Jump to content

Hvor ble det av Dacapo?


Sveinb

Recommended Posts

Vi har tenkt på å bygge en halvfabrikata, og fant ut at Dacapo måtte være en flott båt for oss. Rigget meg til ved pc'n og logget meg på dacapo.no. Fikk vite masse om et hyggelig vertshus, men lite om båt. Videre søk om denne båten ble også mislykkede. Er det noen som vet hva som har skjedd?

 

Svein

Link to post
Share on other sites

Dacapo i Grimstad la inn årene for noen år tilbake, eieren gikk av med pensjon. Etter en liten hvile ble formene solgt til vestlandet et sted. Etter litt om og men ble det satt i gang produksjon for vidresalg. Etter noen år og litt mer om og men, gikk de for en stund siden konkurs. Hvor formene havnet, vet jeg ikke.

 

Bl. a. Inter og Marex har tilsvarende båter. Halvplanere med forkabin, akterkabin og cockpit. Med eller uten hardtop. Begge leverer halvfabrikata.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

ifølge båtguiden holder dacapa til på sandane i Gloppen på Vestlandet.

Guiden er fra 2001 og trur ikke dei har heimeside.

 

Fine båter foresten. Spessiellt den Åpne versonen. Lykke til med et evt. byggeprosjekt.

dette drømmer eg også om. Synes Agder 8000TC er en veldig fin båt dom er relativt billig, men denne blir kanskje for liten?

Link to post
Share on other sites

Masse informative nyheter her! Men videre da, fra Gloppen? Formene må jo være et sted, og at ingen tar seg bryet med å støpe opp slike fine båter, er jo synd. Har vi noen lokale fra Gloppen eller omegn med oss på Baatplassen som kan bidra med litt lokalkunnskap?

 

Svein

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

HAHAHA....Nå begynte jeg å lure... Lurte på om noen hadde startet en egen tråd for å etterlyse sangprogrammet til Vidar Lønn-Arnesen. :lol: Ikke så alt for god greie på plastbåter... :blush: Måtte bare skrive dette, for jeg lo godt for meg selv da jeg fant ut hvor feil jeg tok... Sorry. Det er jo innimellom noen starter de merkeligste tråder, så...

Link to post
Share on other sites

Tok meg tid til å laste ned pdf-brosjyren.

Mange fine bilder. Mye fin teakinnredning. Oppfisket utseende, nye ruter og sidevinduer.

Dette er jo et skrog som er kjent for å gå bra.

Med 2006-innredning, burde den være en tøff konkurrent for Marex 280, Inter 9000, med flere. Det hele er vel et spørsmål om pris.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Er ikke Dacapo samme båt som Fevik23/715? Er selv interessert i høre hva som skjedde med disse båtene.

Det er riktig, dette er samme båt. De har også vært solgt som Inter. Tror Dacapo-navnet ble brukt i eksportøyemed, da navnet klinger godt på "utenlandsk", og dessuten visstnok var innarbeidet i enkelte markeder. Inter Trading A/S er vel de rette til å svare på hva som skjedde med formene.
Link to post
Share on other sites

  • 15 år senere...

Dacapo blei som sagt lenger oppe bygd på Sandane i Gloppen kommune. Då dei gjekk konkurs blei formene solgt til ein som heiter Erlend Hamre i Sandane området. 

Eg sjølv var oppe på sandane for nokre år sidan og kjøpte den første båten dei produserte der oppe 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...