Jump to content

Hvilke type båt har DU?


Batdilla

Recommended Posts

Allerede er det igang en undersøkelse som viser den geografiske fordelingen av medlemmene. Noen etterlyste noe tilsvarende for hvilke båttype medlemmene har. Vel, her er den. Valgte å benytte samme valgliste som ligger i erfaringsdatabasen. Den dekker sikkert ikke alle varianter, og noe flyter sikkert sammen, men vi klarer uansett ikke å dekke alt. En ting jeg ser med en gang at vi ikke klarer å dekke, er de som har flere båter. Foreslår da at man stemmer ut fra den båten man føler mest for/den båten man benytter mest. God avstemming!

Link to post
Share on other sites

Synes seil/motorseil bør splittes i to kategorier.

Det er allerede noen som har avlagt stemme i den nevnte kategorien og da blir det ikke lett å endre på det. En kjapp titt i erfaringsdatabasen viser at av 161 båter, er 145 andre båttyper. Jeg tok en titt på båtene som er registrert under seil/motorseil og da ser man ganske fort at flertallet er rene seilbåter. Jeg velger derfor å holde meg til utgangspunktet som var å følge samme inndeling som vi har i erfaringsdatabasen. Jeg kan forstå at du ønsker å vite mer om forumets "pinnebåteiere", og foreslår følgende: Slike poll'er har som regel en varighet på en 2-3 uker. Etter at denne er ferdig, så kan du lage en ny en hvor du tilpasser valgene det du ønsker å vite mer om. F.eks. ren seilbåt, seil/motor, seil over/under så og så mye, bruksområde det og det, osv. Dette kan du mye bedre enn meg. Slik jeg ser det, så er dette en undersøkelse på ganske høyt plan. Neste steg kan være å gå litt dypere i materien og spørre litt mer spesifikt. Uansett så tror jeg mange synes dette er interessant så om vi fordeler dette over flere poll's, så tror jeg de aller fleste mer enn gjerne deltar flere ganger. OK? :headbang:
Link to post
Share on other sites

Ja, dette ble "valgets kval"  :headbang:

 

Valget falt på Yrke/sjark/skøyte, men dermed fikk jeg ikke krysset av for resten av båtene; den gamle trebåten jeg overtok etter min far, en passbåt, et par plastjoller, en gummibåt, en jolle av huntonitt, noen kajakker, en travaljebåt og diverse annet av flytende farkoster....

 

mvh

Poseidon

 

(Som muligens er "en anelse båtgal" og derfor ikke passer inn i skjemaet.....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...... en travaljebåt og diverse annet av flytende farkoster....(Som muligens er "en anelse båtgal" og derfor ikke passer inn i skjemaet.....)

Nå ble jeg virkelig nyskjerrig, Poseidon! Trodde at jeg hadde hørt om det meste som flyter, MEN en TRAVALJEBÅT.....? :headbang:

Kha æ' de for noko?  :drink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

En travaljebåt, av og til bare kalt "travalje", er direkte oversatt fra det franske "travail" som betyr arbeid.

 

Det er altså en liten båt som brukes til diverse "skittarbeid", hos meg er det en GRP-jolle som har sett sine beste dager, men som er utstyrt med robust fendring langs hele esingen og solide løftekroker slik at den er lettvint å slenge opp med en kran.

 

Var det en grei nok forklaring?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En travaljebåt, av og til bare kalt "travalje", er direkte oversatt fra det franske "travail" som betyr arbeid.

Ja, men for Guds skyld kall den en ARBEIDSBÅT, da! Når vi har gode norske ord, så bruker vi dem! Alle vet hva en "arbeidsbåt" er..., båter vi herjer og styrer med, ikke så pene, fulle av blod, krabbeteiner,gørr og olje, niks plysj og velur...  :headbang::drink::smash::nonod::eek:

(håper jeg fikk med nok smileys her...)

