Jump to content

Sporingsystem til båt


kristian

Recommended Posts

Er der noen erfaringer angående sporing av båt eller alarmer til båt?

1.Pris

2.Lett å montere selv

3.Er det alltid abonnement på sporingsystem, eller kan man koble det til GSM telefon, og bestille søk selv?

4.Hva slags rabatt på forsikring får man?

5.Er det enklere, bedre med en alarm?

 

Hva anbefales?

Link to post
Share on other sites

Ville hatt en gsm alarm som ringer deg, den kan du spore og hvis sendeenhet ikke blir funnet og du kan få beskjed umiddelbart det skjer noe i båten.

De sporingssystemene med abonent er effektive mot uproffe tyver , da finner du gjerne båten igjen uansett .

 

Proffe tyver har gjerne scannere som peiler sporingssenderne og fjerner de ved å evt legge de et dertil egnet sted for evt vinne tid for å fjerne båten fra området.

Båten som mest sansynlig allerede er solgt og ny "eier" som venter i en annen havn på båten , den blir nok raskt "lovlig" igjen gjennom nyregistrering hvis den allerede ikke er det.

 

Heller legg penger i en bra forsikring og gsmalarm

Link to post
Share on other sites

En billig alarm uten abonnement er Red-knows. Den har gps og sms sender. Den har 3 alarm innganger. og en utgang som kan styres fra mobilen. Den har også geo-fence og kan da sende alarm dersom båten flyttes innenfor f.eks 60x60 m. alarmen kan aktiveres fra fjernkontroll eller sms.

Den kan sende possisjon kontiuerlig på kommando fra sms. Man kan taste inn gps pos. i hj.siden til redknows og få opp automatisk kart. funker bra.

Selges bl.a hos Maritim og CO.

Redigert av tttpa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har en såkalt "black box" i 2 av 4 båter. Disse er litt dyre men de er ganske små og enkle og plasere. I disse er det en sender som kan aktivres ved hjelp av mobil/pc eller så kan politiet aktivere den. Da sender den ut et signal til de som sporer båten og de får vite akuratt hvor båten er. Ganske smart! :wink:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Se etter en aktiv alarm, ikke passiv.

 

Ha en alarm du kan lage "gjerde" rundt båten ca 100 m. Dvs hvis noen tar båten, du får beskjed via GSM, hvis

den flyttes utenfor gjerde.

 

Enkelte har softwareprogram, slik at du kan følge den på pc. Kan velge om det skal gå via vaktselskap eller

du administrerer selv.

 

Bra batteri back up. Dette i tilfelle de kutter strømmen til batteri.

 

Her kan du få følere som kan fange opp vannlekkasje, temp osv.

 

Priser, her subsiderer vel Forsikringselskapene en del tenker jeg.

 

 

Passiv

 

Du finner båten din stjålet, så meldes den stjålet. Bil/Fly/båt leter etter objektet. Ved for lang tid, kan båten være

borte.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk brukt 5 år nå på å finne en god alarm. Har bl.a. hatt Guard system.Jeg finner stadig en som synes god, men så er det enten tekniske eller økonomiske (dvs abonementer) som får meg til å avvente det hele. Vi har mange ganger her på BP diskutert gode løsninger - jeg følger derfor med på hva som kommer av fremtidige løsninger.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har guard system i båten min men benytter det ikke. Gidd ikke betale 2000 kroner i året for å ha det oppe å gå. Får litt rabatt på forsikringen med å ha det, men det står ikke noe i papirene i fra forsikringen at det må være opperativt...... :eek:

Satser på å kjøpe meg noe slikt som red-knows eller lignende før jeg setter båten ut, synes det høres fint ut å få ukoselige sms'er i fra båten min.

"Kom å lens meg din gjøk!!!!!! Trodde du var glad i meg jeg..."

Link to post
Share on other sites

Satser på å kjøpe meg noe slikt som red-knows eller lignende før jeg setter båten ut, synes det høres fint ut å få ukoselige sms'er i fra båten min.

"Kom å lens meg din gjøk!!!!!! Trodde du var glad i meg jeg..."

:yesnod: Enig med deg, da har man en gyldig grunn for å ta en tur å se til båten. :lol: :lol:

 

Liker den typen som man kan bygge opp med både lekasje vakter, som vakt på når båten blir flyttet( av eks. havnesjefen) til å bli stjålet.

Man har lissom litt mer kontroll med båten. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det finnes en som heter Liessem Mosaic AV-790y. Denne blir levert av Joseph Eide AS.

Monterte med letthet denne selv.

Den har det meste som GPS-sporing, vannivåvakt, div sensorer, et par 12 v releer som styres via SMS, ekstern GPS utgang for f eks PC og mye mer.

Den har løst tastatur med display og lang ledning, samt telefonrør og høyttaler.

Denne programmeres direkte på displayet i motsetning til mange andre som man må plukke ut SIM-koretet for å programmere det i en telefon.

