Jump to content

Manøvrering - krengning og autopilot.


roaldbj

Recommended Posts

Jeg henter inn en hendelse omtalt på nettsiden til VG hvor det beskrives at passasjerene ombord på ferjen mellom Sandefjord og Strømstad fikk

panikk da ferjen krenget kraftig.

 

Dette ifølge opplysninger gitt på

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=165585.

 

Sakser fra nettsiden:

 

Etter at fergen rettet seg opp igjen, forklarte kapteinen over høyttaleranlegget at den dramatiske slagsiden skyldtes tekniske problemer.

 

- Det var i overgangen fra manuell styring til autopilot at fergen fikk et for stort utslag. For oss er ikke dette noen stor sak, og det var aldri fare for liv og helse, sier Laila Valdal, linjedirektør for Color Lines Vestfold-linjer til VG Nett.

 

For de av oss som har koblet inn en autopilot som ikke har vært kalibrert,

har nok flere opplevd tilsvarende som for Stømstadferja.

 

Når farten er stor, og tyngdepunktet relativt høyt, kan sikkert krengningen virke ganske dramatisk for dem som beninner seg ombord.

 

Jeg har fler bekjente som har opplevd sterke krengninger når autopilot settes på i stor fart.

 

Dette minner meg om at det er viktig å justere og kalibrere autopiloten ved gjevne mellomrom,

og ikke koble den inn uten videre i store hastigheter. Dette kan gi store rorutslag med tilsvarende krengninger,

noe som kan oppleves som ubehagelig for de andre ombord.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå sier ikke artikkelen hvorvidt det er en feil med autopiloten eller om en har brukt en autopilot med feile parametre, det er vel ikke umulig at de kjører en ap9 eller tilsvarende der da.

Først og fremst bør en bruke rorbegrensningen aktivt når en legger inn piloten, er den adaptiv (bruker farts informasjon for å begrense roret) er det også viktig å ikke "tukle" med gpsen når piloten er i bruk, eksempel på det er å slå på gpsen etter at båten har lagt fra havn...

 

Men det blir mye synsing da...

Link to post
Share on other sites

skulle varit intresannt o vite hur mycket hun krängde ner o hur mycket hun tåler?

 

Hun tåler det nok. Det er jo en av tingene som testes av Direktoratet. Full fart og fullt ror.

 

Uten å gå innpå de enkelte produsenter og fartøyer så har jeg selv undersøkt båter på 90M som har tatt seg en 360 runde, så teknikken er langt fra feilfri. Men det spørs om årsaken til denne saken kommer frem i media...

 

Been there. Done that.

Akslingen til feedback pot brakk.

Ble en forferdelig huskestue.

Link to post
Share on other sites

Det tok noen krengningstester på båten min også da jeg naturligvis uten å ha lest bruksanvisningen til automatrosen skulle finne ut hvordan jeg kunne få den til å følge en rute.

 

Gang på gang la den i vei på en 180 graders sving. I og for seg greit bortsett fra at dette var første dagen i ferien og vi var på vei mot Koster i 30 knop og vi ikke var helt alene i området rundt Bile :rolleyes:

Etter 4-5 forsøk fant jeg ut ved å lese litt mer i bruksanvisningen at jeg kunne angi at piloten skulle starte fra neste wp - og da var alt greit. Nå har jeg til og med funnet ut at den kan kjøre fra der jeg er mot neste wp.

 

Jeg har også funnet ut at den mister kursangivelsen om jeg legger inn for krappe svinger i ruta - feks at den skal ta 120 graders sving i 30 knop. Etter et par sekunder i svingen da går alarmen på automatrosen og jeg må resette den. Ikke helt sikker på hvorfor det er slik - mulig jeg må sette opp en større svingradie rundt waypointet i kartplotteren.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hun tåler det nok. Det er jo en av tingene som testes av Direktoratet. Full fart og fullt ror.

det betvivlar jag ikke det minsta :smiley:

 

men det hade varit kul o veta hur mycket krängning hun tål o vad hun krängde vid detta tillfället,

det som passagerarna upplevde som obehag !

 

kanske hälften av det hun tål??....... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

det betvivlar jag ikke det minsta :smiley:

 

men det hade varit kul o veta hur mycket krängning hun tål o vad hun krängde vid detta tillfället,

det som passagerarna upplevde som obehag !

 

kanske hälften av det hun tål??....... :smiley:

Mulig de som er stødige i stabilitet kan regne på noe ut i fra dette?

 

Mye av stabiliteten ligger nok i bredden her. Så lenge lasten ikke forskyver seg tåler den nok ganske mye. Men begynner vogntogene å skli på bildekket er det nok ikke morro lenger.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men det hade varit kul o veta hur mycket krängning hun tål o vad hun krängde vid detta tillfället,

 

Kjenner jeg Kolorline rett, får vi ikke vite hvor mye det krenget. Standardsvaret der ser ut til å være "udramatisk" enten det gjelder havari på styremaskin eller hva vi har fått beskrevet her. Og, vi har kun et skriveri fra en av disse såkalte journalistene å debattere ut fra. Og journalister stoler jeg på like langt som jeg kan hive et piano. Var noen her med?

 

Hvor mye hun tåler går fram av stabilitetsboka. Men det er ikke et offentlig dokument.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

En stund siden denne trådeen har væårt aktivert. Jeg har i ettermiddag sett litt større fiskeskøyter legge til kai. En prosedyre som har tatt mer enn 1/2 time. Her er det utelukkende bruk av ror og maskin, ingen baugpropell som hjelper. Jeg synes at det i perioder ikke var noen som helst "fremdrifrt". Men nå ligger båten til kai.

 

fiskebaatkungshamn.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...