Jump to content

DAB radio utbygges i Norge

Messy

Recommended Posts

DAB utbygging startes i Norge.

Svenske Factum Electronics AB har undetegnet en kontrakt med NRK ( http://www.doffin.no/search/search_switch.aspx?ID=75498 ) om planlegging, systembygging og utstyrsleveranser i forbindelse med utbygging av 7 nye DAB regioner i Norge. Samtidig opplyser Rohde & Swartz at de har fått leveranse av sendere til de nye DAB regionene ( Elektronikk - 09.2006, side 9 )

De kan også fortelle at 80% dekning skal oppnås i 2007, det resterende skal tas frem til stenging av FM nettet (2014).

Og jeg som ikke visste at stortinget hadde gitt sin tilslutning til full DAB utbygging i Norge :confused:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Et lite DAB-tips: Hvis du skal ha stasjonær DAB-radio alà kjøkkenbenk-radio, hør på HI-FI klubbens mod. Argon. I følge Aftenposten lyder den muligens bedre enn Tivolis DAB radio, og så koster den ca. halvparten. Man kan koble på mp3-spiller, eller koble radioen til stereoanlegg og bruke den som stereo-tuner. Sjeldent at jeg får særlig lyst til å "reklamere" for noe jeg har kjøpt, som oftest er det omvendt, men Argon DAB fortjener å bli kjent av flere.

De kan også fortelle at 80% dekning skal oppnås i 2007, det resterende skal tas frem til stenging av FM nettet (2014).

2014? Da har jeg 8 år på meg. Innen den tid har nettbasert radio av en helt annen lydkvalitet og funksjonalitet enn DAB tatt over for lengst.

P.S. kjøpte i forgårs en FM sender i England for 10 pund. Med denne kan jeg trådløst overføre musikk/podcast fra min MP3-spiller (Nokia N70) til stereoanlegget i båten, bilen, på kjøkkenet etc. Med helt OK lydkvalitet. I stereo.

Tilsvarende sender for DAB? Nei det finnes ikke.

de som går med planer om og kjøpe hd tv vent med dette.

Jeg har klare planer om å gjøre det, men "må" ikke gjøre det sånn med en gang. Men litt usikker på hva du mener jeg bør vente på? Vil ikke den TV'en jeg kjøper idag ha den den skal for morgendagens sendinger?

Litt forvirret!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har klare planer om å gjøre det, men "må" ikke gjøre det sånn med en gang. Men litt usikker på hva du mener jeg bør vente på? Vil ikke den TV'en jeg kjøper idag ha den den skal for morgendagens sendinger?

Litt forvirret!

Hei det vil etterhvert komme et TV-apparat med innebygd tuner beregnet for det digitale bakkenettet har man ikke dette trenger man en dekoder for hver TV/opptaker.

Med det nye bakkenettet vil man få

* Bedre bildekvalitet

* Slutt på snø/reflekser

* Mulighet å få flere kanaler uten parabol

* Mulighet for HDTV

* 16:9 sendinger

* Mulighet for 5.1 surroundlyd

Jeg kan desverre ikke så mye ang.fjernsynteknologien men jeg har jobbet for et digitalt parabolselskap noen år nå så vi har vært på noen kurs ang.dette,

vi har da fått litt inside informasjon i fra diverse produsenter av tv aparater om at det kommer en del nytt etterhvert og de anbefaler oss faktisk om og vente med og kjøpe nytt tv aparat nå :smiley:

Hei det vil etterhvert komme et TV-apparat med innebygd tuner beregnet for det digitale bakkenettet har man ikke dette trenger man en dekoder for hver TV/opptaker.

Takk for innspill. Hvis jeg skjønner det riktig så er egentlig eneste grunn til å vente med å kjøpe ny TV nå er at snart kommer denne med innebygget dekoder?

Resten av punktene du lister opp gjelder vel uansett ny TV i dag eller om en stund?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det nye som kommer nå er et digitalt bakkenett som vil overføre både bilde og lyd,

så til de som går med planer om og kjøpe hd tv eller dab radio vent med dette.

Eneste som kan skje med en TV mottager er at den får innebygget dekoder for digitale signaler. Da det er noe forvirring rundt MPEG2/4 og eventuelle ny komprimeringsalgorithmer tror jeg dekoder vil bli holdt utenfor. Det burde derfor være greit å kjøpe TV når som helst.

Men husk en ting: HD READY betyr ikke at apparatet kan vise HD bilder i full kvalitet/oppløsning, kun at apparatet har godkjent de-krypteringsutstyr.

På IBC (International Broadcast Conference) i Amsterdam dette år gikk det klart frem at alle produsenter (også NRK) vil produsere alle programmer i full HD oppløsning, 1920 punkter/1080 linjer progressivt format(1080p). Svært få eksisterende skjermer klarer å håndtere dette formatet uten å konvertere det til lavere oppløsning. Det blir som å ha en CD spiller som kan spille av en CD men gir deg 'kassett' kvalitet på lyden. De beste du får i vanlig kjøp i dag er 1280x720 oppløsning. 1920x1080 skjermer er det få av og disse er ganske dyre (60 - 90.000).

En ting som også var svært avslørende var å se hvor 'dårlig' HD kan bli ved høy komprimering. Et opprinnelig HD signal rett fra kamera har en datarate på 3000Mb/s. I et digitalt bakkenett vil man sansynelig komprimere dette ned til 8 Mb/s. Man behøver ikke mer enn folkeskolen for å skjønne at utrolig mengder med informasjon går tapt. Dette viser seg tydelig i 'blur'/uskarphet ved objekter som beveger seg raskere enn en spasertur.

