Jump to content

Vann i VP-drev!


Windihåret

Recommended Posts

Hei

 

Fått båten på land og skulle skifte olje på drevet. Oppdaget at olja var grå :cryin: I knutebelgen var det også en del grå olje. Drevet og båt er bare 2 år gammelt og nylig kjøpt privat. Kontrakten er klar på at alle feil og skader som oppdages dekkes av selger eller gir grunnlag for heving av kjøpet.Belg og olje ble ble skiftet av Volvo i våres. Det er enda uklart om årsaken er hull i belg eller skyldes andre ting.

 

Noen spørsmål til dere eksperter her inne:

 

1) Om drevet blir overhalt, skiftet simringer osv. på, kan jeg forvente å få et drev uten andre følgeskader eller problemer senere? Det bør jeg inspiseres grundigere utover det å trykkteste og skifte simringer?

 

2) Kan jeg risikere andre følgeskader mot motor som lekkasje mot svinghjulskåpe osv? Hvordan kan dette sjekkes grundig opp? Må motor ut for å få skiftet simringer her også på de nye drevskjoldene til Volvo?

 

3) Ville dere vurdert heving av kjøpet på grunnlag av dette eller fått det utbedret for selges regning? Jeg tenker da på ev. følgeskader som kan dukke opp etter noe tid.

 

Takker for svar!

Link to post
Share on other sites

1. Siden du har oppdaget det tidlig skulle jeg tro det ikke var noen skade skjedd.

Trykktesting vil avdekke evt utetthet. Hvis rent sjøvann ville jeg byttet drivknuten hvilket det ikke var snakk om her.

 

2. Trolig ingen følgeskader. Fettet i lager på sv.hj.kåpe sammen med simmeringer bør holde unna. Motor må nok ut hvis skiftes.

 

3. Nei, ville personlig fått dette utbedret for selgers regning. Hvis oljen ikke har skilt seg fra vannet ville jeg ikke vært bekymret for følgeskader.

Link to post
Share on other sites

1. Siden du har oppdaget det tidlig skulle jeg tro det ikke var noen skade skjedd.

Trykktesting vil avdekke evt utetthet. Hvis rent sjøvann ville jeg byttet drivknuten hvilket det ikke var snakk om her.

 

2. Trolig ingen følgeskader. Fettet i lager på sv.hj.kåpe sammen med simmeringer bør holde unna. Motor må nok ut hvis skiftes.

 

3. Nei, ville personlig fått dette utbedret for selgers regning. Hvis oljen ikke har skilt seg fra vannet ville jeg ikke vært bekymret for følgeskader.

 

Har ikke fått drevet helt av enda, men kan skimte noe rust på knuten. Mulig det kan dreie seg om overflaterust. Volvo må ta en visuell vurdering av simringer mot svinghjulskåpe fra utsiden, men er det andre muligheter for å sjekke og sikre seg at det ikke er kommet vann inn på motorside??

 

Oljen var grå og hadde ikke skilt seg fra vannet, men båten hadde ikke stått mer en 2 dager før drevoljen ble tappet.

 

Når ble båten kjøpt, hva er nylig?

Det er snakk om 1 1/2 uke. Alt har fungert feilfritt på vannet. Har ingen grunn til å mistenke tidligere eier for å vite om dette. Har ikke registert vibrasjoner, ulyder eller annet unormalt.

 

Har også hatt noen andre småfeil og synes det ble mye på kort tid. Tar en endelig avgjørelse om heving av kjøpet etter Volvos vurdering. Ser at Cutty Sjark her inne forteller om omfattende følgeskader trolig etter vann i belgen. Svinghjulskåpe m.v. måtte skiftes. Slikt gjør meg betenkt.

Link to post
Share on other sites

Dersom du får vann i drevet, blir det for mye veske innvendig. Når dette blir varmet opp, ekspanderer det, og da får du ofte olje ut i knutebelgen. Dette er IKKE bra. Det er ikke nødvendigvis slik at har du en lekkasje så lekker det like mye olje ut som det lekker vann inn.

 

Jeg vil tippe på at du har lekasje i nedre vekselhus rundt simringene på akselen. Typiskt problem med fiskesener som ødelegger ene tetningen (som holder vann ute), mens oljen forblir i drevet.

Link to post
Share on other sites

Håper ikke dette drevet står tomt for olje nå. Hvis så, hell på et eller annet for å unngå rust. Siden det har vært vann i oljen vil restene raskt føre til at det ruster som bare det inne i drevet.

 

Takk for tipset! har purret Volvo og de har framskyndet demontering og henting av drevet. De var enig i at det var lurt å få i noe diesel eller olje.

