Jump to content

Yaesu VX-170 håndholdt VHF, erfaring?


bukt

Recommended Posts

Stødig i engelsk?

Beskrivelse av VX-170 her.

 

Leser av dette at i amatørradiosammenheng går VX-170 for å være en av de bedre.

Solid og vanntett.

 

Jeg har erfaring med forskjellige håndholdte, de fleste fra Yaesu, men har ikke prøvd denne selv.

Når det gjelder rekkevidde på VHF så er det ikke slik at det er store forskjeller. 5Watt Yaesu bærer like langt som 5W Icom for å si det sånn. På mottak er det sensitivitet (12dB SINAD) som gjelder. Her er det i praksis bare nyanser som skiller hvis man holder seg nært øverste hylle :smiley:

 

Det med å bruke den som maritim VHF har jeg ikke sjekket :cool:

Link to post
Share on other sites

Har en kollega som har VX-150 og han skryter villt og uhemmet av den... Vel det hadde han vel gjort uansett når jeg tenker meg om :lol: Tror det er en brukbar sak dette, tåler vann gjør den også

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Blir spennede å teste den, Fikk bra pris på den så kjøpte med 2 stk ekstra så har jeg min dekket ved salg av de :wink:

Den kan deles inn i flere lagringskategorier så da tenkte jeg å ha en kategori for marime kanaler, så en for jaktkanaler og så neste til annet osv. Den blir ikke Hoved vhf til maritim bruk men ekstra enhet nså burde duge vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

VX-170 er en meget god radio. Sørgelig at firmaet det er linket til har en veldig høy pris i forhold til den offesielle importøren av Yaesu amatørradio i Norge.

 

Garantibestemmelsene som vedkommende firma praktiserter er mildest talt tvilsomme og neppe lovlige.

 

Ikke helt objektiv

Espen P

Link to post
Share on other sites

www.permo.no under 2000,- for samme radion.

 

Det var billigt, bra ikke alle selger de til den prisen da jeg har to ekstra som jeg skal selge :wink:

Men de tjener fortsatt bra på den til den prisen, jeg som privatkjøper/selger(butikk har brdre priser inn) kan selge en til under den prisen også og alikevel dekke innkjøp av en til av fortjenesten :smash:

Link to post
Share on other sites

Hei Bukt,

 

Ser du hadde et innlegg om tilsvarende 16/12-06 hvor du skrev:

 

<Hadde mere tenkt å selge over finn.no som privatperson og da trengs ikke mva betales da jeg allrede har betalt det ved import til Norge <(og ja vet at man og egentlig skal betale skatt og)

<Tenkte da at greit om produktet kan brukes lovlig i Norge for dem som setter det som et krav ved kjøp så kunne kundegruppen utvides.

 

<Skal sjekke litt rundt det med statlige organer, burde ikke være noe problem hvis jeg selger like de som fåes kjøpt i norge men sender <med programeringskabel/softvare så kunde kan åpne for flere kanaler og legge til de ekstra de vil ha.

 

<Hvis jeg gjør det slik så ligger jo godkjenning på produktet inne , skulle produkt gå i stykker er det bare å levere til hovedimportør så <sender de det til produsent( gjort det tidligere med utenlandskjøpt vare) da de har service for slikt

 

Jeg skal bare få opplyse deg om at din tilsynelatende glimrende idé - beskrevet i siste setning over - aldeles ikke medfører riktighet. Og jeg kan forsikre deg om at hovedimportør ikke vil ha noe som helst å gjøre med utstyr du grå-importerer fra utlandet og selger videre her i Norge.

 

mvh

 

FredT

ikke helt objektiv heller kanskje

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Har slått tanken litt ifra meg med storimport.

Men med annet utstyr kjøpt evt i syden ol går fint å levere inn til butikker her hjemme, aldri vært problem men kameraer og stereoutstyr :wink:

 

Det har du nok helt rett i. Det hele går på om produktet du kjøper har verdensomfattende garantiavtale eller ikke.

Typisk har noen kameraer det tror jeg. Med hensyn til VHF-radioen du nevner har hovedimportør selv garanti- og eventuelt reparasjonsansvaret for de modeller han importerer til Norge. Både praktisk og økonomisk.

 

mvh

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Fikk radioen i dag :smiley:

Tror den skal gå å bruke som marine da den kan programeres til prioriterte kanaler som slår inn hvis aktivitet selvom du snakker på annen frekvens,

den har forprogramerte værkanaler og værvarsel, eks storm ol. den har emergenci id og så sender ut signal for lokalisering hvis uhellet er ute ol.

Er mye programering som kan gjøres med denne,ikke lest så mye i instruksjonsbok enda.

 

Hva slags krav stilles til en marine vhf?

Link to post
Share on other sites

Er denne radion i det hele tatt egnet som maritim vhf. Etter det jeg kunne se så sender den på frekvenser mellom 144-146 MHZ.

De maritime frekvensene ligger vel godt over dette.

 

Stemmer det jeg har sett??

 

 

To get open band tx & Rx from 137MHz to 174MHz follow the procedures.

 

Remove the caution seal( it is under the battery place)

 

Find the two zero ohm resistor in the mid point between the two connector near the pcb gap, some times the upper resistor will be opened

 

Remove the two resistance

 

Put back the caution seal and the battery

 

press and hold the ptt switch and lamp switch and switch on the radio

 

The radio will write SETRST on the lcd

 

Rotate the dial knob to ALLRST and press F

 

The radio modified

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Du må ha konsesjon på utstyret og sertifikat for å bruke det.

 

Vet det men var ikke spørsmålet :wink: det jeg lurer på er hva slags krav som stilles til radioen for å kunne benyttes, oppsettet på bruken av den, hvilke kanaler som overkjører hvem, automatisk sending ved nød etc.

 

 

Men du har bare lov til å preke i en liten del av denne frekvensbredden. Det kan ikke være helt bra det der.

 

Klart det er bra, men man trenger ikke eks prate med politi osv selvom man har muligheten :wink:

Link to post
Share on other sites

enkelt å programere den til å sende på en frekvens og motta på en annen :smiley:

Eller kanskje omvendt ?

Her er altså alle mulgheter til stede for å forstyrre og ødelegge for den Maririme VHF tjenesten med slike apperater i omløp. :puke:

Jeg er glad disse apperatene ikke er godkjent for konsesjon i Norge.

Faktisk skulle jeg ønske det var forbudt å importere og selge slike VHF'er uten godkjenning, slik det var før.

 

Jeg skulle ønske Skipsrådet her på BP var såpass seriøse at de slettet hele denne tråden."

Den har ingenting på et seriøst Båtforum å gjøre.

Vi burde heller verne om en så viktig sak som den Maritime VHF tjenesten.

Synes faktisk dette er værre enn å diskutere C-map ECS som ikke er lov her på forumet.

Nei, få vekk dritten ! :smash:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

1: Beskrivelse av modifisering av radio er feil.

 

2: Det er ikke noe problem å programere den, men en må ha tunga rett i munnen og vite hva en gjør.

 

3: Radioen vil adrig bli godkjent hverken som maritim VHF eller jaktradio (men det er en knakende god radio, også som maritim VHF ekstraradio.....)

 

4: Kan vi ikke slette alle tråder om båter som kan kjøres for fort nærme land, som kan kjøres av personer som ikke er gamle nok osv. Nå er vi i gang alikevel....

 

Vennlig hilsen

Espen P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...