Jump to content

Vibrasjoner i skrog


2715e

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har litt virbrasjoner i skroget som jeg gjerne kunne tenkt meg å bli kvitt. Er mest virbrasjoner på lavt turtall. Motor labbene ser ikke helt gode ut, kanskje et bytte av disse ville hjelpe?? Motoren er en ford 2715e på 120 Hk og veier vel rundt 600 kg. Noen som har noen gode tanker på hvilke tiltak jeg bør gjøre. Har en helt ny 4 blads propell på så det er ikke der problemet ligger...

Link to post
Share on other sites

Der er ikke noe særlig med vibrasjoner når propellen ikke er innkoblet. Blir merkbart mere når den blir innkoblet og det er forskjell etter hvilket turtall man kjører i...

 

Vibrasjoene merkes med at rekka på den ene side begynner å svinge samt at det blir litt virbrasjoner i ting som er montert over taket. Ved marsfart er alt normalt..

Link to post
Share on other sites

Dette kan høres ut som kast i akselen. Dette kan du grovsjekke ved å se på akselen når vibrasjonene kommer samtidig som du varierer turtallet. Få en medhjelper til å håndtere gass og ror mens du sjekker under dørken. Du må ha instrumenter for å måle dette nøyaktig.

 

Dersom båten har en grunnstøting med propellen en eller annen gang tilbake i historien med propellhavari, kan kastet ligge bak på den ytre delen av akslingen. Det er heller ikke uvanlig at kast oppstår over tid på den midtre og "frie" delen av akslingen dersom det er litt avstand til lagere/ girkasse. Skulle det være kast, vet jeg at Sleipner i Fredrikstad tidligere har reparert dette. Dette er fullgode balanseringer som gjør akselen som ny.

 

Forøvrig har du en kjempemotor. Har hatt 2715E tidligere og dette er en uslitelig, lettstartet og fantastisk pålitelig motor. Grov og tung, javel... men jeg hadde min i 9 år uten å bruke så mye som en skrutrekker på den,- noe jeg ikke kan skryte av i de periodene i livet hvor jeg har måttet leve med bl.a. nyere "grønne svensker". Dersom du gir den regelmessige olje- og filterskift, har du motor som kan leveres med arven til neste generasjon :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har dette kommet etter hvert eller har det vært der hele tiden?

Mener jeg leste noe i Båtmagasinet en gang om en som opplevde dette

Trodde det var propellaksel men snakket med en guru og fant ut at det var roret som sto feilmontert eller noe slikt.

 

Er på veldig tynn is nå :rolleyes:

Men det var iallefall noe helt annet enn kast i aksel.

Mener det var roret eller noe med tunnellen som propellen sto i.

 

Sikkert andre som har lest dette også.

Som husker bedre enn meg :crazy:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

jeg har min oppe på land nå for bytte av motorfester, det har vært vibrasjoner ja. Det er ikke vibrasjoner når jeg ruser motoren uten belastning, men med gearet innkoblet vibrerer det nok. Kast i akselen er utelukket, siden den er nokså kort og overdimensjonert, det skal bli spennende å prøve med nye labber. Jeg får fagfolk til å gjøre dette. De skal også justere propellenvingene (fast justerbar) slik at motoren går litt friskere ved marsjfart.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sjekket ut labbene først, muligens der er en egenresonans fra motor/ aksling/ propell som labbene ikke greier å håndtere. Hvis den ene labben er feil i forhold til de 3 andre så kommer problemet garantert. Sjekk motorføttene for defekter evt. feiljusteringer. Hvordan var den føre propellbytte?

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Selv om propellen er helt ny er det verd å kontrollere at den ikke har noe kast, dette gjøres bl.a. ved at den settes på liten aksling som har oppheng i meget friksjonssvake kulelagre. Dersom propellen ved omdreining får markert tyngdepunkt kan det være tegn på at et propell-blad må pusses noe.

 

Synger propellen på enkelte turtall? I så fall øker dette mistanken om at propellen ikke er helt justert på vingebladene.

Link to post
Share on other sites

Min rister mye når giret er koblet inn og motoren går på "tomgang" men forsvinner så fort turtallet øker,

jeg har innbilt meg at det er slik det skal være?