På satelittkanaler kan man i dag få bra HD bilder vi egen dekoder eller oppgradering av det man har( Canal Digital). Tror også at de som har kabelTV kan bli tilbudt høyere kvalitet enn de som velger eller må benytte tradisjonell antenne på taket.

Til de som kan ta imot og vise høykvalitets HD i nær fremtid har noe å glede seg til. Kvaliteten er forbløffende bra ved 1920x1080 på en 50 inch plasmaskjerm. Men de som sikkert gleder seg mest er de som kommer til å tjene store penger på å levere lav kvalitet til høy pris fordi 'alle MÅ ha HD TV' !

Er så glad jeg slipper å kjøpe dette, betale i dyre dommer for få servert langt "under pari" programmer som ikke blir noe bedre selv om bildet blir bedre... Det hjelper ikke med gode bilder når innholdet kun er møkk..... og nyhetene blir jo ikke bedre selv om bildet eller innpakningen blir bedre...

Godt at FM nettet fremdeles vil fungere på radio i minst 8 år til..., så jeg kan få inn P1 :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det hjelper ikke med gode bilder når innholdet kun er møkk.....

Godt at FM nettet fremdeles vil fungere på radio i minst 8 år til..., så jeg kan få inn P1 :yesnod:

Nå er det jo fremdeles sånn at man kan velge hva man ønsker å se eller høre selv...Heldigvis er det jo også sånn at (på tross av en del påvirkningsagenter her) vi ikke er helt like alle mann. :wink:

FM nettet vil vel funke til evig tid. Det er bare ikke sikkert at det er noe på det...

På IBC (International Broadcast Conference) i Amsterdam dette år gikk det klart frem at alle produsenter (også NRK) vil produsere alle programmer i full HD oppløsning, 1920 punkter/1080 linjer progressivt format(1080p).

Hva NRK velger å produsere i er ikke veldig interessant for forbrukerne. Det som er interessant er hva de kommer til å kringkaste i. Og det blir 720p.

Det er med andre ord ingen vits å kjøpe en hdtv som støtter 1080p for å se fjernsyn kringkastet i det nye bakkenettet.

Teknisk Ukeblad har en grei artikkel i siste nummer der det forklares litt om 4:3 og 16:9 format og hvordan dette blir med bl.a. kabel-TV som sender digitalt/analogt. Der står det bl.a.

Digitalt-analogt kluss

Fra neste år vil også bakkenettet starte konverteringen fra analogt til digitalt, og slik det ser ut nå vil ikke kabelnettene få lov til å overføre de digitale signalene de mottar analogt i kabelen.

NRK anser det som en redaksjonell inngripen og setter foten ned.

Artikkelen finner du her.
1920x1080 skjermer er det få av og disse er ganske dyre (60 - 90.000).
Enig i at det er få av disse skjermene, men i dagens reklameblekke fra Lefdal er det en 37" LCD-skjerm til kun kr.12995,- Denne har USB 2.0, kortleser, 3 scart og HDMi.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er mulig jeg er treg, men jeg har enda ikke fattet at DAB er SÅ bra at dette er DET man skal satse på "for fremtiden"? Lydkvaliteten er nok fin den i utgangspunktet sammenlignet med FM, men om man nå først skal skifte teknologi - hvorfor gå for noe som ikke er bedre i forhold til annen tilgjeengelig konkurrerende teknologi enn det MP2 baserte DAB er? Det planlegges jo å sende så mange kanaler innenfor samme "bånd" at bitraten vil bli dårlig.

DAB- teknologien sluker visst dessuten mer strøm enn FM og egner seg dårligere i eksempelvis mobiltelefoner og MP3-spillere.

Videre: (sakset fra: http://forbruker.no/digital/nyheter/lyd/article1408022.ece ) I Danmark har sommervarmen slått ut DAB-sendingene i noen områder og i noen tilfeller kan DAB-kanalene forsvinne helt før de kommer tilbake etter noen dager, skriver Jyllandsposten.

- Alle er klar over at dette problemet forekommer i kortere perioder med høytrykk. Det er et fenomen som rammer alle radiobølger, men DAB-radio rammes hardere enn FM-båndet fordi DAB-radio sendes på høyere frekvens, sier Finn Søndergaard Pedersen, formand for Teknisk Gruppe i DAB Danmark, til Forbruker.no

I tillegg rammes DAB hardere av de atmosfæriske forstyrrelsene, siden DAB sendes på et singelfrekvenssystem, sier Pedersen.

DAB funker sikkert fint, forutsatt at de klarer å få ut fingern slik at det blir dekning her i landet, før DAB blir mer gammeldags en det allerede er. Har DAB-radio av merket Symfoni (en Tivoli-kopi) som jeg fikk på jobben. Den støyer som en gammel platespiller og man får ikke en drit inn på den. Mest fordi dekningskartet ser slik ut:

38202_dekningskart.gif

• 3 måneder senere...

Har ikke DAB selv, men så i Tønsbergs Blad (2-3 uker siden) at Norkring hadde installert og satt i drift en ny DAB sender på Frodeåsen i Tønsberg som vistnok skulle dekke Vestfold (ser du holder til her). Senderutstyret er forøvrig levert av Rhode & Swartz, som normalt leverer høy kvalitet. Kan være et problem med linjene som skal bære data frem til senderne. Du får kose deg med FM istedet, den er i hvertfall i orden. :wink:

Tilsvarende sender for DAB? Nei det finnes ikke.
Er det ikke slik at DAB radioer også har FM radio da? Som den switcher over til når DAB nettet blir dårlig...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...