Jump to content

Ledningsopplegg ombord


roaldbj

Recommended Posts

Det er jammen ikke alltid lett å finne ut av det elektriske ledningsopplegget ombord.

 

Jeg har brukt mange timer på å få litt oversikt ombord - slik at jeg vet noenlunde hvor jeg skal lete "når det går galt".

 

Selv om hver eneste orginal ledning ombord har et unikt nummer for omlag hver 20 cm er det krevende å finne ut hva den enkelte ledning "gjør".

 

Her er et bilde av noen releer og sikringer jeg enda ikke har full oversikt over.

 

Lader,_releer.jpg

 

Når det gjelder baugpropellen, er det slik at tenningen på den ene motoren må være slått på før den virker.

 

Egne releer slår inn strøm til motoren.

 

Dernest er det en hovedsikring for strøm til baugpropellen, denne er plassert under dørken sammen med mye pumpeopplegg:

 

Sikring_baugpropell.jpg

 

 

 

Dernest er det rele festet på selve baugpropellen - som det tar tid å komme frem til (merk forøvrig mye ubenyttet plass - baugpropell under køyene).

 

Baugpropell_-_innvendig.jpg

 

 

Det er ganske tidkrevende å få oversikt over det elektriske anlegget ombord.

 

Jeg mener likevel at det er viktig å få en viss oversikt - dersom man setter bort alt vedlikeholdsarbeid på anlegget til verksteder "renner" time-påslaget.

 

Jeg har opp gjennom årene bistått flere båtfolk som ikke har den ringeste forståelse for det elektriske anlegget ombord.

 

Noen ganger har de kjøpt bruktbåt med velkjente elektriske modifiseringer - og ledningsopplegget har "kke sett ut".

 

Jeg forsøker å merke nytt ledningsopplegg - men klarer ikke alltid å gjøre dette konsekvent.

 

Jeg husker hva jeg gjør i øyeblikket, men året etter har jeg glemt hvordan jeg monterte releer for styring av pumper og annet.

 

Noe av det fineste jeg har sett her på BP er tegningsopplegg fra Lars H.

 

Kanskje vi kunne få tilgang til et relativt greit program for opptegning av ledningsnettet ombord med sikringer og releer?

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Microsoft Visio som tegneprogram da jeg la om fra 230 til 12V i campingvogna. Funket greit.

Skal også få litt oversikt i båten etterhvert. Blir å gjøre noen endringer før sommeren: nytt bryterpanel, 2 lensealarmer, elektrisk lensepumpe, flytte radioer samt belysning. Blir å bruke flerleder signalkabler med nødvendig tverrsnitt der jeg gir selve kabelen et nummer og hvor lederne er nummerert fra før av.

Dokumentasjon hele veien er viktig. Blir så mye lettere ved senere endringer og feilsøking.

Har ikke sett tegning fra LarsH, men skal lete.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tegningene av mitt elektriske annlegg i båten, finner du her. De er tegnet i et program som jeg hadde tilgang til på jobben før jeg ble pensjonist, og heter Design Architecht. Dessverre var det et program som kun lå på en "stormaskin" på det lokale nettet der.

 

Har ellers blitt anbefalt et meget enkelt og gratis tegneprogram uten noen stor teknisk know how for å ta i bruk. Jeg sikter til Draw som ligger i Open Office pakken, openoffice.org

 

Lars H. :smiley:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til Lars H. og andre:

 

Kunne vi klare å få til et prosjekt hvor de mer "vanlige" lednings-trekkene ombord er lagt opp i et program som kan lastes ned av den enkelte og bearbeides videre?

 

Jeg synes det er vanskelig å komme i gang med selve oppstillingen av de enkle oversiktene.

Link to post
Share on other sites

Men hva er "vanlig" ledningsopplegg? Er det opplegget i en gammel tresnekke med noen lanterner og et et batteri? Er det opplegget i en jeep med påhenger eller kanskje i en splitter ny Princes med all verdens elektronikk bundet sammen med diverse spesialnettverk?

 

Tror nok en slik grunntegning blir vanskelig. Skulle det være en tegning for f.eks lading av to batteribanker, havner en bare borti evindelige diskusjoner om hovedbrytere, skillereleér, skilledioder osv.

 

Anbefaler ellers boken "Strøm ombord".

