Jump to content

Salongen er trukket om, nå trenger jeg tips til ny bordplate?


SF

Recommended Posts

Hei, nå har jeg hatt en del tråder gående der jeg har sugd til meg nyttig info fra forumets kyndige brukere. Og her var jeg på lufta igjen, trenger selvsagt mer info. Legger ved et før og etter bilde fra cabinen min, før og etter at salongen er trukket om selvsagt

 

gammel_salong.jpg

 

baaten_012_komp.jpg

 

Nå synes jeg respatex platen i midten, altså bordet, står og skriker i mot meg. Den bare må byttes. Så til spørsmålet, hva bruker jeg og hvordan behandler jeg det? Bør jeg gå for teak finer, mahogni, finnes det rimeligere finer som kan beise og lakkes med samme resultat.

 

Jeg lagde et bord i teak finer til min forrige båt men syntes ikke det ga helt rette glansen.

 

Er det noen der ute med, sagmugg i klærne og fliser i fingrene som har gode tips.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Først og fremst har du gjort en glimrende jobb!! Må si forandringen absolutt ble til det bedre. Gratulerer med vel utført jobb.

 

Personlig synes jeg bordet ditt ser greit ut. Samme materiale som du har rundt vasken?

 

Hvis du vil bytte ville jeg gått for teak med halvblank eller matt finish. Blankpolert teak føler jeg passer bedre i en klassisk trebåt enn i et høyteknologisk fartsvidunder fra yankeeland....

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hva med teakfiner som du oljer og lakker med pensel og fordriver. Men jeg ville tenkt litt på helheten, kansje det vil krasje med platen i pentryen din. Bytter du bordet så bør du vel i grunn bytte platen i pentry for å danne helhet.

Eller hva med å kun bytte de hvite kantlistene rundt bodet og pentry til teak, det vil jo fjærne litt av platiclooken.

 

Dette er slik det ser ut i båten min, hvite plater med teaklister.

4_-287581994.jpg

Link to post
Share on other sites

Eller hva med å kun bytte de hvite kantlistene rundt bodet og pentry til teak, det vil jo fjærne litt av platiclooken.

 

Ikke så dumt forslag det. Spørs om jeg klarer å få lister til de hjørnene jeg har :confused:

Så forøvrig meget flott ut i båten din.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hva med å kjøpe en slik film i teak/mahogny/eik??? finish, og lime på bordet og rundt vasken? Da bruker du jo bordet, men vil få en helt annen look?

 

Har selv aldri brukt slik film, men ser jo at mange bruker denne til oppshining av paneler og annet..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det finnes buede hjørnelister i 90 og 45 grader, ikke umulig det lar seg gjøre å få det fint. Den svake buen som er langs vasken kan du jo gjerne skjære litt rettere uten at det skader. Det jo heller ikke sikkert at det koster skjorten å få en møbelsnekker til å sette på nye lister for deg, da blir det i hvert fall fint.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sittet i båten i et par timer og hørt på radio, planlagt, sessongen, videre prosjekter og fundert litt over stort og smått. Da kom jeg frem til at dere har helt rett Hydrox og Ben Sin, jeg dropper hele planene om bytte av bordplate. Jeg ser heller på muligheten for å bytte listene rundt denne og benken til teak.

 

Da flytter vi fokuset til et nedleggbart bord ute. Spørsmålet er det samme hvilken type plate bruker jeg her og hvordan behandle denne?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Husk å si fra når du får en god ide på bordet ute. Jeg har akkurat samme prosjekt. Det idiotiske bordet som er originalt skal byttes ut i et større, penere og mer praktisk. Jeg har ikke behov for å legge det ned, men ønsker å lage det med en klaffeordning så vi kan utvide det ved behov.

 

Jeg ser for meg at det skal være laget i tre, men er usikker på hvilken sort jeg bør velge. Massivt, laminat med lister osv.

 

Ben Sin

 

Ps. Jeg har vært flink idag jeg også. Flyttet hovedstrømsbryter opp fra motorrommet til "transom storage" og montert mine nye batterier på et nytt sted i motorrommet. Jeg hadde nemlig et vektfordelingsproblem som jeg nå tror er løst. Jeg har da samtidig flyttet alle kabler som lå i forkant og ved siden av motor til bak motoren. Det ble pent det!!

Link to post
Share on other sites

Ikke så dumt forslag det. Spørs om jeg klarer å få lister til de hjørnene jeg har :confused:

Så forøvrig meget flott ut i båten din.

 

Har også et lignende bord og benkeplate. Godt forslag med bare teak lister. Det kan faktisk bli for mye teak synes jeg . . .

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det var veldig mye hvitt på uteplassen din, kansje det ville bli fint med et bord i teakfiner. Nå skal ikke jeg sette all for store griller i hodet på deg. Men hvordan er muligheten for å legge teakdørk på uteplassen. Neste vinters prosjekt kansje? Et enkelt klaffbord som henger på skottet vil sikkert se fint ut og bryte litt med alt det hvite. Veldig mange amerikanske båter leveres med tepper på uteplassen, det må jo være slitsomt å holde rent.

Link to post
Share on other sites

Ja det er en del hvitt men faktisk ganske fint "in real life" men tanken var å bryte det av med litt teak. Jeg har også byttet noen koppholdere fra hvit plast til rustfritt. Små detaljer som gir det lille ekstra.

 

Når det gjelder bordet tenkte jeg først på å bruke en mer vanlig fot, men da må hele greia tas bort og stues vekk når det ikke er i bruk. Det er nok en bedre løsning med et klaffbord montert på skottet. Lett å slå ned og ute av veien.

 

Nei, nå er det snart fest :drink: . SF signing off for i dag :cheers:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bordet tenkte jeg først på å bruke en mer vanlig fot, men da må hele greia tas bort og stues vekk når det ikke er i bruk. Det er nok en bedre løsning med et klaffbord montert på skottet. Lett å slå ned og ute av veien.

:

 

Dette har jeg planer om å anskaffe til fly'n hvis jeg ikke kommer over noe enda penere . . .

 

http://www.maritim.no/product.aspx?id=5537...upkey=003012020

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Teak med Epifanes klar og blank? kanskje...??

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Bordet er laget av 40x20mm staver med redwood (hadde plata liggende) 4 gode strøk med epoxy, nesten en liter med International Perfection lakk. etter følgt med 2 timer med vannsliping og polering

Dette er den samme runden som jeg gjør med Mahogny gulv platene som jeg også holder på med :eek:

 

067.jpg

Link to post
Share on other sites

Det må jeg si....da ble jo forslaget mitt som "amatørbygge" å regne. :smiley:

Flott ble det, og ikke minst kan du jo da "bruke" bordet uten å være så redd for finishen på platen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...