Jump to content

Diode lanterner


bliss X

Recommended Posts

Har bestilt montering av tricolor lanterne i mastetoppen for å spare strøm, men etter å ha lest om de nye diodepærene som har kommet, begynner jeg å lure på om det var så lurt.

 

Har forstått det slik at disse nye pærene kan settes inn som erstatning for vanlige lyspærer i gamle lanterner, og at de trekker mye mindre strøm.

 

Noen som har erfaring med disse nye pærene?

Link to post
Share on other sites

Har hørt om det før, men ..

 

Står en annonse under utstyr selges på havna.com

diodebelysning/lanterner

Vi monterer dioder i eksisterende lanterner.Typisk lanterne med 25 watts pære trenger fire dioder a 0,20 milliampere,som på et 12 volts anlegg er ca 1 watt.sb,bb og akterlanterne + anker trekker da tilsammen rundt 4 watt. En diodes levetid er fra 20-100 000 timer.Vedlikeholdsfritt.ENKELT.SIKKERT Fra 1000 kr.for hele monteringen. Ring eller mail. Tore Thams Expander Sønningveien 60 1626 Manstad Onsøy tlf.:69340736 47083233

Tenkte kanskje dette var å få kjøpt i løsøre for montering selv også  :cryin:

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Har ikke hört om ersättnings lyspærer för lanterner, som skall passa i vanlig sokkel !

däremot för innerbelysning, lesbelysning osv.

 

 

För mange år sedan såg jag i en båttidning en hel lanterna som var uppbyggd av många

små LEDer, men jag tror den uppfinningen kom av sig, om det berodde på för liten

lysrekkvidd, det vet jag ikke.

Men teknikken er spännande, för oss som behöver spare el !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Joda. Lanterner med lysdioder finnes men jeg tviler på at der finnes erstatningspærer da lanternepærene er såpass spesielle mht. utformingen av glødetråden. Du må nok til med nye lanterner.

 

Har aldri sett disse lanternene i praksis men på jobb bruker vi mye lysdioder, også som erstatning til vanlige gløde/signallamper. Disse koster vesentlig mer enn glødelamper men til gjengjeld varer de evig (de har vel pr. definisjon en viss levetid men jeg har ALDRI opplevd at de streiker).

 

Her er et alternativ: http://www.itonavaids.com/engels/datash/im...00puled-eng.htm

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Står en annonse under utstyr selges på havna.com

diodebelysning/lanterner

Vi monterer dioder i eksisterende lanterner.Typisk lanterne med 25 watts pære trenger fire dioder a 0,20 milliampere,som på et 12 volts anlegg er ca 1 watt.sb,bb og akterlanterne + anker trekker da tilsammen rundt 4 watt. En diodes levetid er fra 20-100 000 timer.Vedlikeholdsfritt.ENKELT.SIKKERT Fra 1000 kr.for hele monteringen. Ring eller mail. Tore Thams Expander Sønningveien 60 1626 Manstad Onsøy tlf.:69340736 47083233

Ikke spesielt imponert over hverken pris eller effekt beregningene i denne annonsen. Det å få lysdioder til å lyse ved 0,20 milliampere høres jo også ut som en bragd spør du meg.  

:cryin:

Link to post
Share on other sites

men etter å ha lest om de nye diodepærene som har kommet

Er det dette du mener?

 

Bilde

 

At det skulle bli nok lys av dette, tviler jeg på, men men. . . .

 

Ellers er de også beskrevet i Båtmagasinet .

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noe upresist i notisen du linket til, Lars! :cryin:

 

Der sto: ".... I tillegg bruker de langt mindre strøm enn hva tradisjonelle glødelamper gjør. I følge produsenten skal tre lanterner kunne brenne en helt natt med et forbruk på bare en ampere.  

 

Hva menes? Trekker tre lamper tilsammen 1 A, hvilket kan gi 10 Ah over en natt, eller er det 1 Ah over samme natten?

Link to post
Share on other sites

Noe upresist i notisen du linket til, Lars! :headbang:

Helt enig, men husk at det er ikke jeg som har skrevet teksten der! :cryin:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva menes? Trekker tre lamper tilsammen 1 A, hvilket kan gi 10 Ah over en natt, eller er det 1 Ah over samme natten?

