Jump to content

Raymarine RL80, dugg på innsiden av skjermen

gimi

Recommended Posts

Jeg har en Raymarine RL80 C plus som står montert ute på pidestallen i en Navipod kasse. Den har nå rukket å bli tre år gammel, og i høst har jeg erfart at det er dugg på insiden av skjermen - dette forsvinner etter at den har stått på 2-3 timer, men jeg er redd for at det skal utvikle seg og/eller være skadelig for skjermen. Har noen opplevd tilsvarende, og hva gjorde dere?

Heller ikke et ukjent problem på andre av Raymarine plottere, bl.a. 435. Problemet med å fjerne kondensen med oppvarming, er at fuktigheten ikke forsvinner, men trekker inn i selve instrumentet. Forsvinner kondensen ved oppvarming, er ikke instrumentet engang det som kan kalles værtett, d.v.s. tåle fuktig luft uten å være utsatt for direkte fuktighet som regn og sprut.

Forbrukerkjøpsloven av 01.07.02 gir deg rett til å reklamere på en vare intill fem år fra kjøpsdato forutsatt at varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år og at varen er behandlet i henhold til instruksjonsbok, varsomt osv.

Du må også reklamere på varen innen rimelig tid fra da du oppdaget feilen (tror innen to måneder) så ingen grunn til å vente! Ta kontakt med selger snarest og husk også på at selger svarer for dine utgifter til transport til/fra reklamasjon/reparasjon hvis det er feil med varen.

Du har også rett på erstatningsvare hvis reparasjon tar lenger enn en uke!

Hurra for Forbrukerkjøpsloven! :flag:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 1 måned senere...

Henter frem igjen denne etter siste utvikling i saken.

før jeg rakk å sende den inn til Belamarin for reperasjon/sjekk sluttet skjermen å fungere - d.v.s. den ble umulig å kontroller og lystret ikke på knappetrykk.

Har nå fått foreløpig beskjed (før de har konstatert endelig grunn til elendigheten) at dette sannsynligvis ikke dekkes av 5 års garantien. Skal marin elektronikk dekkes av denne må det være åpenbare produksjonsfeil som har ført til havariet er beskjeden jeg har fått.

Det er med andre ord ikke nødvendigvis verdt de ekstra pengene vi legger ut for å kjøpe elektronikk i Norge for å få 5 års garanti - jeg vil nok kjøpe neste skjerm fra USA.

...Har nå fått foreløpig beskjed (før de har konstatert endelig grunn til elendigheten) at dette sannsynligvis ikke dekkes av 5 års garantien. Skal marin elektronikk dekkes av denne må det være åpenbare produksjonsfeil som har ført til havariet er beskjeden jeg har fått...

Synes nok ikke u skal gi deg så fort. En lukket (les: 100% tett) enhet som dette skal da virke i 5 år, så fremt det ikke viser seg å skyldes ting som tomme batterier, at den er uatorisert åpnet el.l.? Mener nå i alle fall jeg.

Stå på!

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)

Det stemmer ikke. Tar du det videre til forbrukerrådet så vil du garantert få medhold, også i forbrukertvisteutvalget forutsatt at enheten ikke er skadet e.l.

Ekkolodd/plottere o.l. som er skal tåle regnvær/vannsprut vil komme under forbrukerkjøpsloven der det er 5 års reklamasjon. Dette er helt uavhengig av produsentens garantier.

Slik sak er faktisk vært til behandling i forbrukertvisteutvalget for flere år siden. Eier av enhet som dugget (4.5 år gammelt) fikk medhold.

Har nå fått foreløpig beskjed (før de har konstatert endelig grunn til elendigheten) at dette sannsynligvis ikke dekkes av 5 års garantien.
Tror ikke det her er snakk om garanti, men reklamasjon! Hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år så er det fem års reklamasjonsrett!

Du kan jo spørre Belamarine om produktet de har solgt deg ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år eller om det ikke tåler å være ute? Så lenge du ikke har gjort noe "galt" så kan du helt klart reklamere på denne!

IKKE GI DEG!

Ingen tvil om at "gode" advokater kan holde dette gående, men jeg oppfatter status per i dag til å være:

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index2.asp?ArtId=40

se hele saken her; http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040151

Når man vet hvor mye Nokia, såvel som andre produsenter av mobiler, har å tape på denne saken så er det vel ikke annet å vente at det blir mere advokatmat av dette?

Jeg oppfatter uansett at status per dato er at Nokia har tapt og vi forbrukere har vunnet og at denne saken er høyst relevant i forhold til denne konkrete saken med kartplotteren.

At vi ikke har hørt og sett det siste i denne saken vil jeg langt fra utelukke!

Dette må du ikke gi deg på gimi. :smash:

Kødder Belamarin her kan de bare pakke sammen og legge ned !

Eneste grunn til at vi kjøper i Norge til dobbelt pris er faktisk service og garanti.

Jeg har god erfaring med servicen hos Belamarin. Men har hatt store problemer med Simrad.

Derfor kjøper jeg nå Belamarin produkter.

Så dette synes jeg er overraskende.

Men jeg snur fort ryggen til dem hvis det viser seg at de ikke holder hva de lover.

Stå på !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...