sigurd_89 Startet 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2007 Jeg har endelig kommet så langt i restaureringsprosjektet mitt at jeg skal kjøpe meg ny styring. Båten er en 60-talls daycruiser og har tideligere hatt gammeldags wirestyring med trinser osv. Båten skal kjøres med en 30 Honda 4-takt. Nå står vet jeg ikke om jeg skal velge den rimeligste hydrauliske styringen fra Seatronic, LS Pompes, som tåler opp til 75 hk og som koster rundt 3500 kr komplett. Eller om jeg skal kjøpe en solid mekanisk styring fra Ultraflex og som da ikke koster mer enn en 1500 - 2000 kr. Da jeg var på messa på søndag ble jeg fortalt at den hydrauliske styringen var mer presis og vedlikedholdsfri. Likevel fortalte en nabo at hans hydrauliske styring som er av god kvalitet, var veldig upresis og at den krevde mye arbeid fordi han aldri ble kvitt luften fra sytemet. Han har en 100 hester 4-takt og har tideligere hatt en mindre båt med 40 hk der han hadde mekanisk styring. Av den erfaring ville han aldri vurdert noe annet en mekanisk i mitt tilfelle. Han nevnte også at det ikke er av noen grunn at løpsbåtene bruker mekanisk styring. Her er bilder av min båt: http://www.selcoforum.com/gallery2/main.php?g2_itemId=2439 Mvh. Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Vil bare fraråde å kjøpe en hydraulisk styring med ubalansert sylinder. Antagelig er den du nevner av en slik art. Du erkjenner det lett ved at stanga kommer bare ut av den ene enden av sylinderen. Ved en balansert sylinder kommer stanga ut på begge endene. Hva som er galt med det? Du svinger rattet en halv omdreining til den ene siden og så en halv omdreining tilbake og forventer at motoren står som før. Feil forventning: ved ubalansert styring trenger du mer omdreining i den ene retningene enn i den andre. Heeeelt håpløst etter min erfaring Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Utfra bildet hos Seatronic, ser den balansert ut. Styringer for påhengere er vanligvis balansert, selv i rimelige utgaver. For drev og rorkult-installasjoner derimot, skal man passe bedre på. Ubalanserte styringer er no dritt, det er jeg helt enig i. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Boywonder Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Gikk for mekanisk styring med den nye styresnekka fra Ultraflex. Er veldig fornøyd... Nesten som hydraulisk, bare litt tyngre. Men med den nye snakka, kan man slippe rattet, også holder det seg i den posisjonen. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
rago63 Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 (redigert) Har LS 2024 og er meget godt fornøyd. Presis, lett og fin. Seatronic har denne på tilbud nå for 2950.- + slanger og olje http://www.seatronic.no/ Meget bra finish og kvalitet. Krever full dybde i motorbrønn helt ned på ca 57cm.. Jeg har ikke hatt problemer med luft eller lekkasjer. Medlemmet Beertrip har samme. Han har hatt en tråd her hvor montering og problemer som oppsto under dette ble godt beskrevet med ord og bilder. Les denne før du bestemmer deg. Edit; Andreas - alle "bullhornstyringer" til påhengere er balanserte. Det er sylinderen som beveger seg, ikke stempelet... Redigert 21.Mars.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
OT-flyktning Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Stemmer, den er balansert. Min, som jeg også kjøpte hos Seatronic for 3-4 år siden, var det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Var sikkert den minste sleipner styringen det da (SP 150) Kjøpte den først fordi den var litt billigere enn SP300 Gjett om jeg er glad for at motorbrønnen min var for smal for denne styringen og at jeg hadde gode kontakter slik at jeg enkelt fikk byttet Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
rago63 Svart 22.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2007 Denne er da balansert, Daffy? - i hvertfall i dag? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.