Jump to content

Galvanisk skille - Zinc Saver II Kan denne brukes på 220V?

SF

Recommended Posts

I min Sea Ray er det 110V landstrøm. Båten er ikke altfor godt utstyrt med AC elektronikk så jeg vurderer og bygge om til 220V og fjerne alt det gamle 110V's anlegget. Det eneste som drives av 110V er kjøleskap, men dette kan også gå på 12V. I tillegg er det 4 stk 110V uttak montert i båten.

Etter hva jeg kan se er det ikke en gang en 12V lader koblet til 110V anlegget.

Det jeg vurdere er å bruke det eksisterende galvaniske skille samt sette opp nytt 220V sikringskap med en 16 amp kurs og en jordfeil bryter. Kobler en 10 amp (DC) vedlikeholdslader jeg har på 220V og til batteribanken. Kjøleskap kobler jeg fra 110V og bruker kun 12V. I tillegg legger jeg opp noen 220V stikk i båten. Tenkte å bruke en kompis som er elektrikker til dette.

Så kommer det egentlige spørsmålet. det galvaniske skillet som er i båten er på 30 amp, ut fra merkingen kan det se ut som det kan brukes på både 110V og 220V (eller 120V/240V som det står merket på). Virker dette fornuftig, kan jeg bruke dette også på 220V? Se bilde:

galvanisk_skille.jpg

Ellers noen kommentarer til tankene jeg gjør meg over?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Et galvanisk skille sitter på jordledningen, det har ingenting med nettspenningen å gjøre.

Så du kan bruke det, men som du kanskje har sett ut fra andre tråder her på BP mener jeg det er en dårlig løsning.

Skulle det oppstå en jordfeil utenfor din båt gir en slikt skille ingen beskyttelse.

Ingar, har var det mye god lesning men noe vanskelig å følge da det var mange synspunkter. Men med min forenklede landstrøm med kun en 12V lader og et par stikk for bruk av dobbelisolerte apperater så kan jeg altså droppe jorden fra land. Lage i tillegg en lokal jord i båten og koble denne mot en jordfeilbryter i båten. Denne jord blir da etter hva jeg forstår felles med 12V jord. Har jeg da forstått dette riktig?

Uansett så blir min tilkobling til landstrøm for kortere perioder for lading av batterier hovedsaklig og for å holde 12V spenniga oppe fro en helgs forbruk. Er det noen risiko og bruke Zinc Savere'n for noen dager om gangen, den står jo alt i båten.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hei alle sammen.

Det er riktig at være isolatorer jobber uansett spenning.

Den NYE Zinksaver2 kan det også.

Men de fra Sterling og den andre er ikke like.

Det er bare den samme produsenten av huset som gjør begge to optisk (!) like.

Forresten gjelder det også andre produkter fra Sterling (f.eks. kombi-invertere, det finnes en annen

selger av slike invertere også. Utesidig og med hensyn av de fleste data er de likt, men det finnes store forskjell i det som finnes inne av inverteren. Kvaliteten gjør prisen).

Jeg kan dessverre ikke svare kjappt i øyenblikk fordi jeg er i Tyskland for å hente nye varer.

...bl.a. også mange galvaniske isolatorer igjen, som jo "ikke er så bra" som noen mener :smiley:

Husk alltid: man må ikke lete etter en "universalvåpen", dette finnes ikke.

Zinksavere, om nå fra Sterling eller andre, er for å beskytte i mot normalt galvanisk tæring.

Verken for mer eller andre problemer.

Alt annet er en annen sake.

Det som SF sa er jo også en valgmulighet.

Ikke bruk 230V for alt mulige.

Det finnes ikke noe tæring pga. landjord eller nabobåten hvis man bare bruker skøteledningen og forbrukere som er dobbelt isolert.

Hvis man også tar en bra lader for strømforsyningen på båten, da er man ferdig med problemet.

Ønsker en fin helg til alle !

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...