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Joda, amperemeter/voltmeter, vindmåler, antenneforsterker og laderegulator for solcellepanelene, er selvkonstruert. Men så har jeg jobbet som elektronikkingeniør (audio, video, datateknikk i NRK, Tandberg Data og FFI) i over 35 år til jeg pensjonerte meg for vel et år siden.

 

En riktig spennende del av livet må jeg si det var. Jobbet også et år i Nordsjøen på Norges første oljeboringsplattform før det, se oljepionerene.no.

Nå koser jeg meg som pensjonist og båtmann!

 

Klikk her for å se meg som pensjonist!

 

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tegningene av mitt elektriske annlegg i båten, finner du her. De er tegnet i et program som jeg hadde tilgang til på jobben før jeg ble pensjonist, og heter Design Architecht. Dessverre var det et program som kun lå på en "stormaskin" på det lokale nettet der.

Har ellers blitt anbefalt et meget enkelt og gratis tegneprogram uten noen stor teknisk know how for å ta i bruk. Jeg sikter til Draw som ligger i Open Office pakken, openoffice.org

 

Jeg synes ikke programmet på openoffice.org umiddelbart var enkelt å håndtere.

 

Jeg er imponert over skjemaet til Lars H. (skjema.pdf).

 

Er det andre programmer vi kan benytte - nå om vinteren - for å få oversikt over det elektriske anlegget vårt?

 

Slik at vi får noe i næreten av det flotte opplegget til Lars H.

Link to post
Share on other sites

Er det andre programmer vi kan benytte - nå om vinteren - for å få oversikt over det elektriske anlegget vårt?

Slik at vi får noe i næreten av det flotte opplegget til Lars H.

Teknisk tegning er ikke noe man kan få ett prorgam til å ordne.

Enten må du gå den lange veien, med prøving og feiling ellers må du få andre til å gjøre det for deg.

Aller helst bør du også forstå hva det er du tegner og hvordan det er koplet.

 

Som nevnt tidligere er Microsoft Visio ett bra program, med noenlunde lav brukerterskel.

Til dette finnes det også diverse symboler som kan benyttes for at skjemaer/tegninger skal se litt mer proffe ut

 

Du har en Beneteau Trawler ser jeg.

Finnes det ikke noe som helst orginal dokumentasjon som viser grunnleggende kabling og utstyr ?

 

Dette bør være det første du tegner inn (får tegnet av andre - om du ikke kan/vil gjøre det selv) -

deretter tar du for deg hver enkelt kurs/utstyr som er kommet til i tillegg.

Ta utskrifter av det du har tegnet og tegne inn med blyant det nye.

Får du ikke plass. Tegner du det nye på eget papir, med referanser til den data-tegnede.

 

Til slutt tegner du inn alt du har kladdet på skjemaet eller fordeler alt på flere tegninger, med referanse til hverandre.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her snakkes det om fancy tegneprogram for datamaskin, men i innlegget ovenfor ble det nevnt to ord som er på vei ut av det norske språk, - papir og blyant! Og tar en med et tredje skjeldent ord, viskelær, har en faktisk et utmerket tegneprogram når en plusser på en linjal. Og dette mener jeg alvorlig uten å fleipe. Ønsker en senere å få dette over på elektronisk form som et bilde til å presentere her på forumet f.eks., har vel mange av oss etter hvert anskaffet oss scanner.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått kopi av eksisterende ledningsnett i båten.

 

Men dette er ikke dynamisk - i den forstand at jeg ikke kan justere det.

 

Forstår at jeg må overføre eksisterende ledningsnettformat til et annet elektronisk format.

 

Det må jo være andre her på BP som har Beneteau-båt som har utført dette tidligere?

Link to post
Share on other sites

Begynte å "tegne" på data for over 20 år siden (Mac). Et enkelt tegneprogram med mulighet for: Rette streker, kurver/frihåndsstrek med mus, sirkler/ovaler OG firkanter. MED muliheter til å lage "maler" som kunne lagres og hentes frem ved behov.

Nøyaktig de samme mulighetene finnes i dag i de fleste enkle tegneprogram! I værste fall også i Office-pakken, og sogar i MS-Word!

MEN: Du må vite HVA du skal tegne. :wink:

 

Det følgende er kanskje for banalt for mange, men for nye i "faget" håper jeg det kan være et hint. :blush:

 

Mitt råd: Hvis anlegget er elendig (rotete, for tynne ledninger, dårlige "tjuv-koblinger" osv.), RIV ut hele skjiiten og start på nytt!

