Slurp Startet 20.Mars.2007 Del på Facebook Startet 20.Mars.2007 Dette er virkelig en utfordring for meg, over to sesonger opplever jeg forsatt "jaging" på både kald og varm motor, men nesten aldri på full tank,roligsjø, under 1500 RPM.. Når motoren blir god og varm, så "jager" den oftere pga møtende båtsbølger. Jeg må slakke ned på gassen under 2000 RPM og etter 20 sekunder slutter det. Hvis jeg tar ned gassen så forsvinner det. Har renset diesel tanken og røret. Ingen smuss eller vann. Kan det være diesel pumpen? Men den "jager" også på kald motor. Kan det være dårlig lufting i dieseltanken, så den ikke jager med full tank? Men jager mer på 1/2 tank. Motoren starter ikke hvis dieseltanken er under 1/2 tank. ( måtte fylle full tank og lufte for å få start )Hvorfor skjer dette mest når det er mindre diesel? Klarer ikke pumpen å få opp dieselen, lav trykk pga lekasjer? Flere slanger er byttet og motor er luftet god etter dieselfilter og vannutskiller bytte. Jeg trenger virkelig hjelp her for jeg går ikke ut i stor sjø pga av "jagingen" Er redd for at motoren skal stoppe helt.. Mvh Båteier i Vestfold SVAR JEG HAR FÅTT TIL NÅ: • På vinteropplag år etter år, kan det komme mye vann i diesel tanken. Stikk ned en blank tynn slange i dieseltanken, pass på å få den helt i bun, der kan det ligge vann (kondens). Du skal prøve å suge opp vannet i slangen. Hold tommelfor og overfør til en blank 4L kanne. Se om vann og diesel skiller seg. Vann er tyngere enn diesel og derfor vil du kunne som den i bunn. Hvis du ser mye vann, så må du installere enn vann utskiller. Husk at vannutskilleren skal stå mellom diesel tanken og filteret. ( filteret skal alltid være siste ledd før gasser) GJENNOMFØRES i Påsken ( vannutskiller har ikke vann i seg etter sessongen 2006 ) • Hei, hvorfor motoren jager, er at regulatoren ikke fungerer helt som den skal, slitt, gjennomslag. Det som skjer når motoren blir varm er at da blir oljen tynnere og den begynner å regulere, på lik linje som de gamle SCANDIA bussene på 60 tallet. Bytt til en olje med høyere viskositet. Du kan også prøve med ren 40 olje. Pass på at det er nok olje på pumpen, er det for lite vil den regulere ukontrolert. Har ingen tro på at det er luft da ville den sansynlighvis stoppeet etterhvert. Men du kan montere en klar slange rett før fødepumpen, der er det sug, da vil du se om det kommer luftbobler. For etter fødepumpen er det trykk, og da ville du ha synlig lekasje, da ville det prutet diesel. Og etter dieselpumpen ville du hatt en sky av diesel, der er det virkelig trykk. GJENNOMFØRT: Bytt til tykkere olje 15W-40, ser kun bittesmå bobler i innsugslagen under oppstart og ingen bobler under "jaging" • Det kan kanskje fremdeles være dieselpumpen, hvis den har olje i regulatoren som da er tykkere når den er kald enn varm. Skift ny olje på diselpumpen ,eller de kan være dysene,eller pumpen må i benk og justeres. GJENNOMFØRT: Vet ikke hvordan olje og hvordan jeg bytter olje på dieselpumpen. Vet ikke om den bruker olje heller.. BMC Layland BN52 engieen nr: 15J22143D HJELP!! • Det er muligheter her for at motoren suger falsk luft ,man kan da trykkteste diesel systemet og smøre zalo og såpevann på alle koblingspunkter, da ser man med en gang hvor det bobler. GJENNOMFØRT: Gjøres i Påsken 2007 • Kan la motoren få diesel fra en kanne som står høyere enn motoren på en prøvetur slik at den får diesel uten undertrykk i systemet. Hvis den da fortsatt jager skulle en tro at det ikke er luft som er årsaken til det GJENNOMFØRES: I Påsken 2007 • Kontrollere at ikke utluftingen til tanken er tett. Forsøk å åpne tanklokket når "jagingen" oppstår. GJENNOMFØRT: Hvorfor jager den mindre på fulltank en 1/2 tank, samt at den stopper under 1/2 tank? • Dieselpumpa har vel en retur til tanken.. Sett på en blank slange(Gjennomsiktig) og start opp... Kommer det luft bobler her er der falsk luft.. På kald motor gir ofte pumpe mer diesel og problemet uteblir. (Kjenner ikke