gimi Startet 13.September.2006 Link til dette innlegget Startet 13.September.2006 Jeg har en Raymarine RL80 C plus som står montert ute på pidestallen i en Navipod kasse. Den har nå rukket å bli tre år gammel, og i høst har jeg erfart at det er dugg på insiden av skjermen - dette forsvinner etter at den har stått på 2-3 timer, men jeg er redd for at det skal utvikle seg og/eller være skadelig for skjermen. Har noen opplevd tilsvarende, og hva gjorde dere? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret fra Skjerm dugger til Raymarine RL80, dugg på innsiden av skjermen Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om, for mer informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 "Dugg"på Geonav 6 plotter Sitér dette innlegget Link to post
Caluna Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Har sett dette før, også med nyere modeller som står montert utsatt for vær og vind. Send den inn umiddelbart for reparasjon og bytte av pakninger før elektronikken ryker. Det er sannsynligvis neste fase ved et slikt problem, og garantien dekker neppe en slik reperasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hvis produktet er solgt som 100% vanntett mener jeg gimi har krav på nytt instrument. Ingen kan garantere at det er uskadet dersom det har kommet inn fuktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hvis det er nitrogenfylt kan det være pungtert, men jeg hadde en radar som dugget, fikk beskjed av leverandør at jeg før jeg sendte den inn, skulle jeg ta den hjem og varme den opp over en ovn slik at duggen forsvat, det gjorde den og komm ikke tilbake Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Heller ikke et ukjent problem på andre av Raymarine plottere, bl.a. 435. Problemet med å fjerne kondensen med oppvarming, er at fuktigheten ikke forsvinner, men trekker inn i selve instrumentet. Forsvinner kondensen ved oppvarming, er ikke instrumentet engang det som kan kalles værtett, d.v.s. tåle fuktig luft uten å være utsatt for direkte fuktighet som regn og sprut. Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Ja, det er nok det som skjer Sitér dette innlegget Link to post
Kaba Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Dette var en aktuell tråd for meg. Min Raymarine 435 dugger så jeg ringte Belamarin og de sa att de bytter den uten problem. Godt å vite. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 14.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Jeg har nå snakket med Belamarin, de sa jeg skulle sende inn skjermen og de skulle fikse den - jeg fikk ikke vite hva de skulle gjør, men fikk intrykk av at dette var en relativ kjent feil. Jeg diskuterte ikke med de om dette var dekket av garantien - skjermen er 3,5 år gammel, men bør dette dekkes under kjøpsloven som gir garanti på 5 år? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Forbrukerkjøpsloven av 01.07.02 gir deg rett til å reklamere på en vare intill fem år fra kjøpsdato forutsatt at varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år og at varen er behandlet i henhold til instruksjonsbok, varsomt osv. Du må også reklamere på varen innen rimelig tid fra da du oppdaget feilen (tror innen to måneder) så ingen grunn til å vente! Ta kontakt med selger snarest og husk også på at selger svarer for dine utgifter til transport til/fra reklamasjon/reparasjon hvis det er feil med varen. Du har også rett på erstatningsvare hvis reparasjon tar lenger enn en uke! Hurra for Forbrukerkjøpsloven! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
gimi Svart 24.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Henter frem igjen denne etter siste utvikling i saken. før jeg rakk å sende den inn til Belamarin for reperasjon/sjekk sluttet skjermen å fungere - d.v.s. den ble umulig å kontroller og lystret ikke på knappetrykk. Har nå fått foreløpig beskjed (før de har konstatert endelig grunn til elendigheten) at dette sannsynligvis ikke dekkes av 5 års garantien. Skal marin elektronikk dekkes av denne må det være åpenbare produksjonsfeil som har ført til havariet er beskjeden jeg har fått. Det er med andre ord ikke nødvendigvis verdt de ekstra pengene vi legger ut for å kjøpe elektronikk i Norge for å få 5 års garanti - jeg vil nok kjøpe neste skjerm fra USA. