Jump to content

Ankervinsj


Bajaz

Recommended Posts

Hei !

-Skal montere ankervinsj i løpet av vinteren/våren på min Sandvik 28.

Valget står mellom Engbo type 34 eller Power Il inside 1000w. med fjernkontroll. Til en av disse har jeg tenkt å hekte på et 10 kg ekte Bruce anker som jeg allerede har i båten. Har hørt både positive og negative ting om begge vinsjene og er derfor veldig usikker på hva jeg skal gå for. Så hvis det er noen her som har erfaring med disse vinsjene, hører jeg gjerne fra dere.  :nonod:

Mvh. Bajaz

Bella 621

Mercury Optimax 150

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Power Il utvendig med 50 m kjetting (fritt fall)og Bruce anker, 15? kg.  Det holder som regel 10 tonn båt med godt vindfang, men det har hent at vi har drevet av, påtross at det var sand/mudderbunn.  

 

Det hender jeg er litt forbannet på systemet med sikring av winchen.  Om du ikke er svært strukturert, og lar den få en pause mellom opp og ned, løses sikringen ut, og er da kjettingen på veg ut, går det 50 m kjetting ut før du får satt på sikringen igjen.  Da blir det ofte litt armer og bein før allt er på plass.

 

Totalt sett er jeg fornøyd med winchen, og er veldig glad for at jeg har kjettingutgaven.  Det gir mere hold på dreggen (jeg har tidligere hatt båt med blytau og litt kjetting). Det bråker litt når du slipper den, men det varer jo kort da.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har meget gode erfaringer med Engboløsningen, da med blytau + originalt Engboanker. Hvis man ser bort i fra bunnforholdene på Missingene - opplevde aldri problemer med ankerfestet - Båt - Scand Nautic. Før du velger løsning - ta en grundig "runde" med valg av tau eller kjettingløsning - her er det selvfølgelig mange meninger, men i "mitt båtmiljø" er de fleste enige om at blytauløsningen er den beste. Har 2 "kollegaer" som i løpet av vinteren bytter fra kjetting til blytau.

Link to post
Share on other sites

På min forrige båt (Nidelv 750) hadde jeg IL-vinsj med kjetting og skålanker. Det er sikkert mange som mener noe om skålanker, men det fungerte utmerket til vårt bruk. Viktigere - vinsjen fungerte uten et eneste problem i 5 sesonger.

 

Nå har jeg Engbo med Engbo-anker (21kg) og blytau - benyttet 2 sesonger. Har aldri hatt problemer med feste, selv med mye vind. Men selve vinsjen har vi hatt veldig mye problemer med, allerede tidlig i første sesong. Den begynte tidlig å slure, fikk etter hvert problemer med å trekke ankeret inn den siste biten (måtte "hjelpe til" for hånd). Automatisk stopp fungerte ikke, noen ganger gikk ikke vinsjen opp eller kun i sakte fart. Måtte da slippe den ut igjen og så starte på nytt.

 

Etter at flere hadde sett på vinsjen uten at den ble bedre fikk jeg til slutt Engbo til å komme å se på den. Mye var gjort feil ved monteringen, sa de, og kretskortet måtte byttes. Topp service og alt på garantien. Men det var blitt september 2002, og jeg har ikke brukt vinsjen mye etter det. Håer alt fungerer bra til neste sesong.

 

Jeg har ikke sett noen båter av min type (Windy Scirocco) med annet enn Engbo og blytau. Men var det mulig å velge ville jeg satset på kjetting - tror jeg.

