Jump to content

Pantry pumpe

Pjolter

Recommended Posts

Har nå i disse dager tatt meg til til å se litt på utstyret jeg har i båten..  Har nå funnet ut at pantrypumpe med merke Flojet den skal i teorien levere 12,5 liter i minuttet med trykk 2,5 kg

Det er en akkumulatortank.  alt dette er sikkert bra nok, men .. den leverer bare en liter i minuttet etter akkumulator tanken er tom...  Den bråker endel og høres litt "skranglete" ut..

Renset filteret i dag, men det ble ikke noe bedre... :wink:

Noen som har noe forslag?  Kan det være en impeller ting på den også, eller der det bare å kjøpe ny??

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Jeg har en Flojet 17 liter pumpe, ingen akkutank. Disse pumpene er membranpumper som er selvsugende, kan kjøres tørre uten å ta skade, og har et relativt høyt trykk før shutoff.  tror min faktisk har over 3 bar.  Den leverer så mye vann når jeg skrur begge pentrykraner fullt opp at det blir like godt som hjemme.  I praksis får jeg godt over 10 l/min. Du har helt klart en feil med pumpa di. Ring Sleipner og få noen gode råd.

Lotus

PS: Min bråker mye. Spesielt på morgenkvisten når kona har stått tidlig opp for å lage kaffe. Jeg min idiot monterte pumpa på skottveggen inn til akterkabinen.

Mener at denne er av samme konstruksjon som Shureflo. Det som kan skje er at trykk/sugeventilene for ett eller fler av pumpe-kammerene lekker pga av forurensning.

Shureflo har også et innebygget filter for hvert kammer som kan gå tett.

Alt dette kan enkelt renses ved å åpne pumpen.

(Hvis ikke du allerede har gjort det bør du kanskje starte med å sjekke at det ikke er noe unormalt spenningsfall frem til pumpen)

Hei.

Pantrypumpen min sviktet også iår, 3 dager før ferien! Årsaken var at jeg hadde rengjort ferskvannstank og slanger. Da hadde jeg fått løsnet så mye dritt at det satt i inntakstuten til pumpen, blant annet mye hundehår!! Plukket det ut, og åpnet for sikkerhets skyld pumpen helt for å fjerne dritt som hadde kommet inn der. Fant litt, og satte den så sammen igjen. Fremdeles virket den ikke. Opp igjen, og etter inspeksjon, viste det seg at etter 17 år var gummimembranene blitt så deformert at det var umulig å alt satt sammen igjen i riktig posisjon. Heldigvis tilbud på ny pumpe hos TSG Strømmen, med filter!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 uker senere...

Lotus

PS: Min bråker mye. Spesielt på morgenkvisten når kona har stått tidlig opp for å lage kaffe. Jeg min idiot monterte pumpa på skottveggen inn til akterkabinen.

Man kan f.eks ta en slangebit på 5-6 cm, passe stiv i gummi, borrehull "oppe" og "nede".

Sett skruer igjennom, med skiver  & mutre til å feste skruen i slangen. Ny mutter for å feste skruen til pumpa. Samma prosedyre "nede", for montering i skott eller festeplate.

Vips - gratis vibrasjonsdempende oppheng ( med unntak av prisen på slangen da, og den finner vi i verktøykassa..

Har med hell brukt denne på ei vacuumpumpe som bråka noe j**lig, engang for lenge siden.., skal se om jeg finner et bilde eller 2..

Suzuki

No boat needed..

• 6 måneder senere...

Vel tiden er gått og jeg kjøpt ny pantrypumpe. Leeenge etterpå skal jeg montere den,,,,

Skrur løs den gamle Flojet`n og tar av filteret som var montert rett før pumpen.. Lurte på om jeg skulle bruke den også på den nye pumpen og begynner å plukke den fra hverandre.. og der finner jeg masse dritt som tydeligvis har tettet mye...  renser dritten og setter den på igjen med nytt vann og den gamle pantrypumpen bare for å sjekke om den gav litt mer vann.,..  vel den gav de 12 literene den skulle gitt..... :crazy:.., feilen lå altså IKKE i pumpen med i filteret..   tenkte jeg skulle informere på den gamle lenken jeg spurte om råd i sin tid,,

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...