til motor om dette er tilfelle men en tanke.) GJENNOMFØRES: Påsken 2007 • Løftepumpe kan vere gåen. Trø på en del 2takt olje i dieselen din og se om smøring kan hjelpe diesel pumpa di GJENNOMFØRES: Stemmer dette bør jeg gjøre det? Høres for enkelt ut.. • Har vanskelig for å tro at det er luft i systemet, for da kan det hende du ville hatt problemer med å starte hver gang. Da kan det nemlig suges luft inn og du mister trykket på pumpa. Men er den tungstartet? I så tilfelle kan det være luft i systemet, men har dårlig tro på det. Er nok sannsynligvis pumpa. GJENNOMFØRT: Den starter meget lett, 2-3 drag etter gløding, både på full og halvtank. Både på varm og kald motor. Den "jager" aldri på under 1500 RPM og tomgang. • Prøv å lukk opp motorrommet når den begynner å ”jage” Det kan være for varmt der ned GJENNOMFØRT: Kjørt med åpene luker, samme skjer https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9858/Utvendig.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Pellegutten Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Ta en telefon til KD Trading i Bergen. 55 96 44 42. De har skrudd BMC i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Har du kontrollert fødepumpen. Indre lekksjer i ventiler på denne? Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Gjennomfør programmet for påsken 2007. Smøreolje for dieselpumpa er nevnt. Dette er typisk Ford med rekkepumpe. Kjenner ikke din motor, men den har trolig en CAV type DPA fordelerpumpe. DPA pumpa er smurt av dieseloljen og har ingen smøring av motorolje. Dersom påskeprogrammet ikke gir resultater bør du vurdere å få kjørt pumpa i en testbenk hos et pumpeverksted. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Hadde også "jaging" på min VP, varm som kald, sjekket alt, byttet filter,matepumpe, men ingenting hjalp, leverte tilslutt pumpa til rep. det viste seg at det var rust i rotorhuset, ble byttet, ingen prob. i ettertid, pris 9,5k Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 anbefaler sandvik service i kristiansand.. billig og bra på slikt Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Slagskibet Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Du horg,hvordan motor har du da ? At det kunne ruste inni ei dieselpumpe visste ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Du horg,hvordan motor har du da ? At det kunne ruste inni ei dieselpumpe visste ikke jeg. En 70/80 mod. MD 32A, visste ikke jeg heller før da, rust i rotorhuset var svaret jeg fikk, kunne komme av vann i dieselen/dålig diesel som hadde overvintret i pumpen, eller at pumper hadde stått uten rør/tilkoplinger over tid, vet bare at det skal veldig lite til Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Kan dette være så mange ting da. Hadde det vært dålig lufting til tanken ville motoren sakket på og jaget tidligere ved full tank, da blir det fortere vakuum. Nå kjenner ikke jeg maskinen din men likevell. Jeg tror det må være forpumpen som forer brennstoffpumpen. Den tar gjerne godt nok ved full tank men begynner å slite når tanken tømmes. Fallet i fra tanken hjelper pumpen, men når du kommer ned til halv tank forsvinner fallet. Da må den suge og det klarer den kansje ikke. Det kan også være trykkventilen på retur. Den sitter etter brennnstoffpumpen før retur til tank. Den sørger for at brennstoffpumpen har et overtrykk som mater den. Hvordan er retur montert på tanken din? Går den inn på toppen og ender der eller går den inn et stykke ned på tanken? Er innløpet et stykke ned på tanken vil dette gi mottrykk, når tanken er halv mister du motrykk og fortrykk forsvinner rett til tank. I noen tanker henger det en klunk, slange med lodd på sug inni tanken. Slike slanger går til slutt i oppløsning og du vil suge luft ved ca halv tank. Alt etter hvor sugerøret ender og slangen er festet. Siden problemet ditt varierer med hvor mye du har på tanken så tror jeg dette er en bagatell. Skjekk de tre punktene jeg har gitt deg så tror jeg du er klar for sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Hadde også "jaging" på min VP, varm som kald, sjekket alt, byttet filter,matepumpe, men ingenting hjalp, leverte tilslutt pumpa til rep. det viste seg at det var rust i rotorhuset, ble byttet, ingen prob. i ettertid, pris 9,5k Hadde det samme på min gamle Perkins med DPA-pumpe. Her var det den hydrauliske regulatoren som gikk tregt. Rust i form av et tynt brunt belegg. Jeg ville ikke rørt pumpa før alt annet er sjekket. