Jump to content

Luft i styresystemet ?


Tine IV

Recommended Posts

Jeg må spørre jeg , sitter ratter så det holder når jeg er ute å kjører .Alle sier at det er luft i systemet , da lurer jeg på er det så enkelt ? Bare å lufte så er alt bra , eller kan det fort være andre ting ? Har ca en kvart døgang på rattet før det er utslag , prøvde å etterfylle olje men det var fult . Her tar jeg imot alt av forslag så jeg kan prøve alt til det evt blir bra , kan jo ikke ha det sånn ser jo ut som jeg er dirtings innimellom . :wink:

Si at det bare er luft da

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ville prøve å lufte ute med selynderen ved roret. Hjelper ikke det må du se om fargen på oljen er grålig/kvit(luft i oljen) da er det en mulighet for at problemet ligger i skovvelen ved roret inne i styresnekken. Da vil den slippe opp trykket ved skovvelen.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kvart dødgang på rattet er vel i overkant av normal dødgang.

 

Du kan i prinsippet ha årsaken flere steder:

1. På styreposisjonen nede (rattpumpa med tilbakeslagsventiler)

2. Jeg minnes at du også har FB, da kan muligheten være på styreposisjon på flybrigde.

3. Styresylinderen

4. Overgang styresylinder - rorarm - roraksel

5. Luft i hydralikksystemet

6. Kvalitet på hydralikkoljen (gammel olje).

7. Jeg husker ikke om du har autopilot og i så fall hvilken type pumpe du har til autopiloten (reversibel eller konstantgående), det kan være at det går lufteslange fra hydralikkpumpa til et nivå høyere enn øverste styreposisjon, noe som kan gi dødgangen - i så fall er dette noe du må "leve med"

 

Det kan være greit å skifte oljen i hele styresystemet siden du trolig ikke vet når dette er gjort sist. Kjøper du olja i stort kvantum, eks Felleskjøpet er den ikke så kostbar. Det er vanligvis ikke noen stor jobb.

 

Du finner trolig en lufteskrue på styresylinderen. Utenpå denne fester du en plastslange med utløp til oppsamlingskanne. Deretter løsner du lufteskruen og oljen begynner å renne ut.

 

Ved å åpne påfyllingsskruen på rattpumpa på FB renner olja raskere ut.

 

For noen autopiloter er det mulig å "tvangskjøre" pumpa - men vær litt forsiktig når alt renner ut slik at ikke pumpa blir stående å gå.

 

Du fyller på olje i systemet fra øverste styreposisjon. Det kan være greit å koble en tynn slange med trakt hvor du fører slangen ned i påfyllingshullet - dermed slipper du søl. Husk at du fyller på olje i rattpumpa i den øvre styreposisjonen. Ofte vil det være et deksel på styreposisjonen som du må fjerne for å få tilgang til påfyllingsskruen til styrepumpa.

 

Etter at du har fylt på olje må du kjøre autopilot pumpa flere ganger, dreie begge rattene fra max SB til max BB 3 - 4 ganger.

 

Når dette er gjort kan du åpne lufteskrua litt og etterfylle hydralikkolje.

 

 

Jeg har ikke den slarken du nevner.

 

Kan du se hvilke rattpumper du har og styresylinder og eventuelt autopilotpumpe?

 

Sjekk også for slark mellom styresylinder og ror.

 

Lykke til - greit å bli kjent med hele styreopplegget på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har sjekket det mekaniske, ror, innfesting av styresylinder etc.

Først er det jo greit så se om det lekker noen plass. Deretter må det jo være nok olje. Du har to rattpumper, den nede skal ha blindeplugg og den på FB skal ha plugg med lufting. Er det det?

Har du nok olje og ingen lekkasje så må du prøve å lufte. Siden du har en gammel båt er det jo rart at det pluttselig har kommer luft i systemet og det ikke finnes lekkasjer. Kan jo høre med forrige eier om han har byttet noe komponeter eller gjort noe med styringen.