 

Har forresten originalmontert Lewmar m/kjetting i baugen. Vinsjen har fungert problemfritt, men jeg har hatt litt problemer med feste. Men det er sikkert "fingertrøbbel" - siden det ikke er fritt fall synes jeg det er vanskelig å kontrollere hvor mye kjetting jeg har ute. Jeg har sikkert lagt ut for lite, med dregging som resultat noen ganger.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke sjekke opp Ilerøds utgave? De gir også 5års driftsgaranti, samt at du får garanti på at de leverer utstyr kraftig nok til båten. Den garantien kan være suveren. Hurtigutkjøring, 4-kanals fjernstyring med lang rekkevidde, 50m kjetting og 20kg's Brucekopi har klart å holde på min 15-16 tonns uten problem selv i sterk vind. Og vinsjen har aldri kranglet. Den blir 4år til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset PanPan !

- Ser ut til at jeg kommer til å gå for en Power Il med 14mm blytau. Snakket med en på havna i går som har denne løsningen på samme båt som jeg har og han er meget fornøyd.

En annen fordel er jo at jeg da kan kopiere løsningene hans ved montering.

Mvh. Bajaz

Bella 621

Mercury Optimax 150

Link to post
Share on other sites

Har les i gjennom innleggene over, og må si meg 100% enig i din konklusjon, min neste båt vil ha vinsj fra IL med blytau. Som jeg skrev tidligere har jeg gode minner fra "samme løsning", men med Engbo vinsj. Imidlertid bør det vel nevnes at det etterhvert har fremkommet ganske mange "svakheter" med engbovinsjene, og problemene som er beskrevet over er kjent i hvertfall i "mitt båtmijø". Noen av årsakene skyldes selvfølgelig monteringsfeil osv, men mange har opplevd feil med stoppsensor, stor følsomhet for spenningsfall og ikke minst sluringsproblemer. Noen av disse er nok løst ved at Engbo siste sesong har kommet med en ny "mateleppe" (aner ikke hva det kalles). Men mitt valg i min nye båt blir vinsj fra IL!

Link to post
Share on other sites

Min påstand er at 90% av alt trøbbel du har med vinsjen din er forårsaket av manglende vedlikehold. :smiley:

Eldre vinsjer så som Engbo 31 og 32 vinsjene kan veldig ofte ha brente kretskort-og da blir det ganske mye rør ut av det.I tillegg så er det en del trøbbel med de eldre fjernkontrollene.

 

Engbo har utviklet en ny eletronikk boks som ikke står ute under dekslet på vinsjen-den nye boksen skal flyttes inn i båten.Selv valgte jeg å beholde boksen ute etter å ha tettet den med sika.Fjernkontroll problemene

kan løses ved å pille bort pilen på (de sorte) fjernkontrollene.Nye piler som kommer i form av et klistremerke kan monteres og koster nesten ingenting.

 

I høst byttet jeg kretskortet,fjernkontroll med kabel,endestopper  pluss litt annet småtteri til den nette sum av kr.1600.

Tegninger for kobling av nytt kretskort fikk jeg av Ole hos Engbo+en del gratis gode råd på kjøpet.Jobben tok en 1 times tid inkl. lodding av en løs ledning.

 

Helper Marine ANS i Oslo anbefales for kjøp av deler og råd og vink.Per kommer sikkert og skrur for deg også hvis du trenger hjelp.

Link to post
Share on other sites

Som tidligere skrevet - jeg hadde aldri noe som helst feil på min Engbo-vinsj (hadde releet montert inne i båten). Og det er nok helt riktig at det meste som er feil på båt/bil/vinsjer/kvinnfolk skyldes feil bruk/dårlig vedlikehold osv. av eieren. Men jeg synes de siste årene helt klart å ha oppfattet mange missfornøyde Engbo-eiere, både i felten og på nett. Og det er de samme feilen som går igjen - sensor/sluring/nøkking/fusking. Derfor blir min neste vinsj av annet merke, samt med blytauløsning.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har engbo vinsj med blytau(nytt i 2000) og Engobo anker. Endestopp sensor ga seg våren 2001, byttet på garanti. Forøvrig er jeg godt fornøyd pga. høy brukervennlighet. Jeg tror imidlertid du gjør rett i å beholde ditt Bruce anker. Jeg har opplevd to steder hvor jeg har hatt problemer med Engboankeret(deriblandt Missingen).(Gidder ikke skifte anker da jeg vil få problemer med badeplattform, snapdaviter osv.) Ellers så tror jeg det er mye hipp som happ hva du velger i dag av vinsj. Kombinasjonen av store krefter, elektronikk/strøm i et fuktig miljø skaper problemer hvis man ikke tar var på utstyret. Ang. priser så fant jeg ut at Malfix i Maridalsveien, Oslo, med sine ordinærpriser danket ut tilbudsprisene hos de andre.