 

Dette høres veldig likt ut..men det skal vel ikke være slik??

 

Jeg ville sjekket ut labbene først, muligens der er en egenresonans fra motor/ aksling/ propell som labbene ikke greier å håndtere. Hvis den ene labben er feil i forhold til de 3 andre så kommer problemet garantert. Sjekk motorføttene for defekter evt. feiljusteringer. Hvordan var den føre propellbytte?

 

Cirkeline

 

Tror definitivt du er inne på noe her. De motorlabbene mine er ikke bra. Så det er her jeg håper problemet ligger. Jeg har også forholdvis kort aksling som er godt dimensjonert 40 mm.

Det var også vibrasjoner med den gamle propellen..Bare så det er sagt så er det ikke snakk om voldsomme vibrasjoner, men litt mere en normalt ville jeg tro..

Link to post
Share on other sites

Hei

Har en helt ny 4 blads propell på så det er ikke der problemet ligger...

Det er godt mulig at motorlabbene er årsaken, men det hender også at en helt ny propell kan ha ubalanse.

Hadde selv dette problemet med en helt ny propell. Det var vanskelig å bli tatt på alvor av selger. Gikk da til et annet firma og fikk den kontrolert og reparert. Selger betalte det meste av reparasjonen.

Hvilken propell hadde du før byttet?

Link to post
Share on other sites

Ja jeg manglet endel på turtallet ja. Fikk kun 2100 o/min med den gamle. Nå har jeg 2450 o/min som er korrekt.

Har også inntrykket av at propell og sveis er seriøse. Kan trygt anbefale andre å handle der. Fikk en god pris også, men måtte vente en stund. Men det valgte jeg selv...propellen kom med en samle ordre fra thailand

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville begynt med det billigste først:

Sjekke opprettingen.

Løsne boltene i akslingen ørlite og bruke en bladsøker for å se hvordan opprettingen er... Har du ikke gjort dette før, ta med en som kan dette....

Motoren din er tung og er heller ikke en ungdom lengre og dermed kan labbene sige endel.

Du bør så få en motorkyndig til å se på labbene, om de er utslitt eller ei.

Å kjøpe helt nye koster endel høvdinger og du bør være sikker på om det kan skyldes disse...

 

Kan jo selvfølgelig og skyldes at du har en dyse som ikke er 100% med......

Lenge siden de var trykket?

Link to post
Share on other sites

Vel labbene ser jeg er dårlige...

Skal sjekke opprettingen når jeg får tid og anledning. Motoren går fint, dysene ble skiftet for vel 150 timer siden. Muligens gjøre jeg alt på en gang. Da tar jeg ut motoren og skifter labbene samt at jeg sjekker akslingen. Har ikke så veldig hastverk ennå. Vibrasjonene er til å leve med men det er vel ikke bra å kjøre slik i lengden..

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei.

Båten er sjøsatt siden fredag. Hadde siste juster rettet litt opp motorlabber og aksel i år.Tomgang motor er kraftig vribrasjon og kan se skrogg/sjø små bølger(ekko).Normal? høydejustering motorlabber er årsak vribrasjon? :confused: Men når båten kjørte , vribrasjon blir borte ca 2-3 knop.Marsj ca 10 knop. Prøvde full gass 14,7 knop fy fa... fart. Det er mye bedre enn litt under 14 knop ifjor. :yesnod: Båten veier ca 2000 kg og 86 hk.

 

At-le :rolleyes:

Redigert av At-le (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Er det slik at vibrasjonene i motoren og bølgedannelsen på utsiden av skroget bare kommer når giret står i fri,

eller er også vibrasjonene tilstede evt. øker el. avtar når giret kobles inn ved laveste turtall?


Hei
Giret står fri kraftig vribrasjoner. Giret kobles ga litt mindre vribrasjon (2-3 knop). Ifjor det var omvendt giret stod fri nesten ingen vribrasjon. Men kjørte over 8 knop mer vribrasjon. Merkelig.... :rolleyes:

At-le :blush: Redigert av rem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...