Dette har jeg gjort noen ganger for båter på 20 - 25 fot (Lag en skisse først):

Start med sikringspanelet; Hvor mange sikringskurser trenger du? Ta i litt. Ikke ta alle lyspunkter på en sikring; Ryker DEN, er det totalt mørke ombord.

Merk alle kabler / ledninger i begge ender. Bruk pressede kabelsko og skrukoblinger (Masse info om dette i Bp-basen!!)

Jeg pleier å lage en tabell i starten, F. eks.: (Bruker bokstaven "q" for kvadrat-mm.) Kabeltverrsnitt finnes det også mye info om her på Bp. JEG pleier å bruke sort ledning til alle minus-ledninger.

 

Sikring nr.......Kurs navn.................Amp......Kabel nr...Minus koblet til........Kommentar.

Nr. 1..............Lanterner+ Instr.-lys..5 amp....10...........Rekke 0 - 1............Grå/sort 2,5 q

Nr. 2..............Kjøleboks..................10 amp...12............Rekke 0 - 2............Rød 4 q

 

osv. osv.

 

Regla for nåværende båt er: Lanterner, Stikk kartbord, Kjøleskap, Viskere, flaps, 2 stikk akter, lensepumpe og lading (Denne går forøvrig utenom hovedbryteren, for å få ladingen igjennom OG lensepumpa til å funke selv om hovedbryter er av.), Wallas, EckoPilot, Ekkolodd, Taklys lugar, Lys styreplass, Defroster, Horn, osv.

VHF og Alarm-sikringer går rett fra batteripol for å ha strøm selv om hovedsikring går eller hovedbryter avslått... Egen sikring til solpanel likeså.

Dette KAN virke som unødig mange kurser, men erfaringen MIN er at det da er lettere å finne HVOR feilen er hvis sikringen ryker, samt at færrest mulige "deler" blir strømløse...

 

Så tar jeg for meg hovstrømskretsen: Hovedbryter, batterier, generator osv. og skisser denne opp.

Deretter kan jeg begynne å "tegne" skjema på PC-en.

Hvis dette gjøres skikkelig, vil det heve salgsverdien på båten din. Spesiellt hvis det legges i en mappe / perm, sammen med dokumentasjonen på de forskjellige apparatene du har ombord. Denne mappa har jeg oppbevart hjemme, men KOPI av tegninger og sikringsfordeling har jeg ombord (i lamminert utgave).

 

HVIS du har tilgang til (OG KAN BRUKE) AutoCad elektro eller andre spesialprogram (kostbart!) kan du nok få en mere proff utseende tegning, men uansett må du vite HVA du skal tegne, og mitt enkle forslag til dokumentasjon gjør stort sett samme nytten.

Mener nå jeg, som er mektig imponert over skjemaoppsettet til Lars H. :yesnod:

 

Redigert:

Hvis du har baugthruster ombord OG avstanden til batteriene er lang (bak i motorrom el.l.) KAN det være en tanke å plassere et extra lite batteri ved thrusteren og bruke forholdsvis tynne kabler (f.eks. 4 q) bakover. Dermed får thrusteren spenning nok og ladingen blir ok over tid.

...Det er ganske tidkrevende å få oversikt over det elektriske anlegget ombord.

Jeg mener likevel at det er viktig å få en viss oversikt - dersom man setter bort alt vedlikeholdsarbeid på anlegget til verksteder "renner" time-påslaget.

Nemlig!!!

Jeg har opp gjennom årene bistått flere båtfolk som ikke har den ringeste forståelse for det elektriske anlegget ombord.

Noen ganger har de kjøpt bruktbåt med velkjente elektriske modifiseringer - og ledningsopplegget har "kke sett ut".

Jeg forsøker å merke nytt ledningsopplegg - men klarer ikke alltid å gjøre dette konsekvent.

Jeg husker hva jeg gjør i øyeblikket, men året etter har jeg glemt hvordan jeg monterte releer for styring av pumper og annet.

Lider av "Alzheimer Light" og har samme problemet. Nettopp derfor er det så viktig å dokumentere (notere) etterhvert som man jobber!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått kopi av eksisterende ledningsnett i båten. Men dette er ikke dynamisk - i den forstand at jeg ikke kan justere det. Forstår at jeg må overføre eksisterende ledningsnettformat til et annet elektronisk format.