Hvis du fremdeles ikke får det til å fungere så kan det selvføgelig være noe feil. Er det det samme både oppe og nede?

 

Mitt råd er som du skjønner å gå systematisk til verks (som alltid). Har du ikke peiling på hvordan dette fungerer så søk hjelp fra noen som kan det. Sikkert noen i havna hos deg som har peiling.

 

Tillegg: RoaldBj var før meg - så det ikke før nå.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøvde jo og etterfylle olje idag, men det var nok på da det ikke gikk på mere . Den jager jo litt fram å tilbake når jeg går på autopilot også , har gått over litt og sjekka og finner ikke noe oljesøl / lekkarsje noen plasser . Men kan lekke så lite at det er bare luft eller ? Syntes det er verre oppe på FB mener å huske at jeg sitter å ratter til stadig til BB .Kan jo være utslitt pupe/pakkninger og vel ? Slik at olja går forbi stemplet og ikke gjør jobben sin , nemlig å trykke inn eller er jeg helt på jordet nu ? Når jeg må sitte å ratte til stadighet til BB så slipper den vel trykket ellerno .Se om jeg kan få hjelp av noen imårra så jeg for lufte , må være to da vel .Kansje litt dumt å surre med selv når man ikke kan detta , men kan vel ikke blir verre .

Har vanlig ror , ikke agregat Navnet på autopilten ,tja si det du husk it det nu...

Påfylling oppe på FB ja, og det er luftehull på påfyllinga der

 

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å ta bilde av systemet , ikke store plassen under dørken .Skal se om jeg kan få tatt et par bilder imårra . Passe irritert nå :headbang: , men men sånn er det med gammel båt nok å gjøre da .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har ingen tro på luft, kan garantere at det er tid for å kjøpe ny rattpumpe. Driver du å svinger hele tiden og har ingen markant stopp ved full sving så er det pumpen som lekker over.

 

Hadde samme problem med en tenfjord rattpumpe, overhalte den men det hjalp ikke. Kjøpte tilslutt ny pumpe så nå er alt bra.

Link to post
Share on other sites

Den stopper når jeg tar og svinger helt ut til SB eller helt ut til BB , men ikke når jeg kjører og tar litt på rattet av gangen . Svinger jeg helt over så er det altså bråstopp begge veier .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Da vi begynte å lufte idag så feis det ut luft, mye luft men . Dem 2 lufteskruene er ødelagt , da vi hadde lufta 2-3 ganger begge veier så kom olja igjennom skruen på toppen . Var en sånn "petter smart" løsning på skruen , nippelen på toppen var tatt vekk og hullet var lodda igjen . Etter hvor mye luft det kom så håper jeg og ber alle store makter at alt er topp etter en bytur imårra for å kjøpe 2 nye skruer .

Noen som har synspunkter på detta nu ? Skulle tatt noen bilder nedi der , men klarte å glømme det . Det er ikke en dråpe oljelekkarsje noen steder , så er kansje lov å håpe ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Lurer på om du kanskje må skifte begge to!!

 

Begge skruene mener du regner jeg med ? Vis det er det du mener så skal jeg bytte begge da dem er hjemmlaga og luftenippelen er borte og lodda over .Tydelig at det ikke var bra nok kan vel lekke luft lenge før evt noen olje lekker ut ,trenger vel større hull før olje kommer ? Skal se hva den heter og ta bilder imårra , kansje det blir noe lettere da . Men mener det ikke står noe nede på pumpa ved rorpinnen . Men sjekker alt imårra og ser hva jeg finner av evt navn og bilder .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar: Jeg vet du har fått deg en flott Årø 30 med FB.

 

Kanskje det kan være greit å finne frem til produsentens telefonnummer og forhøre deg om hvilke delen de vanligvis pleier å sette inn i båten - spesielet når det gjelder styring.

 

Jeg har en vag anelse om at rattpumpene kan være produsert av Bosvik - men er usikker

 

Jeg antar at du har informasjonsplate et sted ombord om byggenummer/skrognummer. Jeg har det eksempelvis på BB side akter. HIN-nummret er vanligvis på akterspeilet. SB side, ganske høyt oppe.

