andre maskiner enn Steyr, som ikke var så gamle.

Vel når en ventiltallerken plutselig ligger løst i sylinderen og stempelet er på vei opp i en helsikes fart er det mer enn en ventil som ryker.

Da må maskinen ut for sjekk av foring/lagre og stempel. På 2 av maskinene måtte disse skiftes, mens på siste var det nok med stempelet og en fresing/sliping av sårene som hadde opptått i toppen. Uansett, maskinen måtte ut.

Derfor synes jeg argumentet om topp/ventiler havari på Steyr maskinene har lite for seg, så lenge maskinene må ut, uansett merke.

En annen ting er at det er vel få i dag som foretar toppoverhaling på maskinene sine når futten avtar?

Maskinene blir vel helst solgt/byttet inn og skiftet ut med annet nyere......

Tidligere stod de ofte på båtverkstedene (undertegnede inklusiv)og slipte ventiler i spesielle maskiner, freste setene, passet de sammen med blåfarge og fikk sjekket om toppen var rett.

Nå er dette et mer sjeldent fenomen, det koster vel kanskje for mye.......?

Enklere å kjøpe nytt....?

Vel, skal ikke si at dette gjelder alle, men tror dette gjelder for de flest båteierne når man har 4 eller flere sylindre.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Kan ikke vi alle bytte til Steyr og dele erfaringer, da får vi virkelig testet disse skumle maskinene.... :wink:

Jeg skal bytte maskin i båten min i vinter og har så og si bestemt meg for en Steyr 256. Ting produsert i Steyr i Østerike har i alle dager vært synonymt med topp kvalitet. Og jeg har hørt at steyr er flinke til å følge opp kundene sine.

Har akkuratt kjøpt en 240 Sea Ray med Steyr 246. Motor og drev 2004 mod. Ved testkjøring synes jeg ikke nødvendigvis at den var så stillegående. Tydelig dieselknatring faktisk mer enn på min gamle Nissan (den riktig nok med forkammer tekonologi).

Når det gjelder driftserfaringer har jeg ingen enda men kontaktet Steyr Motors i Østerrike på E-mail. Da 246 ble erstattet med 256 i 2004 ligger ikke bruker manual på 246 ute på hjemmesiden deres. Noen timer etter at e-mail var sendt lå hele Bruker & Vedlikeholds Manualen i pdf format i innboksen min. Meget Bra!!

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg skjønner godt at folk er skeptisk til nye motorer, det er tross alt mye penger det er snakk om. Men man er jo heller ikke 100% safe med en grønn malmklump i maskinrommet. De fleste motorfabrikanter har slitt med havarerte maskiner, det være seg volvo, mercruiser, yanmar osv....

Det skal vel også sies at de fleste motorstopp langs kysten skyldes svikt i drivstofftilførsel til motoren og ikke motoren i seg selv. Drit på tanken som tetter filtre og lekkasje i dieseltilførsel slik at luft suges inn i systemet er de mest vanlige.

15 år bare, vel det er som rene marine motorer, men Steyr motors ble vel etbalert i slutten 1920 tallet etter som jeg kjenner til... De har også laget biler tidliger blant annet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Som jeg skrev i en tidligere tråd så sjekket jeg med den lokale Steyer forhandleren før jeg kjøpte båt med Steyr. Etter 6 års erfaring med ettermarkedet hadde de kun noen få tilfeller på de første modellene at det var feil på programvaren som styrte gløding. Glødingen slo inn i utide og dynamoen ble overbelastet. Ellers inngenting...........kjempe motor mente han.

Når jeg spurte om de var på høyde med Volvo bare lo han...........de har verksted for volvo også :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Vel, skeptisk til nye maskiner?

Steyr har vitterlig vært i bruk i nærmere 15 år..... :yesnod:

Steyr laga sin første monoblokkmotor i 1922, det er vel rundt rekna 84 år sidan....

Har nokon erfaring med støynivået til desse motorane.?

Dei reklamerar med "lun og vibrasjonsfri gange" .........??

Ja greit at vi snakker om 1920, men har ikke vært i bruk så lenge i båt, vil tro kun rundt regnet 15 år.....

Rister ikke (slik større 4 syl. motorer gjør), hører mer sus (ikke hvining)fra turboen, mesteparten av dette kan isolerer bort.

Brukes i dag bl.a. i mange hurtig gående Mob båter på skip og offshore og da burde vel det fortelle at dette er noe som holder...., eller?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...