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg kan gjerne være med på å bruke det norske språket, og bruke norske ord når de finnes. Men en arbeidsbåt, det kan være litt av hvert  -  det er bare en travalje som er en travalje.... :nonod::eek::lol:

 

Så akkurat denne gangen foretrekker jeg nok å bruke det godt innarbeidede sjømannsuttrykket, for det er også svært viktig å ta vare på sjøspråket vårt før det forsvinner.

 

Jeg "gremmes" når jeg ser og hører alle som "kjører" båt. For meg er "kjøre" et verb som hører hjemme sammen med biler, sykler, møkkakjerrer og alle landeveiens doninger, men en båt den "kjører" ikke, den "går", "seiler", "reker"  -  ja nesten hva som helst, så lenge den ikke "kjører"!  :headbang::drink::smash:

 

mvh

Poseidon

Hobbyfilolog....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

....Jeg "gremmes" når jeg ser og hører alle som "kjører" båt. For meg er "kjøre" et verb som hører hjemme sammen med biler, sykler, møkkakjerrer og alle landeveiens doninger, men en båt den "kjører" ikke, den "går", "seiler", "reker"  -  ja nesten hva som helst, så lenge den ikke "kjører"!

Og jeg som trodde du hadde parkert skuta for kvelden. Er det ikke snart på tide å løfte opp fendrene fra sedvanlig arbeidsposisjon, de - som helt uten mål og mening har måttet finne seg i å slite og slepe i vannet - mil etter mil - uten noen som helst innblanding fra noen som kanskje kunne tilføre aktiviteten litt kotyme? Kanskje det er såpass sent på kvelden nå at det er tiden for å kjøre Poseidon inn til kai for deretter å binde den fast for dagen? Sorry, jeg klarte ikke å dy meg... Har jeg misset noe? :drink::headbang: Ønsker deg ei god natt, Poseidon! Regner med at vi er såpass på nett at du tar denne. :smash:
Link to post
Share on other sites

Har jeg daycruiser eller cabincruiser eller hva har jeg? Windy kaller det en sportscruiser, jeg har alltid kalt det en daycruiser - det er mitt navn på åpne hurtiggående båter som primært brukes på dagsturer, selv om de har både romslige og fine kabiner, toalett og det hele. Cabincruiser er for meg et litt sånn gammeldags begrep.

 

Men i de lange diskusjonene rundt kategorisering av båttyper i erfaringsdatabasen fikk jeg "på pukkelen" -  Sciroccoen kunne jo ikke være en daycruiser. Så får jeg vel krysse cabincruiser allikevel, da  :rolleyes:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ja, dette ble "valgets kval"  :confused:

 

Valget falt på Yrke/sjark/skøyte, men dermed fikk jeg ikke krysset av for resten av båtene; den gamle trebåten jeg overtok etter min far, en passbåt, et par plastjoller, en gummibåt, en jolle av huntonitt, noen kajakker, en travaljebåt og diverse annet av flytende farkoster....

 

mvh

Poseidon

 

(Som muligens er "en anelse båtgal" og derfor ikke passer inn i skjemaet.....)

Anelse båtgal?  Vær nå ikke så beskjeden da  :lol:

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

"Bryt sammen og kom ut av skapet Krapyl!Hun er motorseiler"

 

Jaja, jeg har trykket på knappen for motorseiler. Dog under tvil.

Dessuten skal jeg ikke ut av skapet, jeg skal ut fra presenninga.

 

Men, det er store og viktige spørsmål dette her.

Noen purister hevder at alt som er kommet ut av døra hos Najad og HR er motorseiler. Men sier man slikt blir mange lei seg. Så jeg sier ikke det.

Mange, gjerne selgere, hevder også at disse Sagaene og Viksundene som på 70 tallet ble solgt med rigg er seilbåt. Jeg sier ikke det heller.

 

Motorseiler. Trøste og bære. Med 17 HK på 32 fot er det hærnfløttemække rare motorkrafta.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...