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TMe Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Alt som har med tank/rør/fødepumpe må først elemineres, men så vidt jeg kan se så inngår dette i påskeprosjektet 2007. Plastdunk, uttak i bunn, slange rett inn på DPAen (kutt ut filter), henge dunken opp 1m eller mer. Husk luft inn i dunken så den ikke suges flat. Ut på sjøen for å teste. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Hei. Har du gummi slanger på diesel tilførsel eller retur ville jeg skiftet eller fjernet disse. Det som jeg i tillegg ville sjekket er at føde pumpe suger skikkelig. Ventilene i pumpen på BMC kan dette igjennom setet i pumpen og pumpen vill følgelig ikke suge skikkelig. Hilsen Smaapala. Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Her kommer det frem mye bra! Først skal jeg ringe KD Trading i Bergen. 55 96 44 42 og sende dem min liste på mail Føler at Påske prosjektet skal følges med tillegg fra tips som har kommet nå. Jeg lar rep av fysiske komponenter ligge til følgende er gjennomført: Inntaket fra tanke og ned til fødepumpen har et bra fall,men DPA står endel høyere på motoren enn fødepumpen. Har byttet slangen fra dieseltankt til fødepumpen, fra fødepumpen til dieselfilter, fra dieselfilter til brenstoffpumpen. Så return til dieseltanken (blank slange der) og via dieselfilter. JA. returen er av gjennomsiktig gummi, meget tynnslange. Den er koblet fra det sistepunktet forbi returslangen som går via dieselfilter og inn på den samme returslange som gikk gjennom dieselfilter..(ikke lett å forklare ) Ønsker å sjekker pakning på forbreningspumpen via "inspeksjoneluke" for vann.. Smaapala..hvordan vet jeg hvor jeg kan skru og ikke skur der? HYDROX og Smaapala kan jeg sender dere bilder per mail for via dette forumet er 50kb for lite til å se detalj bilder. Jeg har bra bilder og det vil hjelpe dere med å forklare meg nærmere mvh Årø 28 uerfaren båteier Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 (redigert) Ønsker å sjekker pakning på forbreningspumpen via "inspeksjoneluke" for vann.. Smaapala..hvordan vet jeg hvor jeg kan skru og ikke skru der? Hei igjen Ser du referer til meg her. men jeg er ikke helt med på hva du mener. Jeg snakket om fødepumpa. Altså pumpa som leverer diesel til forbrenningspumpa. Du sier forbrenningspumpa og den ville jeg ikke begynt å skru på. Der må nok fagfolk til. Det som du må sjekke er at tinga før og etter forbrenningspumpe er OK. Når det gjelder fødepumpe (matepumpa) kan som oftes lokket skrues av for inspekjon og rengjøring. Du kan teste fødepumpen ved å løse av på sugesiden og holde fingen i hullet/røret og sjekke om den suger godt ved pumping på hendel. Når du pumper på hendelen skal suget bli stående. Siger trykket er det noe feil med pumpen.. Inni pumpen er det en fjær som blir spent opp og denne skal holde trykket. Dette viste du kanskje?. For å teste dette må du løse av på suge siden. I drift situsjon vil dette trykket forvinne via oveløpsventil på filter og tilbake til tank. Kjenner ikke BMC helt her men ivertfall mange Engelske motorer har dette prinsippet. Er vel også prinsippet for at noen dieselemotorer er "selvluftende" i enkleste form. Da med en overdimmensjonert føde pumpe Litt på siden av det vi snakket om. Hilsen Smaapala Redigert 21.Mars.2007 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Nå begynner jeg å forstå litt mer Da jeg kom under 1/2 tank og forsøkte jeg å bruke