Jump to content

Pyro P15 Ovn - fortsatt problemer med blokkeringen...


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4991/smalloven.jpg

 

Har fortsatt problemer å få dette til å fungere.

 

Har skrudd en del på dette og får diesel fram til røreret som går inn i venstre enden av den (venstre rør i bildet), men det kommer ingen diesel fram til hoved-delen der man justere mengden som går videre til brennekammeret. Har skrudd dette opp (hoved delen) og den ser bra ut, det er IKKE blokkert inntil brenneren, og det er ikke blokkert her i det heile tatt.

 

Men, fra der den første røret er festet på (inn med den firekant svart boks på venstre enden) kommer det ingenting "forbi". Har skurdd opp den svart boks (fire skruer på toppen) og alt det såg ok ut, men det var en pinne (liten) med fjær på som låg inn i dette, og da jeg tok dette ut og skrudd på den svarte boks igjen så kom det "litt" diesel fram til ovenen og den fungerte noelunder, men ikke gått nok.

 

Hva er den svarte boksen til venstre, hva er de to tynn rør som går fra undersiden av den til undersiden av brenneren (på bildet ser men en sølv tykk rør men den har to tynne kobber rør i seg), hva gjøre den nål + fjær som jeg har tatt ut, og hvordan får jeg dette til å fungere!?!?!?!? Mener at det er noe muffins med den svarte boks til venstre men skjønner ikke helt hva som er problemet. Den såg renslig ut. Er fristet å sku ut den svarte boks og tjuv koble rører til venstre direkte inn mot hovedel og ta den svart boks ut av kurset totalt, men rekne med at den har en slags sikkerthet funksjon eller?

 

Hjelp!

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Er det ikke en form for fjærbelastet knapp eller lignende på denne boksen? Det er nok en magnetventil ja. Jeg vil tro at den føler på varmen i brennkammeret. Når ovnen brenner, åpner ventilen og slipper diesel forbi. Hvis flammen slukker, synker temperaturen ganske raskt, og ventilen lukker. For at det skal være mulig å tenne ovnen, må du ha mulighet for å bypasse denne funksjonen. Derfor spørsmålet om fjærbelastet knapp/bryter.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hmmmm, nå begynne jeg å skjønner litt mer men blir likevel enda mer forvirret.... :crazy:

 

Det eneste knapp på denne er den til viften og er ikke i nærheten av denne ventilen.

 

De to rør som går inn mot undersiden av brennkammeret fra magnetventilen da, er de bare for å føle varmen eller strøm eller...? Burde det være en knap på denne for å BYPASS denne valven for å få start de den? Dette begynne å bli mystisk.

 

Er det ingen som har sett akkurat min type?

 

Når jeg fjerner the magnet føleren, kommer det litt drivstoff til brennekammeret, men lite - men alt er fullt åpent da så...

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Det eneste knapp på denne er den til viften og er ikke i nærheten av denne ventilen.

 

Hei Kvitstein!

 

Denne magnetventilen er koblet via den bryteren som også går på vifta.

Når du switcher vil du høre ett klikk i magnetventilen (hvis den er ok), og da skal den åpne for oljen.

Dette sier jeg med stor sikkerhet for jeg har maken orginal ovn som nylig er innkjøpt fra Pyro!

 

Sjekk også at det ikke er igjenkokkset der oljen kommer ut i bunnen av potta!

Link to post
Share on other sites

har en pyro p 15 kan ta bilde under den så ser du ledningene. dem er koblet sammen under ovn. har den liggende i sjåen. venter på ny regulator. trur ikke du hører noe klikk i den magnetventilen når du slår på strømmen. du kan koble den bort og prøve uten og se om den brenner da.

Link to post
Share on other sites

Hmmm,

 

Nå blir jeg enda mer forvirret om det er mulig. Tidligere fikk jeg beskjed at jeg skulle "ikke" sette på vifte før dette var "godt i gang" - men dersom viften må til for å åpne denne ventilen da kan det være et problem...

 

Men det som jeg ikke skjønner helt, når jeg har fjernet den delen fra ventilen som stenger for diesel (hvis det er det jeg har fjernet - er c. 2cm lang metal greie med fjær på den ene enden og er c. 0,8cm tykk) - det ville si det burde være åpent og fritt fram for diesel å komme fram til selv regulatøren - uansett om viften og manget fungere (?) - men det bare "drippe" litt diesel forbi dette og ikke renne som det gjøre mot ingangen til heile greie.

 

Begynne å bli lei av dette her - og det er dere sikkert og :nonod: . Skal sette den delen tilbake igjen, sette på viften, og prøve å starte dr*tten igjen - men er skeptisk. Den ovnen framme (enklere Pyro utgave) er bare å åpne og heve på litt rødsprit og fyrstikk så går det som det suser i mange timer.

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Brent sund???

 

Nei, når æ blir lei av dem ,så hiv æ dem på hav!!!!! :crazy: !!

 

Nu betyr vel ikke dette all verden så du kan godt bare ha feil du, :wink: Reisa-mannen!!

 

For å teste magnetventilen om den reagerer, er det bare å sette bryteren i ON stilling og kople til/fra strømmen

enten i sikringen eller på hovedbryteren.

Da skal du høre klikket fra magnetventilen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har endelig fått dette til å fungere i går kveld :yesnod:

 

Det var tydelighvis flere problemer samtidig men jeg har løst alle og skjønner helt (nesten) hvordan dette egenltig fungere.

 

Magnetventilen fungere, og det er ingen blokkeringer i dette. Det sentral røret på et stort fjær som justere mengde drivstoff som går videre til brenneren var feilmontert og ble fast i det røret den skal gli i - gikk litt tid før jeg skjønte det men nå gli han som det skal.

 

MEN, jeg hat et problem/spørsmpl til. Det stå at dette skal kunne bruke inntil 0.66L i timen, men i det røret som drivestoff går fra regulatøren til brennekammaret drippe det bare 2 dråpe drifstoff per sekond på full åpning (som tilsvarer ikke 0,66L i timen vel). Lurer på om dette er nok drifstofftilførsel :confused::confused::confused: , eller evt. om dette må justeres et hakk :confused::confused::confused: .

 

Det stå en liten justeringskru på toppen (inn i regulatøren) som justere utslag på vridning på drivstofftilførsel, og lurer på om det er bare å sku det ned et hakk slik at den innerste røret løftes et hakk høyere og slippe mer diesel videre, eller det er mer komplisert enn det ser ut som?

 

Setter pris på svar fordi nå er jeg nesten i mål.

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Hva med å prøve å sette et litermål under utløpet fra regulatoren og se hvor mye som kommer ut på en halv eller en hel time? Tror ikke jeg ville begynt å justere før det er konstatert at den gir for lite. To dråper i sekundet kan faktisk gi en hel del på en time, så det høres ikke helt feil ut....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Gode ideer. Skal ta med en liten 10ml flaske fra jobb og se hvor fort den blir fyllt opp. Flammene på dette nivå var "ok" og den ble varm, men fikk ikke nok tid i går å prøve den for mer enn 15 minutter.

 

God det skal bli deilig å ha oppvarming, varme tea og nye stekte pølse på fisketur denne helgen! Er så lei av å stinke diesel!

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...