Hvilket format er tegningene dine i??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

4 filer er nå sendt over til Marwin - så blir det spennende å se hva som skjer.

 

Jeg er svært interessert i å få oversikt over hva som er gjort når det gjelder elektrisk anlegg ombord,

 

og ikke minst over alt det jeg selv gjør.

 

- Både av hensyn til meg selv og for fremtidige brukere.

 

Jeg husker i øyeblikket hvirdan jeg kobler opp releene, men året etter er det ute av sinn....

Link to post
Share on other sites

Men Autocad koster vel en god del?

Lars H.

 

Nåja, alt er realtivt. AutoCad light kjøpte et firma til meg for 10 år siden, da kostet grunnpakka av Light (lettversjonen) ca. 7 000 kroner. Men du kan godt bruke 50 000 uten at det på langt nær er øvre grense.

 

Blyant og viskelær koster vel til sammenligning en 50-lapp. Men det er ikke så spennende.

Link to post
Share on other sites

Tegne skjema over elektrisk opplegg ombord:

 

Jeg har et par forslag:

 

Last ned symbolbibliotek:

Schemat.zip

Filen heter Schemat.zip. Pakk den ut og åpne filen Schemat.bmp i Paint (følger med Windows XP). Dra en stiplet "firkant" rundt det symbolet du trenger, kopier og lim inn i Excel. Så bruker du Excel til å tegne kabler mv. Noe tungvint kanskje å bruke Excel, men med litt trening går det OK.

Du vil også kunne få til det meste med bare å tegne i Excel, men det er noe krevende. Det blir imidlertid enklere å ha tilgang til et symbolbibliotek. Selv om dette bibliotektet er tilpasset elektronikk, bør du få til det meste i forhold til skjema ombord.

 

Last ned "Rimu shematic" som er et selvstendig tegneprogram:

Rimu

Dette er et gratis program for inntil 100 "pins". Dvs. 100 tilkoblingspunkter: Et voltmeter har to "pins"; en motstand har 2 "pins"; en 2-polet bryter har 4 "pins" osv.

100 "pins" bør rekke langt.

Blir 100 "pins" for lite, kan du utvide til 500 "pins" for 65 dollar.

 

"DesignWorks Lite" koster 40 dollar og demo kan lastes ned her:

DesignWorks Lite

Redigert av zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

roaldbj: Har førsøkt å "bearbeide tegningene dine, men det ser ut til at DET er bortimot umulig når de ligger i .pdf-format. Sorry.

Men HVIS du klarer å få dem i orginal-formatet fra leverandøren derimot....

 

Ellers er vel det beste rådet å ta et eller annet tegneprogram og tegne om igjen etter det du har :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

roaldbj: Har førsøkt å "bearbeide tegningene dine, men det ser ut til at DET er bortimot umulig når de ligger i .pdf-format. Sorry.

Men HVIS du klarer å få dem i orginal-formatet fra leverandøren derimot....

 

Ellers er vel det beste rådet å ta et eller annet tegneprogram og tegne om igjen etter det du har :rolleyes:

 

 

Takk for bryderiet.

 

Antok at originaldokument konvertert til pdf-format ikke lett lar seg bearbeide videre.

 

Tviler på at franskmennene gir fra seg kildetekst - men skal prøve.

 

Jeg har nå gjort så mye ombord at jeg MÅ finne en måte å tegne dette ned på.

Link to post
Share on other sites

Last ned "Rimu shematic" som er et selvstendig tegneprogram:

Rimu

Dette er et gratis program for inntil 100 "pins". Dvs. 100 tilkoblingspunkter: Et voltmeter har to "pins"; en motstand har 2 "pins"; en 2-polet bryter har 4 "pins" osv.

100 "pins" bør rekke langt.

Blir 100 "pins" for lite, kan du utvide til 500 "pins" for 65 dollar.

 

Ble lastet ned nå og ny skjemaproduksjon er igang :yesnod: .

Ingen krøll med installasjonen og selv om man trenger litt tid til å lære hvilken symboler ligger hvor, så er lærekurven nokså flat.

 

Takk for tipset!

 

Mine gamle i PowerPoint behøvde en oppdatering uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...