Jump to content

For smal båtplass?


birgerbuggeberger

Recommended Posts

Hei,

jeg lurer på om noen vet om man kan legge en Bavaria 29 (bredde 298cm i følge leverandøren) på en båtplass med 320 cm lysåpning? Vil dette kunne ødelegge eller skade skroget? Er det tilrådelig?

Her kommer en link til et bilde av båtplassen, takker for svar.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10795/naerbilde_av_baatplassen.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar til alle sammen. Jeg er ganske uerfaren, og flate fendere på utriggerene hørtes smart ut på denne trange plassen. Utriggerene er 6 meter, men BMB 29 sport er i overkant av 9 meter. Vil dette ha betydning for en trygg fortøyning tro?

 

Dette er et supert forum!

Link to post
Share on other sites

fendre utriggere i steden for båten
Det er absolutt en god ide. Man slipper mye plunder og heft i alle fall.

 

Utriggerene er 6 meter, men BMB 29 sport er i overkant av 9 meter. Vil dette ha betydning for en trygg fortøyning tro?

Neppe. Det er bare å tjore herligheten fast så godt som det går an. Min båt er for tiden fortøyd med ikke mindre enn ti tamper.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar til alle sammen. Jeg er ganske uerfaren, og flate fendere på utriggerene hørtes smart ut på denne trange plassen. Utriggerene er 6 meter, men BMB 29 sport er i overkant av 9 meter. Vil dette ha betydning for en trygg fortøyning tro?

 

Dette er et supert forum!

Hei og velkommen til Baatplassen.

 

Bredden er ikke noe problem på plassen din. Lengden tror jeg også skulle være OK. Ikke noe problem å få båten sikret godt, men jeg er litt urolig for belastningen på bryggene. Om det blir vindpress kan båten begynne å jage litt i båsen fordi du kan får akterfortøyninger som har liten vinkel og dermed tar opp lite krefter fra båten. Det kan da være en ide å ha 3 fortøyninger på hver side, dvs akterfortøyning, spring til midten av båten og baugfortøyning. Husk å ha gummifjærer på alle fortøynigene. Det skåner både båt og brygge

 

Vedr. fendring: Jeg kler utriggerne med billige filttepper. Enkle og stifte fast i treverket, og de fungerer helt suverent. Når vi da går ut eller inn i båsen bør vi ikke tenke på evetuelle riper fra utriggerne. Fendre gjør jeg bare når det er dårlig vær

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen problem. Ligger selv med båt med samme bredde på akkurat samme bredde. Men sørg for, som flere foreslår, å fendre uteliggerne. Dette er etter min erfaring viktig når det er så små marginer. Du vil ikke klare å unngå å berøre uteliggerne når du går ut og inn og da bør de beskyttes. Jeg har spesielle bryggefenderlister som festes på selve uteliggeren. Jeg har dårlige erfaringer med å gå inn i båsen med vanlige fendre ute. De henger som som regel opp i ytre del av uteliggeren. Fendre heller når du er inne i båsen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan også sterkt anbefale de oppblåsbare bryggefenderne fra Parmaplast.

De er DYRE synes jeg.

 

Jeg synes 320 cm. var snaut.

Blir båten liggende slik at fenderen blir liggende i press, enten på grunn av at det er trangt eller vindpress, så vil fenderen komme opp skulle det komme litt sjø.

Båten er betydelig smalere i vannlinjen enn maks bredde. Min båt har maks bredde 350. Bredden i vannlinjen er ca 320

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått med meg etterhvert at de fleste båter er smalere i vannlinjen enn full bredde.

Poenget mitt var at fendere kan komme opp ved litt sjø og press mellom båt og brygga.

For noen år siden gikk det hull på en stor motorseiler fortøyd på utsiden av bølgebryteren i Strømstad. Det blåste skikkelig opp fra vest, båten begynte å huske på seg og fendrene kom opp. Vi dyttet alt vi kunne, men kunne ikke unngå skade før eieren kom og fyrte opp og flyttet den.

En bekjent med utsatt båtplass har erfart det samme. Tillates båten å presse fenderen mot utriggeren i dårlig vær, så kommer fenderen opp.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Du bør også sjekke opp med båtforeningen du ligger i mtp hvilken lengde båter de tillater.

 

Har hørt fra en bryggeleverandører at bryggene i utgangspunktet er dimensjonert for båter med lik lengde som utriggerne.

 

De kunne godkjenne/ garantere for båter opp til 2 meter+ om bryggeanlegget lå i skjemede omgivelser.

Link to post
Share on other sites

320 er for trangt til denne båten mener jeg. Blir et sabla press på utriggerne når det er drag i sjøen. Synes ikke fast fendring på utriggeren er god løsning heller. Det beste etter min mening er fritthengende fendere fra båten med sokker. Helst så stor diameter som mulig. Da får man minst friksjon mot skroget. Poenget er at disse fenderne ruller og ikke sklir.

