Jump to content

Delepriser diesel, en sammenligning


Ingar

Recommended Posts

Det har vært noen rapporter om avskrekkende delepriser på forumet. Tenkte derfor å sette opp en sammenligning av av prisen på deler til en motor på ca 150hk. Kun originaldeler.

Selvsagte deltagere er Volvo og Yanmar. Andre merker kan også foreslåes, under forutsetning av at den som stiller forslaget er villig til å innhente priser. :smiley:

Har satt opp noen deler, forbruk og "kapitalvare", alt komplett og nytt.

Noen som har kommentarer til fremgangsmåten eller utvalg av deler?

delepriser.gif

Link to post
Share on other sites

ER usikker hvor intressant begrepet "delepriser" er.

Hvis en begrenser dette til forbruksartikler som sink-anoder,impeller, reimer, filter osv. er jeg med!

Dette leveres også i stor grad av "eksterne".

Normalt skifter man ikke deler på en motor, hvertfall kan ikke jeg huske at jeg har skiftet noen deler i de 40 årene jeg har hatt båt.

Mulig jeg engang bestillte ny oljetrykksgiver og termostat til en Sole-Mitsubishi Diesel.

Hvis delepriser er et viktig parameter i valg av motor, mener jeg det er minst like opprtunt å spørre :Hvor vanlig er det og hvor hyppig må disse delene skiftes. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg undersøkt priser på Volvo. Som det fremgår av kommetarene har denne ingen anoder så jeg har tatt med en vanlig stavanode. Dyse og turbo er kun tilgjengelige som byttekomponenter.

Synes ikke dette var så avskrekkende, spes. prisen på en komplett varmeveksler. (alle priser inkl. mva)

 

Når det gjelder Yanmar så er jeg i tvil om hvilken motor som er sammenlignbar med D3-160. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Her er priser fra Steyr på Steyr 164.

 

Impeller sett: 534,-

Zink anoder (4stk): 224,-

Oljefilter: 129,-

Ny turbo: 7.065,-

Komplett varmeveksler: 18.155,-

Pumpedyse (stk) 4912,-

 

Alle priser er eks moms samt at prisen vil bli juster 01.04.2007.

Turboen til 164 er luftkjølt og prisen er for en ny turbo. Jeg ba om pris på innbytte om de kunne levere dette men fikk ingen pris på det. Jeg skal dobbelsjekke.

 

Sender deg en IM Ingar med alle detaljer

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar,

 

Steyr har ikke inbytte.

Snakket nettopp med Univa de bekrefter at Dysene som jeg har fått pris på er inklusiv insprøytningspumpa, dette er en del. Med andre ord ja, du har rett. Skal du sammenligne epler mot epler så tilsvarer 4 Steyr dyser 4 volvo el Yanmar dyser pluss dieselpumpa.

 

Så nå må dere innhente pris på ny dieselpumpe på disse :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar,

 

Steyr har ikke inbytte.

Snakket nettopp med Univa de bekrefter at Dysene som jeg har fått pris på er inklusiv insprøytningspumpa, dette er en del. Med andre ord ja, du har rett. Skal du sammenligne epler mot epler så tilsvarer 4 Steyr dyser 4 volvo el Yanmar dyser pluss dieselpumpa.

 

Så nå må dere innhente pris på ny dieselpumpe på disse :wink:

kansje hele motorn ingår i Yanmars varmeveksler da ? :confused::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...