 

Ellers får jeg mange ulike svar på hvordan en kan sjekke ev. skader og vanninntrengning mot motorside og svinghjulskåpe. Er det slik at om det ligger vann i svinghjulskåpa så er den utett og det vil dryppe inn i båten? Kan Volvo sjekke tilstanden ved å demontere starter?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Reknar med at det er tale om ein motorbåt med hekkaggregat.

 

I så fall er ikkje følgande heilt relevant, men kanskje av interesse. Eg har vore plaga med vasslekkasjar inn i min Yanmar SD 20 seilbåtdrev. Det er relativt ennkelt å skifta simmerringar sjølv, og det har ikkje ført til følgeskader. Har skifta ringane to ganger på begge mine to SD 20.

 

For øvrig er det at du har Volvo kanskje aleine grunn nok til å heva kjøpet. Dette reint bortsatt fra at dette visste du vel om.

 

Uansett. Lykke til uansett kva du kjem til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

.

 

Ellers får jeg mange ulike svar på hvordan en kan sjekke ev. skader og vanninntrengning mot motorside og svinghjulskåpe. Er det slik at om det ligger vann i svinghjulskåpa så er den utett og det vil dryppe inn i båten? Kan Volvo sjekke tilstanden ved å demontere starter?

 

Det skal sitte et lager inn mot svinghjulskåpen, dette skal holde tett, og er vel av typen lager som holder vann på den riktige siden. Uansett er det ingen risk for at du har fått vann i motor. Hør med VP hva slags lager akselen går i på svinghjulskåpen, om dette tåler vann etc..... Uansett er det ingen kjempejobb å bytte så lenge drevet er av. Husk også at selv om det er vann i oljen så mister den ikke smøreevnen i særlig grad, da skal det mye vann til. Jeg vil tippe at lageret ditt er ok.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder av drevknute og aksling på drevskjold:

 

Kopi_av_drev_001_lite.jpgdrev_007lite.jpg

 

Mye rust synes jeg, men Volvo har i dag sjekket drevet og sier at knuten er fin. Den må polers opp. De har også skiftet simringer oppe og nede og skal trykkteste i morgen. Jeg er mer bekymret for lekkasje mot motorside. Volvo foreslår at de tar ut starter for å se om det der er rust som følge av ev. vann i svinghjulskåpe. Er det det må motor ut, pakninger, dempeplate osv. skiftes. Dyrt!!

 

Men jeg heller mot å heve kjøpet. Vet ikke om jeg tar sjansen på ev. følgeskader neste sesong eller om to år på dette...eller hva sier dere??

Link to post
Share on other sites

Har to VP KAD 44 2002 modeller.Fikk problemer med den ene i sommer og måtte ta båten på land.Det viste seg at speed sensoren var rusten og at det hadde kommet vann inn gjennom knutebelg,gjennom lagrer og tettning og inn i svinghjulskåpe.Svinghjulet var opprustet så det måtte byttes og alle lagrer og speedsensor måtte byttes.Kostet 30.000....Så alt er mulig

Link to post
Share on other sites

Triste greier på et så nytt drev! Ville absolutt ha sjekket grundig om det kan være kommet vann inn på motorsiden. Dette kan gjøres ved å ta ut starteren og se om det er rustdannelser der som kommer fra svinghjulskåpen. Er det det ville jeg absolutt vurdert en heving av kjøpet. En slik reperasjon kan bli dyr. I tillegg kan du risikere at problemene dukker opp etter noe tid.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips til de som sliter med vann i drevene. Jeg trykkprøvde mitt VP280 drev før jeg demontering, og lekkasje i simmeringen til gearshiften ble oppdaget. Selger opplyste at denne var skiftet for 6 mnd siden. Jeg bestilte ny orginal som viste seg og være ganske forskjellig fra den som satt der fra tidligere. Selger innrømte at han hadde fått tak i en uorginal som skulle passe.

 

Forøvrig er det noen som har skiftet lager i svinghjulshuset. Hvilken vei skal de tas ut. VP40B

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har en ulyd i drev/motor, det er litt vanskelig å lokalisere. Det kan virke som om det kommer fra drevet. Jeg har sjekket oljen og den er blank og fin, men kanskje litt mye. 2-3mm over maks. Når jeg kom hjem fra 2 uker i syden ville ikke startmotoren slå inn. Tenker nå at det kan være lekasje inn mot motoren. Ulyden var ikke voldsom før ferien, men jeg hadde ikke tid til å gjøre noe med det. Ulyden kom ca 15min etter sjøsetting i sommer og har vært stabil etter det. Svakere når motoren står i fri og litt økende ved pådrag i gir.

Link to post
Share on other sites

SX drevene kjener jeg dessverre lite til.

 

Ofte så er det drivknuten som vil lage litt lyd men denne lyden vil øke når du belaster knuten, dvs svinger eller trimmer drevet helt opp. Dersom det har vært vann i belgen så kan også lagrene i svinghjulskåpa ryke.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...