 

Ved utriggere på flytebrygge er det en fordel å bruke stram fortøyning, med strekkavlastere på alle tampene.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det er dog store verdier vi beskytter og da. Og disse bryggefenderene gir veldig god beskyttelse.

Jeg tror nok at det avhenger av brygga man ligger på. I havna der jeg ligger er det knapt en bølge bak moloen, så der er det først og fremst vindpresset vi må fendre for. Hos Svenning blir det fort litt husking både på N vind og når vi andre drar opp i plan rett på utsiden av havna deres :wink:

 

Valg av fendring er som mange har påpekt viktig - og helt avhengig av hva slags havn det er i. nå er det vel ikke så mange havner som er som utsiden av moloen i Strømstand. Bortsett fra Tanumstrand kanskje der vi hadde et tilsvarende tilfelle i sommer - bortsett fra at eieren satt i nabobåten og drakk vin mens vi andre prøvde å fikse fenderne hans :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte parma-fender, men syntes det ble for knuslete. LA3939 har dette på sin utrigger og det er sikkert OK for mindre båter men ikke for meg når jeg kommer glidende med ti tonn uten snurrevisp forut :rolleyes:. Jeg valgte i stedet å kjøpe et antall (husker ikke hvor mange) Biltema-fendere (25-003), som jeg stripset fast i utriggerne med korte mellomrom. Da er det i alle fall mye mere å fjære på når vi først tar borti på inn- eller utgående. (Både i storm og stille er det så mye å gå på pluss så stramme fortøyninger at hun sjelden er borti fendrene)

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Yep, jeg monterte dem sommeren 2005, og har ikke angret siden. Før jeg valgte Parma (ja, de er dyre) vurderte jeg andre typer. Det som Parma vant på var innfestingen, bruk av kraftige strips, ingen boring/skruing i brygga. "Hyrte" inn en kompis som arbeidshjelp, de var montert på en halvtime. Vurderte også å stripse fast vanlige pølsefendre, men fikk det for meg at de kunne vris enten over eller under utriggerne ved påtrykk. Fant ikke pølser som var flate på ene siden da. Dessuten er ene utriggeren "min" bestående av en firkantprofil med et ganske langt og bredt flyteelement midt på. Med Parma fikk jeg fendring der og, ville ikke kunne ha festet noe annet der.

 

Var mest strøm og vind som gjorde at jeg ville ha bryggefendre. Jeg er mest ute alene, og akterspring er det siste som slippes/første som settes. Da blir det fort til at hun svinger til siden i båsen, og dermed gnager mot utriggerne før jeg får bakket ut/gjort fast resten av tauverket.

 

Og ganske kjekt å slippe å henge ut/ta inn fendere ved ankunft/abfahrt. Hang ut to pølser sist vinter i tillegg, men det var mest ro-i-sjela faktoren som var ute og gikk.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Ved utriggere på flytebrygge er det en fordel å bruke stram fortøyning, med strekkavlastere på alle tampene.

Det der kan bli et dyrt råd for enkelte. Hvordan du fortøyer og fendrer avhenger av vær, ving og brygge. Et godt tips er å overnatte noen netter i båten for å kjenne hvordan den reagerer.

 

Har ligget ved flytebrygge av betong i farvann med bølger fra skipstrafikk. Brygga svingte ikke i takt med båten, og stramme fortøyninger rykket noe helt vannvittig. Enkelte nabobåter fikk skader når de lå med for stramme liner. Dersom det blåste sidevind trakk stramme fortøyninger lo utrigger opp av vannet, enkelte ganger så den slo i skroget. Slakkere fortøyninger løste disse problemene, og med god fendring hvilte båten mot le utrigger.

 

For korte utriggere bekymrer meg mer enn smal bås. Jeg er ganske fornøyd når utriggerne når minst 2/3 av båtens lengde, og veldig fornøyd om de er like lange som båten. Med over 11 meter båt skjer ikke dét for ofte.

 

(2/3 blir, rundt regnet, omkring 8 meter for min båt. Da har jeg tatt høyde for avstand fra brygga og en passe stor slakk i linene.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lengden på utriggere til din båt bør være 7-8 mtr - leverandøren til vår båtforening anbefaler 6 mtr utrigger for båter opptil 26-27 fot. (Telebryggen)

Jeg synes 3,2 mtr bredde til båt på 2,98 er for smalt, da blir det et voldsomt press på utriggerne :nonod: - båten skal jo være fortøyd og ikke "presset" inn i båsen :eek: - det igjen forkorter levetiden på utriggerne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...