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 (redigert) ...Har nå fått foreløpig beskjed (før de har konstatert endelig grunn til elendigheten) at dette sannsynligvis ikke dekkes av 5 års garantien. Skal marin elektronikk dekkes av denne må det være åpenbare produksjonsfeil som har ført til havariet er beskjeden jeg har fått... Synes nok ikke u skal gi deg så fort. En lukket (les: 100% tett) enhet som dette skal da virke i 5 år, så fremt det ikke viser seg å skyldes ting som tomme batterier, at den er uatorisert åpnet el.l.? Mener nå i alle fall jeg. Stå på! Ronald Redigert 24.Oktober.2006 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Det stemmer ikke. Tar du det videre til forbrukerrådet så vil du garantert få medhold, også i forbrukertvisteutvalget forutsatt at enheten ikke er skadet e.l. Ekkolodd/plottere o.l. som er skal tåle regnvær/vannsprut vil komme under forbrukerkjøpsloven der det er 5 års reklamasjon. Dette er helt uavhengig av produsentens garantier. Slik sak er faktisk vært til behandling i forbrukertvisteutvalget for flere år siden. Eier av enhet som dugget (4.5 år gammelt) fikk medhold. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Meg bekjent er det ifølge kjøpsloven selger som må sannsynliggjøre at feilen skyldes noe galt du har gjort. Så hvis Belamarin opererer med omvendt bevisbyrde vil det sikkert være av interesse for Forbrukerrådet.. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Det stemmer Ingar, men det heter vel Forukerkjøpsloven nå da det er mot en profesjonell part. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Har nå fått foreløpig beskjed (før de har konstatert endelig grunn til elendigheten) at dette sannsynligvis ikke dekkes av 5 års garantien.Tror ikke det her er snakk om garanti, men reklamasjon! Hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år så er det fem års reklamasjonsrett! Du kan jo spørre Belamarine om produktet de har solgt deg ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år eller om det ikke tåler å være ute? Så lenge du ikke har gjort noe "galt" så kan du helt klart reklamere på denne! IKKE GI DEG! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
gimi Svart 24.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 OLPI: Har du noen referanse til saken du omtalte som har vært behandlet i forbrukertvistutvalget? Jeg får det ikke helt til å stemme dersom du sier dette var for noen år siden og komponenten da var 4,5 år gammel - jeg trodde at denne 5-års regelen kom inn først i 2002 (?) og gjelder for varer solgt etter denne dato. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 5 års regelen gjaldt også i gamle kjøpsloven... . Sender deg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Du har fem års reklamasjonsrett på mobiltelefon ifølge to vedtak i Forbrukertvistutvalget så tror det kan være liten tvil om at du også har det samme på en plotter! Se: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2004/1102512295.54 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Nja Mouche - har ikke Nokia en sak for retten nå da der de testet grensene for hvor lenge en mobiltelefon skal holde? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Ingen tvil om at "gode" advokater kan holde dette gående, men jeg oppfatter status per i dag til å være: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index2.asp?ArtId=40 se hele saken her; http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040151 Når man vet hvor mye Nokia, såvel som andre produsenter av mobiler, har å tape på denne saken så er det vel ikke annet å vente at det blir mere advokatmat av dette? Jeg oppfatter uansett at status per dato er at Nokia har tapt og vi forbrukere har vunnet og at denne saken er høyst relevant i forhold til denne konkrete saken med kartplotteren. At vi ikke har hørt og sett det siste i denne saken vil jeg langt fra utelukke! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mix Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Dette må du ikke gi deg på gimi. Kødder Belamarin her kan de bare pakke sammen og legge ned ! Eneste grunn til at vi kjøper i Norge til dobbelt pris er faktisk service og garanti. Jeg har god erfaring med servicen hos Belamarin. Men har hatt store problemer med Simrad. Derfor kjøper jeg nå Belamarin produkter. Så dette synes jeg er overraskende. Men jeg snur fort ryggen til dem hvis det viser seg at de ikke holder hva de lover. Stå på ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.