Link to post
Share on other sites

:smiley::lol: :crazy:Stikker svanehalsen helt fram og påstår at mange kjøper altfor kraftige (store) ankervinsjer.

Da madammen ødela hånden på en båttur var ikke veien lang til forhandler for å kjøpe ankervinsj(noe må man jo skylde på).

Undersøkte hos Engbo først da jeg bodde i Tønsberg og

tok også en telefon til IL.BÅten var 26 fot på 2,5 ton.

Bestemte meg for IL Capitain junior 500W (ikke le av navnet) med 12mm blytau og bruceanker. Komplett levert  år 2000 vinsj-blytau-anker-vipperulle kr11.000,-

Alt fungerte prikkfritt etter montering-enkelt å håndtere støysvak og liten og ikke minst rimelig.

:nono:På den andre siden: min gamle far lærte meg at man alltid skulle fortøye 'for storm'.Men idag er jo værmeldingen bedre enn den var på hans tid og ved slike værforhold får man heller komme seg i land.

Link to post
Share on other sites


solo: :smiley::lol: :crazy:Stikker svanehalsen helt fram og påstår at mange kjøper altfor kraftige (store) ankervinsjer.

Min vinsj har aldri sviktet meg på de 11 sesongene jeg har hatt den. Trekker min 2,6tonn Saga27 ut til 12kg. Engbo ankeret etter mine 40m 6mm kjetting. Eller strammer opp til kjettingen står som en violinstreng og vi ligger perfekt med baugen inn mot brygge selv med kuling inn fra siden.

 

Hva jeg har, - jo en Lofrans Scorpion vinsj uten noe som helst elektronikk. Hvor kraftig den er, - kun 300watt!  :lol:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har samme opplegg som Pirus, dvs power IL, kjetting og 15kg Bruce.

 

Så langt veldig godt fornøyd med denne løsningen. aldri opplevd noen problemer.

 

Når jeg ligger på svai om natta er er jeg mer bekymret for dreggingen til båtene rundt meg enn for egen dregging.

 

Mener ikke med dette å fornærme noen, men hvis det blåser opp når jeg ligger på svai er det gjerne en Bavaria som kommer drivende.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bare noen tileggsbetraktninger att. størrelse på ankervinsj - er av den oppfatning at de fleste vinsjer på markedet er mer enn kraftige nok. Imidlertid trenger de skikkelig med strøm  for å yte det de skal. En normalstor vinsj er på f.eks. 1000W. Dermed må det koples gjennom "ledninger, hovedbryter, sikring og releer" som tåler en kontinuerlig belastning på over 80 amp - og tar man en kikk i div. brosjyrer på hovedbrytere så er en rekke av disse oppgitt til en max belastning som ikke ligger så langt unna. Men dette er for et kortere tidsrom. Kjøpte selv en dyr hovedbryter i min forrige båt. Ved en anledning (med kuling inn bakfra) stoppet vinsjen opp flere gange (automatsikringen slo ut), men det hele gikk heldigvis bra. Imidertid var bryteren omgjort til en "smeltet klump" i løpet av det minuttet som det hele "stod på". Og det er jo når man trenger det mest at det "svikter".... Derfor - første "bud" ved valg/bruk av vinsj - sørg for skikkelig med strømtilførsel!.

Link to post
Share on other sites


PanPan:

.....hm,  


 

:smiley::lol: :crazy:Tar poengene...