 

Dersom du har god tid i vinter kan det være lurt å gå over rattpumpene.

 

De er vanligvis laget i messing, og det skal for en praktisk innrettet mann som deg være mulig å finne ut om tilbakeslagsventilene fungerer bra eller ei.

Link to post
Share on other sites

Hvis du fremdeles ikke får det til å fungere så kan det selvføgelig være noe feil. Er det det samme både oppe og nede?

.Syntes det er verre oppe på FB , men har ikke fått testa båten så mye derfra enda .Men vis det er verre fra FB hva sier det da , ikkeno eller ?

På FB er det oljekopp med løst lokk på og luftehull på siden av topplokket , om det er noe info som sier no.

Når jeg lufter nede ved rorpinnen , er det nok ? Eller må jeg ta flere steder og evt i hvilken rekkefølge ?

Håper det kommer et par mekanikere på mårrakaffen i klubbhuset imårra tidlig , kansje en har 5 minutter til overs og kan ta en liten titt på saken .

 

Olja så foresten helt fin ut ,blank og rein . Sikkert lite inresant detta , men for meg er det dødlig alvor . Alt som kan fixes uten at det må sendes søknad til økosjefen om nye bevilgninger er penger spart til neste som dukker opp , for det kommer sikkert mere .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Å lufte sylinder slik du gjør er riktig. Pass på at luftingen står rett opp på sylinder. Sett rattet i bordet en vei og åpne luftingen i enden på sylinder. Vri rattet tilbake til borde i motsatt ende - steng lufting. Så gjør du motsatt vei og åpner og stenger motsatt ende. La det renne ned i et helt rent kar så kan du bruke oljen å etter fylle i rattpumper. Husk at rattpumpene aldri må gå under minimumnivå. Bør være to for å gjøre denne jobben. Eventuell restluft i systemet skal komme ut på toppen ved øvre rattpumpes lufting etter en tids bruk. Hvis du vrir rattet fra borde til borde en del ganger etter at du har luftet så kan det hjelpe til med å få ut restluft.

 

Hvis det ikke blir bra etter lufting er utført så kan det være noe feil. Hvis en rattpumpe krangler og den andre er ok så er det nærliggende å tro at det er feil på rattpumpen som krangler. Da må den byttes. Jeg anbefaler deg ikke å åpne rattpumpen selv. Det er lite sannsynlig at du får den sammen igjen .... har sett en del av dem som ikke har klart det.

 

Simrad beskriver lufting i system med autopilot HER . Kanskje det kan hjelpe deg litt også. Kom tilfeldigvis over manuelen, men har ikke lest gjennom den.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kjørt byen rundt idag og litt til , men en slik skrue har dem ikke i Horten .Fikk tak i en som passer uten luftehull på , men klarer ikke å få den tett .Kjøpt og bytta div pakkninger (messing med gummi innerst) sånn det skal være blei det forklart .Jeg har en Raymarine ST 6001 autopilot .Rattpumpa er like oppe og nede og det står Servi handpumpe E 187 FS - 6 - 82 står på skiltet at dem kommer fra Trondheim sylinderservice .

 

Har tatt bilder av rattpumpa og styringa nede ved roret , men venter på proffhjelp til å få bildene mindre så jeg for lagt dem inn her. Vis ingen vil ha dem på e-mail da for å se på dem evt legge dem ut ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kjempe bra Geir.F . Bilde 1 er av styring og oljepåfylling på FB. Bilde 2.motor til autopilot.Bilde 3. Autopilot .Bilde 4. bak på rattet nede Bilde 5. bak rattet nede.Bilde 6.rattet nede.

 

Er kansje ikke mye hjelp i disse bildene , men spør så kansje jeg kan svare dere. Det er jo ikke mye som står på skilta på ratta men .

 

Geir.F kan du legge ut bildene av rorsylinder'n ? Kansje ikke best bilder men dem 2 er kansje litt hjelp når folk ser dem .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...