Jump to content

Dacapo 9000, erfaringer?


Sydvesten

Recommended Posts

En nabo av meg vurderer denne båten, en Dacapo 9000 som skal være fra 91.. Motoren ser veldig hjemmemarinisert ut etter min mening, hva mender dette selebre selskapet om båten.. Kan jo være noen som kjenner den også...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er en del eksempler på dette - at enkelte utstyrer en nyere, bra båt med noen museumsgjenstander av noen motorer som er med på å ødelegge hele markedsverdien på båten. I mine øyne er det kun en ting som gjelder - motoren skal være samme årsmodell som båten eller helst nyere - iallefall ikke eldre enn selve båten.

 

Motoren det her er snakk om er vel fra midten/slutten av 1970 tallet i følge denne og denne linken.

 

Når det ut i fra bildene ser ut som om mye av mariniseringen/kjølesystemet er ombygd og av annet fabrikat (Mermaid er vel Ford?) så er motoren i mine øyne verdiløs.

 

Nå så dumt som å plassere en museumsgjenstand av en motor i en såpass bra båt. :nonod: og i tillegg forlange en pris som skulle tilsi at motoren i stedet skulle vært bortimot ny.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for gode linker til denne gamle motoren... Er nok som du sier at den er veldig gammel... men selger av båten sier at motorern er fra 91... den også... Vel det er mulig den er marinisert i 91, og at den har gjort tjeneste i en lastebil eller buss i mange år før dette..

 

Ser av databladet for TAMD60A at den er direkte insprøytet og yter 192 hk ved 2800 rpm. Denne hjemmemariniserte saken er oppgitt til 180 hk dog uten aftercooler... noe som jeg synes virker litt i høyeste laget..... sammenligner en med 40 serien så er vel den uten aftercooler TMD på rundt 125-130 hk, mens den med TAMD er det 165 hk om jeg ikke tar så mye feil her..

 

Er forøvrig enig i at det dette nok er en gammel motor som en kan forvente seg litt porblemer med i fremtiden... og prisen bør vel gjenspeiles her med tanke på at med ha ny motor.... før eller senere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i "Saga" at dette var et suspekt oppsett. Har selv lagt merke til denne båten på Finn og min første reaksjon var at det var en eldre Volvo motor betegnelse og varmeveksleren var fra en Ford Mermaid motor. Hvis jeg hele tatt skulle vurdert dette ville jeg prøvd med mye lavere bud....

 

Så selv på en båt tidligere i høst hvor båten var en -87 modell mens selve motoren var -83 eller eldre. Eier viste ingenting.....

 

BL

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Suspekt og suspekt ? Spørsmålet er om en kan få båten til en "riktig" pris med motoren som står montert og hvordan motoren fungerer til båten. Det kan være bryet vært å ta en tur og se på den og snakke med eieren syntes jeg. Men samtidig må jeg si at jeg syntes prisen er i høyeste laget sånn umiddelbart sammenlignet med Slagskibet (ny motor 2004) som også skal selges.

( Forhandlingene om Tordentrosten er inne i en avgjørende fase nå :lol: )

Link to post
Share on other sites

Hei Jan og velkommen hit... vi kan jo snart starte lokallag her i gata... sammen med boolle i nr. 20

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har vondt for å forstå hva som er suspekt med dette salget. At det står en motor som er eldre enn båten trenger på ingen måte forringe båten. Båten ser jo veldig grei ut så vidt jeg kan se. Men her må det en seriøs sjekk til. At motoren har Bowmankjøling trenger på ingen måte være noe minus. Alle marinemoterer settes sammen av diverse utstyr fra forskjellige leverandører. Det viktigeste er at utstyret er tilpasset effektuttaket på motoren.

Link to post
Share on other sites

Takk forøvrig for gode tilbakemeldinger.

Selv er jeg svært lite motorkyndig. At båten ligger vinterkonservert på land gjør jo ikke akkurat saken enklere, men skal kikke på den i morgen og har tenk som første steg og finne motornummeret for å best mulig få bestemt årsmodellen på motoren.

Er enig at en grundig sjekk i så fall må gjøres hvis det fremdeles er aktuelt. Hvem kan en henvende seg til for å få utført dette og hva ca. koster det?

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være veldig negativ, men er det særlig lurt å kjøpe en båt med en 30 år gammel motor som i tillegg består av uorginale motordeler når man ikke er særlig motorkyndig? Hvordan blir det når (skriver bevist ikke hvis) noe går i stykker, som det ofte kan gjøre med slike gamle motorer? Kan det fremdeles skaffes deler og får du i det hele tatt noen til å ta jobben når motoren er oppbygd på denne måten? Slik det er i båtbransjen nå så har de stort sett nok å gjøre og et oppdrag på en slik motor som er "one of a kind" med uorginale deler er sikkert ikke første prioritet.

 

Når prisen på båten etter min mening heller ikke reflekterer hvilken museumsgjenstand av en motor som står i så synes jeg det ikke er noe å tenke på. Du skal jo også selge båten selv en gang i fremtiden og hvordan vil det bli - motoren blir jo ikke akkurat nyere?

 

Hva med dieselforbruket på en slik gammel motor som i følge databladet har et motorvolum på 5,5 liter? Med den forestående avgiftsøkningen og en dieselpris på over 10 kr. pr. liter så vil det vel ikke akkurat båter med gamle dieselslukende motorer være de som står høyest på listen?

 

Og hvis du kjøper båten og det måtte vise seg at du ønsker å skifte motor så er vel heller ikke den gamle motoren særlig salgbar? Tror ikke ikke en 30 år gammel hjemmemarinisert motor på 750 kg. blir særlig etterspurt på bruktmarkedet, så da får du heller ingenting igjen for den til å legge i en ny motor.

 

Jeg kan ikke noe for det - dette ble veldig negativt allikevel.

 

Ha litt is i magen - markedet er fullt av båter som er mere attraktive en denne. Det dukker alltids opp en annen båt som du kan tenke deg å kjøpe.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Deler skepsisen til siste innskriver. Vi var i går å så på båten, men ble ikke overbevist. Vi så også på en Dacapo 9000 Fly i går, en båt vi fasinerte oss. Mye uteplass og i tillegg en liten flybridge var en artig løsning. I den står det en 4 sylindret Yanmar 135 hk fra 1988. Jeg lurer på om noen vet betegnelsen på denne motoren og eventult om det enkelt går an å trimme den opp til f. eks. 160-170 hk. Jeg innbiller meg at samme blokka har blitt brukt i en rekke ulike motorer.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har hørt er det ingen billig/enkel sak å "trimme opp" opp en Yanmar selv om blokka ofte er lik. En ting er at Turboen kan være forskjellig, men også stempler kan være forskjellig iflg YANMAR forhandler. Hadde for en del år siden en 55Hk hvor blokka er lik på 66, 77 og 96 HK. Bare å glemme det fikk jeg høre da jeg spurte om hva de kostet å få litt mer HK.

Løsningen er å bytte motor (selge den gamle og kjøpe en brukt større) fikk jeg beskjed om.

 

Kan få kjøpt min 170Hk (kalles 165HK) Yanmar... da må du kjøpe båten også :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...