Spesiellt hastigheten.Og bruddstyrken som jeg tror var på 900kg for 12mm blytau.

Forøvrig mener jeg å huske at Engbo som den gangen bare leverte 1000 watt'ere skulle ha dobbelt så mange store lakser for vinsj og utstyr kontra IL 500W++.Det var den gang et meget godt argument ovenfor madammen.

Jeg har ikke ankervinsj på nyervervelsen enda så vi får se om jeg må svelge noen kameler når det spørsmålet kommer opp til våren.

Nå i vinter blir det bare fisking og korte turer :lol:.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vet ikke om noen brukte desverre...

 

Ankervinsjer selges av og til på tilbud. Det kan være ukurante modeller som selges "som de er" uten kjetting, kabular, el-pakke osv. Ser at det store nettbutikkene som seatronic og maritim hver høst har ankervinsjer til 5-6000 som selges uten tilbehør. Er man litt nevenyttig kan man sikkert skaffe seg en billig vinsj slik.....det virker som om prisene på orginalt tilbehør som ankerholdere og braketter ligger høyt over hva du kan få laget en slik del for selv.

 

Bare en tanke....

Link to post
Share on other sites

Enig med forrige innlegg, kjøp vinsjen på tilbud uten elpakke osv.

Releer, kabler, kabelsko å dimmensjonering av dette er ikke noe problem å gjøre selv.   :cheers:

Hvis man lurer på noe rundt dette legger man ut et spørsmål her i dette forum og noen har garantert svaret

Det er ganske mye å spare på å sette sammen dette selv.

 

:wink: :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Driver å legger opp nytt elektrisk i båten,og lurer da på følgende??

Når det gjelder ankervinsjen,kan + kablen kobles rett på + på starteren og - rett på motorblokka?,eller må det kobles til batteriene med en hovedbryter?Hva anbefales av de lærde?

Det samme gjelder + fra dynamoen.Lønner det seg å strekke kablen direkte til batteriene eller kan jeg koble denne også til + på startern.

Hadde spart meg selv for mye arbeid hvis dette hadde gått.

Lars H og Lotus har vel en mening om dette??? :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har selv innstallert ankervinsj i to av våres båter og valgte den løsningen du skisserer begge gangene. Grunnen til dette er at batteriene har vært plassert slik at dette har vært den mest praktiske løsningen. Har også byttet kablene fra generator med tykkere kabler enn de som var montert orginal, dette gjelder både pluss og minuskabel. Plusskabel har vært trukket direkte til starter.

Så lenge det finnes kabler fra starter til batteri, hvorfor ikke benytte seg av dem?

Denne løsningen har fungert utmerket i mange år så jeg kan ikke se noen grunn til å trekke ekstra kabler i båten så lenge en kan bruke de som allerede er der.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Du kan koble +kabelen til ankervinsjreleet via sikring eller motorvernbryter og rett på pluss til starteren. Minus kan kobles rett til blokka. Dynamoens bat+ kan kobles rett til + på starteren. Det er i utgangspunktet slik dynamoen er koblet på en ny motor. Siden + fra batteri til starter er tykk og avstanden mellom dynamo og starter er kort, får du lite tap.  Har du 2 batteribanker, blir batteribank 2 ladet via bank 1. Har du skilledioder, må BAT+ fra dynamo i steden kobles til skillediodenes inngang. Dynamoløsningen kan heller ikke brukes hvis du ønsker å bruke startbatteriet utelukkende som et reservebatteri som kan slås av og fritidsbanken som en hovedbank.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest Steinar

Hei.

Vi har en gammel ankervinsj om bord som lekker olje, men som ellers virker bra. Nå hadde jeg  tenkt å sprette den opp og bytte evnt. tetningsringer etc. hvis jeg finner noen.

 

Er det noen har som har vært nysgjerrig nok til å titta inni en, og som husker hvordan det ser ut der.


Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...