Haba Startet 8.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2006 Hei. Kunne vel kanskje hektet dette på en tidligere tråd om emnet, men har lest gjennom disse uten helt å finne svar. Båten min har Tennfjord hydraulisk styring, to posisjoner. I slutten av fjorårs-sessongen syntes jeg rattet ble litt for lett på styringen. Tror/kan likevel ikke se at roret gir etter i sjøene for båten går stabilt ? Har skubbet på rorpinne, men den gir ikke etter. Ser heller ingen lekkasjer og det nok olje i begge pumpene. Den laveste har nok kraftig trykk for det svetter ut noen dråper. Det er brukt rød olje for automatisk gearkasse på systemet, men det er anbefalt enn annen. Ifølge Tennfjord kunne visst også den røde automatgearkasseolja brukes. Kan dette være luft ? Hvorledes utfører jeg en kontroll ? mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2006 Det beste svaret vil du nok få hos Tenfjord. På mitt styreanlegg fra Sleipner (en pos.), foregår lufting nede på styresylinderen. Det sitter en luftenippel i hver ende av sylinderen. SB nippel åpnes litt og så dreier man roret slik at stempelet beveger seg mot aktuelle nippel. Så gjentas prosessen på motsatt side. Systemet skal være tett, det skal ikke svette ut dråper, det vil jeg betegne som en lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 8.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2006 Litt lekkaskje fra toppskruen på pumpen er vel normalt. Det er vel derfor det er hull i den skruen eller hva? Hos meg kommer det litt olje når reservoaret er fullt, spesiellt om det er varmt, men etter hvert skal det jo slutte å lekke. Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 8.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2006 (redigert) Min fremgangsmåte var: Plugge rør til styre sylinder, sette en lastestropp på roret, siger det da er det sylinder. Laveste pumpe skal være tett, øverste skal slippe ut luft/olje. Hvist rattet ikke stopper ved fult utslag, har du lekasje, vanligste er pumpe ute. Repsett har tennfjord =sleide ca. 480kr.....pakninger ca. 180 kr. Jeg måtte overhale pumpe ute fordi båten ikke hold kursen og at ratt ikke stoppet ved fult utslag. Redigert 8.Desember.2006 av kgt (see edit history) Sitér dette innlegget kgt Link to post
deep diver Svart 8.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2006 Jeg trenger ett slik repsett til min båt, er det noen som vet hvor det kan kjøpes? Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Kjøpte repsett via båtverksted: Båt og Industri i Harstad.Ut i fra bilde og serienr. kunne tennfjord si vilken type det var. Sitér dette innlegget kgt Link to post
kark2 Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Sjekk på sylinder hvilken type du har. Ring Rolls Royce (Tennfjord) 70 20 88 00 og spør etter Myklebust. Han kan alt om styremaskin og sender deg rep.-sett og evt. kopi av manual. Etters er det korrekt at laveste oljetank har tett lokk, mens høyeste tank har luftehull i lokket for utslipp av evt luft/olje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.