Denne kan man ringe ut med og motta samtaler med, lese av posisjon, kurs og fart mm.

Den har også 2 stk utgang med logg, så man kan avlese gangtid på lensepumper mm.

Koster komplett med MVA ca kr 8000,- + et kontantkort.

Man bør være opmerksom på at denne drar mye strøm, så man bør ha anledning til å lade ukentlig.

Tilføyer at jeg er så fornøyd som jeg kan bli etter at jeg byttet til denne alarmen. Det gjelder både info i forkant, kjøp, levering, fakturering, bruksanvisning, monteringsanvisning, montering, programmering og bruk.

Sjeldent spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Er der noen erfaringer angående sporing av båt eller alarmer til båt?

1.Pris

2.Lett å montere selv

3.Er det alltid abonnement på sporingsystem, eller kan man koble det til GSM telefon, og bestille søk selv?

4.Hva slags rabatt på forsikring får man?

5.Er det enklere, bedre med en alarm?

 

Hva anbefales?

Har kun erfaring med redKnows alarmen som selges av maritim.no og Clas Ohlson.

Fungerer helt fint. Har 2 alarm innganger og en rele utgang.

GPS posisjon og GSM varsling. Kan ringes opp og avlytte hva som skjer ombord.

Jeg har lagt geo-fence rundt båten og både jeg og kona får en SMS om båten flyttes eller alarm er utløst.

Alarmen har strømsparingsfunksjon slik at batterier ikke tappes ned, internt batteri samt tilkoplingsmulighet for eksternt batteri.

Den har også kraftig alarmhorn.

 

Jeg undersøkte hvilke alarmer jeg kunne kjøpe som gav fradrag i forsikringspremien.

De var alle styggdyre og måtte monteres av forsikringsgodkjent installatør.

Regnet ut at det ville ta ett par ti-år å spare inn utgiftene, sammenlignet med det redKnows'en koster.

Og den gjør samme jobb. (Varsler egen(e) mobil telefon.)

 

Jeg bruker abonnement fra noextras.net som ikke koster noe annet enn SMS kostnader.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva slags alarm eller sporingssystem avhenger litt av forsikringsselskapet. Noen selskap gir såpass god rabatt på sporing at det betaler årsavgift på sporingen, så hvorfor ikke bruke det. Om du vil ha en alarm som snakker med mobilen din i tillegg så er det ingenting i veien med å ha to alarmer. Er du riktig heldig vil en tyv finne og koble ut en av dem, men ikke den andre. :yesnod:

 

En kjekk funksjon du kan få med en GSM-alarm er at den sender deg en statusmelding hver dag. Kommer ikke den daglige meldingen så vet du at noe ikke er som det skal. Er en melding i døgnet for lite kan du la båtalarmen sende oftere. :wink:

Link to post
Share on other sites

Sikkerheten med et sporingssystem faller bort når det kan skaffes utstyr som setter hele systemet ut av funksjon. Profosjonelle tyver vil nok bruke dette.

Nå har jeg ikke ikke tenkt å si så mye om min egen alarm, men dette problemet er lett å løse. I tillegg til å varsle innbrudd kan en del GSM-alarmer programmeres til å sende en statusmelding med nokså jevne mellomrom. Dersom disse meldingene uteblir kan du regne med at det noe galt. En annen løsning som er brukbar i hjemmehavna er å montere en alarm på brygga i stedet for i båten, og la den sende deg en medling dersom båten blir borte.

 

Uansett hvor proffe tyvene er så er det mulig å være proff tilbake. Dessverre er det ikke alltid at billigste løsning er den beste, men det er ikke så veldig dyrt å lage noe som holder mål.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikkerheten med et sporingssystem faller bort når det kan skaffes utstyr som setter hele systemet ut av funksjon. Profosjonelle tyver vil nok bruke dette.

http://www.gps.no/anm/?a=1113&z=

 

 

Det er det ene systemet, det andre er et system som peiler sendere ( de sporingssysteme med abonement) i båten så sender enkelt blir flyttet til andre fartøyer ol. så sporing ikke fungerer på fartøyet.

 

Disse alarmene og sporingssystemer er kun til hjelp mot uproffe tyver, er gjerne de uproffe som ødelegger båtene mest da de enten skal ha båten til lek, vinningskriminalitet i båten eller selge den til en kompis for noen tusen.

De mer proffe tyvene derimot er gjerne yrkeskriminelle og har båter som "sommerjobb" , de er gjerne interisert i å selge en mest mulig komplett vare for å få mest mulig penger igjen for jobben .

 

Det beste som kan skje hvis uhellet først er ute er jo at båten ikke blir funnet igjen og man har best mulig forsikring som dekker alt av løsøre, dyre propeller ol.

Ville hatt en alarm som varsler deg (mot uproffe ødeleggende tyver) og en veldig bra forsikring som gir fratrekk for alarmen da dette i bunn og grunn er det du tjener mest på i lengden.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...