Jump to content

Ny motor til KB-snekke. Noen anbefalinger?

Fyken

Recommended Posts

Min tilårskomne KB-snekke på 22 fot har overlevd originalmotoren sin. Volvoen med saltvannskjøling er rett og slett kaputt. Etter nøye overveielser har jeg kommet til at det er for galt å selge båten. Den er rett og slett helt strøken, etter 33 års omsorgsfull behandling og passer meg helt utmerket, og har minst 33 nye år foran seg på sjøen. Men trenger altså en ny motor. Jeg har veldig lyst på en Yanmar, men aner ikke hva det vil koste, og her i Kristiansand er det ikke akkurat flust med leverandører, og jeg er redd jeg vil bli blåst på prisen. Så hva må jeg forvente å betale for en ny motor, uten montering? Alternative forslag til Yanmar, som jo er kjent for å være ganske dyre, mottas med takk.

Redigert av Fyken (see edit history)
Er det lett å skaffe deler f.eks.?

Service og tilgang på deler skal du i alle fall ikke bekymre deg for. Det er Nogva Motorfabrikk som står for importen. De importerer også John Deere og Scania marinemotorer.

Nanni er digre ute i Europa. Mange franske og italienske verft bruker Nanni.

De bruker "råvarer" fra Kubota, Toyota, Daewoo og MAN.

Lages det SABB M enda? dvs med Mitshubishi som basismotor. Mener å huske de hadde en fin 3-sylindret motor på rundt 30hk.

Har ikke hørt noe negativt om Nogva/Nanni sin marinisering.

Noen her med kjennskap til Solè diesel da?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

jeg ville vurdert en mindre motor enn 21 hester til den lille snekka di. Jeg har 21 hesteren i en 30 foter, og den sprenger skrogfarten på litt under halvt pådrag.

Husk at gangen til en flett moderne tosylindret motor, ikke kan sammenlignes med et gammalt VP eller Yanmar steinknuserverk.

Jeg valgte 3 syl / 21 hp nettopp på grunn av støy / vibrasjoner, i dag ville jeg trolig valgt mindre. En jeg kjenner satte 16hk VETUS i maken til båten min, og er minst like fornøyd som meg.

Suzuki

No boat needed..

Jeg har hatt, og har VP diesel. Greie maskiner hvor det er lett å få deler - originale eller kopier.

Prismessig er det sikkert mye å utsette på delepriser, men generelt sett er det motorer som de fleste har peiling på og som er gode maskiner.

Men på Trebåtfestivalen i sommer så jeg en liten gul sak, 3 sylindret. Morsom og sikkert stillegående sak - husker ikke hva den het, men spør Risør Trebåtbyggeri - de hadde den utstilt.

Der er mange leverandører av små motorer. Beta Marine, basert på Kubota motorstamme ( samme som Nanni), Hydrapower i Stavanger. VP har mange flotte småmotorer, Perkins lager motorstammen til VP`s småmotorer. Yanmar har flere, Nanni som nevnt tidligere, Vetus har en serie basert på Mitsubishi,Sabb M serie er basert på Iveco, Buch er også et alternativ. Hadde det vært mitt valg så ville jeg sett på lokal forhandler og prisen selvfølgelig. Hva du får av oppfølging fra leverandør etter at motoren er kommet i drift betyr mye. Alle disse motorene er i utgangspunktet kvalitetsmotorer.

Cirkeline

jeg ville vurdert en mindre motor enn 21 hester til den lille snekka di. Jeg har 21 hesteren i en 30 foter, og den sprenger skrogfarten på litt under halvt pådrag.

Hadde på første halvdel av 90 tallet en KB22 med en 3 sylindret Volvo Penta på ca 50 hk.

Det var i overkant spennende, men den raskeste KB snekka i fjorden.......

Båten ble forøvrig solgt til en kar i Førde (eller var det Florø)...

Geir

Hei,

jeg ville valgt en Sabb-Iveco. Egentlig rein Lombardini motor men Iveco leverer under eget navn. Sabb står som kjent for levering av Iveco under navnet Sabb-Iveco.

Veldig nette og greie motorer, bra prisnivå, og upåklaglig support og service fra Sabb motor. De karene der lever og ånder for de de holder på med, og har gjort det i en manns-alder.

Vurder f. eks denne.

Har selv den 4 sylindrede 60Hk motoren i samme serie og er veldig fornøyd. Ikke minst med beskjedne fysiske mål og stille gange. At servicepunkter er lett tilgjengelig er heller ingen dum ting. (Motorer bygd på landbruksmaskiner har oftest oljefilteret nederst i fremkant fordi skifte foregår nedenfra. Dette er IKKE særlig hensiktsmessig i mange båter - kanskje bortsett fra seilere med adkomst til motoren fra salongen.)

Oso

Men Marna er vel bensin? Jeg vil gjerne har diesel, ikke bare fordi det er billigere drivstoff, men mest pga sikkerheten.

Ser ikke det som noe problem med god tank, koblinger og slanger. Ikke er bensinforbruket sånn at det har mye å si heller. Jeg fyller en kanne på Jet, da er bensinen billigere enn dieselen er på marinepumper i sesongen.. (Kloss på iallefall)

Det som er tingen for min del er lyden. Mye finere lyd i en tosylindra sideventiler enn en marinisert industrimotor..

http://marna.no/t12.htm

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

• 10 måneder senere...

Hepp. Gammel tråd dette her, men nå har jeg omsider fått ny motor på plass, og ville bare takke for innspillene jeg fikk for et år siden. Det ble en råflott løsning, i spleiselag med svigerfar og to svogre. En splitter ny Yanmar 3YM30, som er en tresylindret firetakts og ferskvannskjølt herlighet på 28 dieselgamp. Det virker som en fantastisk bra match med båten etter kun fire timers kjøring til nå (fikk båten forleden og har ikke rukket å kose meg mer med den ennå). 28 hester høres mye ut i en så liten snekke, men KB-snekka er litt flatere i bunnen enn de fleste båter av denne typen, og graver seg ikke så mye ned når en gir litt pådrag på gassen. Har ikke målt farten, men den går ca dobbelt så fort som med den gamle motoren, jeg vil tippe omtrent ni - ti knop.

Hele herligheten kom på drøyt hundre tusen. Motoren koster 69 700,- og installasjon inkludert nytt eksosopplegg på på 33 000,- hos Andøya Maritime Senter i Kristiansand, som etter en anbudsrunde lå 7000 under de andre aktørene her i byen. Arbeidet er praktfullt utført, og vi er 100% fornøyde, og kommer garantert til å bruke dem igjen ved senere anledninger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...