Jump to content

Koble GPS mot PC via USB


Brumle

Recommended Posts

Først og fremst må du finne ut hvilken COM-port USB-Serieadapteret havner på. Mange kartprogram kan bare bruke COM-port opp til 4 eller 9 mens USB-Serieadaptere gjerne kan havne på COM40 eller deromkring.

 

Sjekk /Kontrollpanel/Administrative verktøy/Datamaskinhehandling/Enhetsbehandling/Porter (COM og LPT). Der skal du finne USB-Serie adapteret ditt og du kan også endre portnummeret til et annet ledig nummer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Høyreklikk på porten og velg "Egenskaper", "Portinnstillinger" og "Avansert". Der kan du velge portnummer. Ikke alle porter kan endres og du må kanskje flytte en annen (f.eks. COM3) først for å gi plass til USB-Serieadapteret på et av de lave portnummer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
Høyreklikk på porten og velg "Egenskaper", "Portinnstillinger" og "Avansert". Der kan du velge portnummer. Ikke alle porter kan endres og du må kanskje flytte en annen (f.eks. COM3) først for å gi plass til USB-Serieadapteret på et av de lave portnummer.

 

Har et tilsvarende problem. Min blåtann dongel komuniserer med blåtann GPS'n på com40. I programer der jeg kan velge com40 får jeg opp dataen GPS'n sender.

Men i MaxSea kan jeg kun velge com6, 7 og 10 i inn/ut oppsettet. Så får ingenting opp.

 

Problemet er at jeg ikke får opp "Portinnstillinger" på noen com porter under "COM og LPT".

"Generell" "Driver" og "Detaljer" er alle flikene som dukker opp. Og under ingen av de kan jeg velge ny com port for enheten.

Eneste jeg får opp "Portinstillinger" på er under "printerport LPT1"

 

Tips for å kunne få inn noe på com40 i et program som tilsynelatende kun kan ta inn com6, 7, og 10?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

eg bruker et program som heiter xport. Da kan gpsdonglen ha hvilketsomhelst comport# inn og du står fritt til å velge comport# ut. Samt du kan ha maange comport# ut om du vil. I praksis betyr det at fleire kartprogram og applikasjoner kjøre samtidig med hver sin comport med bare en gpsdongle.

http://curioustech.home.insightbb.com/xport.html

 

Dette er et lite program som fungerer heilt knirkefritt.

 

xport3.jpg

 

Nedlastningen ligger rett over bildet på siden eg linket til

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eg bruker et program som heiter xport. Da kan gpsdonglen ha hvilketsomhelst comport# inn og du står fritt til å velge comport# ut.

 

Dette er et lite program som fungerer heilt knirkefritt.

 

Nice, takker. Prøvde å finne et slikt program i går uten hell. Skal teste det ut i kveld.

 

jeg mener, og tror, at du må ha en converteringsdriver fra RS232 til USb, før utsyret tilkobles!

 

Bjørn

 

Det var det jeg også kom frem til ut i fra hva hjelp funksjonen i MaxSea forklarer. Men etter å lest litt rundt ser det ut til at de fikk en oppgradering for litt siden, men at hjelp fila ikke har blitt oppdatert.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Prøver Xport som Korsnes linket til. Og får grønn prikk på Input port Com 40, med tilhørende "NMEA stream" bekreftelse nederst på at den får GPS inn.

 

Men til høyre der en skal velge porten dataen skal ut på kan jeg ikke velge com6, 7, eller 10. Så hva nå, noen som har noen tanker?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

ja, du får bare velge i ledige comporter og alle de du kunne bruke var seff opptatt.. typisk. Da må du rett og slett finne ut hva det er som bruker en äv de omtalte og gi den et nytt nr. Og det var det du ikkje fikk til? hmmm merkelig.

Hva administratorrettigheter ?

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...