hendelen på matepumpen, fikk jeg ikke opp trykket..måtte etterfylle til full dieseltank lufte via hendel med matepumpa. Da merket jeg at det var meget lett å pumpe med hendelen i begynnelsen, så etter 8-10 pump, så ble det hardere trykk...da kom nok dieselen frem...luftet godt, så start den uten problem....men jaget enda i sjø og over 2000 rmp. Så en del bittesmå bobler på returslangen, men de forsvant etter 2-3 min. Mye tyder på at matepumpa sliter med å hente opp diesel når jeg har under 1/2 tank, siden jeg måtte pumpe så mye før det kom diesel. I påsken skal jeg gjennomføre ditt tips: ved å løse av på sugesiden og holde fingen i hullet/røret og sjekke om den suger godt ved pumping på hendel. Når du pumper på hendelen skal suget bli stående. Siger trykket er det noe feil med pumpen. Skal hendelen bli hardere å pumpe..korrekt? Skal også skru opp og rensen matepumpa godt, så etter ny start skal jeg smøre salo for å se om den lekker. hva skal jeg rengjøre med..Lynol, sprit?? SNX Kjetpa Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 (redigert) Tror kansje du skal ta lokket av tanken å se på sugerøret som går ned i tanken. Røret kan ha knekket på midten slik at du mister sug ved halv tank. Eller hvis du har patenten med en slange med lodd inni tanken kan loddet ha falt av, eller kansje hele slangen. Du kan utmerket bruke diesel til å vaske maskindeler med. Pøs med diesel og en oppvaskekost funker på det meste. Redigert 21.Mars.2007 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 (redigert) Nederst i denne linken finner man manualene/ hånbøkene til BMC, håper de vil være til hjelp. Redigert 21.Mars.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Sabeltann Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Du får masse gode råd her! BRA! Husk at ved alt arbeide med diesel; bruk nå hansker som tåler diesel olje, jeg bruker noen blå engangs hansker som tåler dieselen bra, greie og arbeide med er de og. Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 HYDROX:Tror kansje du skal ta lokket av tanken å se på sugerøret som går ned i tanken..Jeg har lagt til ditt råd og alle andre til Påske listen Føler at det blir en herlig sommer! HERLIG! Nederst i denne linken finner man manualene/ hånbøkene til BMC, håper de vil være til hjelp. Der fant jeg alt om min motor HERLIG!!! Jeg ringer dem imorgen og har allerede sendt mail :-) Tenk å få gjort så mye på ett par kvelder på dette forumet Finnes det forsatt andre tips, så bare kjør på! Det har kommet noe som sier at jeg får vann inn i eksosen når det bølger og derfor jager motoren...men jeg har en eksossslange stående i vannsperre "S" Nå har jeg lyst å sjekke litt i helga Pågangsmotet har kommet tilbake Tusen takk til dere alle Trodd lenge at jeg hadde kjøpt katta i sekken For et herlig forum! Kommer tilbake med status nå jeg har kommet på vannet om 3 uker Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 KD Trading svarte raskt gitt Hei Ut fra motornummer har du en BMC 1,5 liter. På denne typen står dieselpumpen inn på siden av blokken. Last ned bok her: http://www.kdtrading.no/tradingshop/articl..._id=13&osCs id=3cec3ea43a11352c1d9ea4e79c72dca0 Deler har vi på lager KD Trading AS Knall Bra Service!! Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Feilsøking skjema Nedenfor har vi oppført en liste med forskjellige symptomer på feil ved motoren, sammen med deres mulige årsak. Dersom motoren skulle vise seg å ha en av disse feil, og feilen fortsatt skulle være der etter undersøkelsen av den mulige årsak nevnt nedenfor, kontakt King's Diesel eller forhandler. Vansker med starten Start med kontroll av nr. l og fortsett som henvist. Feilaktig tomgangs turtall Start med kontroll av nr. 22 og fortsett som henvist. Svikt i motorens ytelse (vær først sikker på at motoren ikke er overbelastet) Start med kontroll av nr. 30 og fortsett som henvist. Feiltenning Start med kontroll av nr. 25 og fortsett som henvist. Unormal eksos Start med kontroll av nr. 13 og fortsett som henvist. SPØRSMÅL SVAR l. Roterer motoren sakte når start- JA: Sjekk 2 motoren er innkoblet? NEI: Sjekk 6 2. Har motoroljen korrekt viskositet? JA: Sjekk 3 NEI: Skift motoroljen. 