Er på litt tynn is her, men lysdioder i gamledager hadde max strøm på 20 mA og 2,1V spennig. Kjøpte for en tid tilbake hvite lysdioder fra ELFA, disse skulle fortsatt ikke ha ner enn 20mA, men nå 3,6V. Så et strømforbruk på 1Ah i løpet av en natt er ikke usansynlig.

 

Ta en kikk på denne lysdiodelykta hos Clas Ohlson. Har kjøpt en enklere utgave med 3 lysdioder. Lyser forbausende bra, men ville ikke lagt ut på fottur i mørket med bare denne. Fungerer greit når jeg må romstere i båten i mørke.

 

Er det ikke krav til lysstyrke for lanterner? I så fall må produsenten av disse diodepærene kunne dokumentere dette.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Litt off-topic, men iallfall om lysdioder:

 

Søstern hadde kjøpt en slik hagelykt med lysdiode/solceller som de selger "overalt" for tiden for å lyse opp et blomsterbed på hytta.

Hun ble rimelig skuffet da kvelden kom og lampa bare gav fra seg en rødaktig glød, så svakt at selv et stearinlys hadde vært bedre...

 

Min umiddelbare tanke var at batteriene ikke var skikkelig ladet opp.

Men når jeg hørte prisen, under 50kr ante det meg at noe ikke stemte. Hvite lysdioder koster nemlig fortsatt en liten formue, mens gule, røde og grønne er nesten gratis. Blå ligger også høyt i pris.

Skrudde opp lampen, batteriene var heller overladet enn flate, så der lå ikke problemet.

Sjekket spenningen til dioden, kun 1.8V, noe som er alt for lavt for en hvit diode, så her var kanskje årsaken.

Koblet den rett til batteriene. Og da ble det klart, det var ikke noe hvit diode, men en vanlig rød! :headbang:

Som attpå til ble kjørt på "sparebluss".

 

Ren juks altså! (vet dog ikke om alle er slik)

Link to post
Share on other sites

De lommelyktene jeg har sett med hvite lysdioder har faktisk vært imponerende bra, strømforbruket tatt i betraktning.

 

De lanternene jeg har sett som har vært basert på lysdioder har vært veldig dyre, så en erstattningspære hadde vært noe. Nå spørs det om lysstyrken er god nok til å tilfredstille kravene da...

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Leste om dette med dioder for lanterner for et par år siden. Den gangen fikk jeg det intrykket at dette var noe som kom på markedet om ikke så lenge, og jeg tenkte at jeg ville vente til "tiden var moden", dvs jeg ønsket ikke å være førstemann som tok dette i bruk, men ville vente til dette var mer "state of the art"

 

En så viktig sak som lanterner er ikke noe man eksperimenterer med

 

Slik jeg tolker svarene her, er  tiden tydligvis ikke moden ennå, så da går jeg heller for tricolorløsningen jeg har bestilt.

 

:headbang:  

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Dette er den godkjennte utgaven men dyre. og da blir alt skiftet.

http://www.lopolight.dk/

 

Her finner du pærer

 

http://www.ultraleds.co.uk/default.php?cPa...60a43ab923764da

 

og her

 

http://secure.orcagreen.com/xcart/product....=1&featured

 

Og her.er vel den nærmeste. :cheers:

 

http://www.lunatronic.net/

 

Lykke til. :cool:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Nå er det mulig å få kjøpt seg godkjente led lanterne for styrbord og babord side for noen få hundrelapper. Disse lanternene er godkjent på båter inntil 12m. Hella lager topp og akterlanterne til de andre men de blir en god del dyrere.

Jeg kjøpte et par av disse nå. De som jeg har nå (Hella) har både deksel og glass falt av to ganger for meg. Blafrende seil har ordnet det for meg, så nå prøver jeg disse andre. Kommer til å bestille slik søylepære med led når jeg finner en grei butikk som kan garantere at sokkel passer med de gamle lanternepærene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...