3. Er batteriet fullt oppladet og i JA: Sjekk 4 god stand? NEI: Skift eller lade opp batteriet hvis nødv 4. Er der skikkelig kontakt på startmotorens forbindelse? JA: Fjern startmotoren og sjekk 5. NEI: Sørg for å få skikkelig kontakt på ledningene 5. Fr startmotorens ytelse til fred¬ stillende i en testbenk? JA: Kontroller om der er for stor motstand i motoren mot rotering. NEI: Overhal eller forny startmotoren. 6. Når dieselen frem til dysene? JA: Sjekk 13 NEI: Sjekk 7 7. Står stopphendelen på dieselpumpen helt i åpen stilling? JA: Sjekk 8 NEI: Still inn stoppkabelen slik at stopphendelen på motoren konurler helt i åpen stilling. 8. Er der ren diesel på tanken? JA: Sjekk 9 NEI: Tapp ut innholdet på tanken og luft brennstoffsystemet. 9. Er der lekkasjer på brennstoff¬ ledningene eller tilkoblingene? NEI: Sjekk lO JA: Få tettet lekkasjene og luft ut dieselsystemet. lO. Er der en blokkering i brennstoff¬ systemet? NEI: Sjekk 11 JA: Rett på blokkeringen eller forny filterelementet hvis nødvendig og luft så brennstoffsystemet. ll. Leverer fødepumpen diesel? JA: Sjekk 12 NEI: Reparer eller forny fødepumpen og luft ut dieselsystemet. l2. Trenger brennstoffsystemet lufting? NEI: Overhal dieselpumpen. JA: Luft ut all luften av brennstoffsystemet. l3. Er dyserørene tilkoblet i sin riktige tenningsrekkefølge? JA: Sjekk 14 NEI: Rett på dyserørene og luft ut brennstoffsystemet . 14. Er de riktige dysene riktig montert? JA: Sjekk 15 NEI: Rett på feilen og luft ut dieselsystemet. 15. Er dieselpumpens tenningsmerker korrekt innstilt? JA: Sjekk 16 NEI: Still inn diese1pumpen skikkelig. 16. Er luftfilteret eller innsugnings¬ systemet blokkert? NEI: Sjekk 17 JA: Rett på blokkeringen eller rengjør 1uftfi1teret 17. Er der hindringer i eksos systemet? NEI: Fjern dysene og sjekk 18. JA: Fjern hindringene. 18. Er dysenes åpningstrykk og ytelse tilfredsstillende? JA: Fjern dieselpumpen og sjekk 19. NEI: Overhal eller forny dysene. 19. Er pilen for innsprøytning tids¬ punktet korrekt innstilt ved kontroll med verktøy MS67A? JA: Sjekk 20 NEI: Still inn viseren korrekt. 20. Er dieselpumpens ytelse tilfreds¬ stillende i en testbenk? JA: Sjekk 21 NEI: Overhal eller forny dieselpumpen. 21. Er ventil klaringen og ventil inn¬ stillingen korrekt? JA: Undersøk om motoren har skade eller slitasje som forårsaker dårlig kompresjon. NEI: Rett på ventil klaringen og/eller ventil¬ innstillingen. 22. Samsvarer gasshendelen med tom¬ gangsstillingen på dieselpumpens regulatorarm? NEI: Sjekk 23 JA: Juster på gassoverføringen. 23. Samsvarer stopphendelen med still¬ ingen på stopphendelen på diesel¬ pumpen? NEI: Sjekk 24 JA: Juster stoppoverføringen korrekt 24. Er tomgangsinnstillingens stopp¬ skrue korrekt satt? JA: Sjekk 25 NEI: Juster motorens tomgangs turtall. 25. Er der skikkelig utluftning på dieseltanken? NEI: Sjekk 26 JA: Sørg for skikkelig utluftning. 26. Er der lekkasjer på dieselrørene eller forbindelsene? NEI: Sjekk 27 JA: Rett på lekkasjene og luft dieselsystemet. 27. Er der en blokkering i diesel¬ systemet? NEI: Sjekk 28 JA: Rett på hindringen i dieselsystemet eller forny dieselfilter innsatsen hvis nødvendig og luft så dieselsystemet. 28. Trenger dieselsystemet utlufting? NEI: Sjekk 29 JA: Luft all luften ut av dieselsystemet. 29. Leverer fødepumpen trykk over 0.37 kplcm ? JA: Sjekk 13 NEI: Overhal eller forny fødepumpen. 30. Gir gasshendelen for fjernkontrollen full bevegelse på gasshendelen på dieselpumpen? JA: Sjekk 31 NEI: Juster eller forny gassoverføringen. 31. Er maksimalstoppskruen på diesel¬ pumpen korrekt innstilt? JA: Sjekk 31 NEI: Juster motorens maksimal turtall. TIPS SOM PASSE MANGE MED DIESL MOTOR mvh Kjetpa Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.