Jump to content

Oppfiksing av motorrom


catano

Recommended Posts

Hei.

Det var på tide å ta ut motorene å gjøre rent, fikse det elektriske, male, støyisolere. lit tid til å sy nye sidepanel og trekk til foten til førersetet.

Mvh

Catano

02042007281.jpg

02042007283.jpg

Over: det er bare fantasien som kan stoppe oss

03042007286.jpg

17032007244.jpg

Over: Bak her ligger alle kablene. vi ser også det ene luftiitaket til motorene

21032007246.jpg

Over: laget vinkel i rustfritt til å holde støyplatene på plass og å beskytte kanten for vann og skit.

24032007251.jpg

Over: bildet tatt ret oppover og det er ganske tett mellom gulv å luke

25032007258.jpg

26032007262.jpg

26032007264.jpg

dsc00135.jpg

dsc00139.jpg

dsc00142.jpg

03042007289.jpg

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Jeg er sikker på at catano lurer oss....disse før/etter bildene er fra 2 forskjellige båter! :wink:

 

 

Hvilken forskjell! :eek:

 

:cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ser jeg tilbake på hvor mye tid det har tatt skulle jeg ønsket det heller var en annen båt, men det er samme.

Nå venter jeg på motorene som jeg skal (ikke bli sur) lakke hvite.

 

Hvite høres jo nesten kjedelig ut.... jeg lakket min tidligere Albin O-411 noen dager før jul og ble kanskje i overkant inspirert:

 

Albin_etter.jpg

 

 

:lol: Hvit bør derfor ikke være noe problem!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jørn..

Jeg monterte først opp tynne plater som er både død og vanntette, disse brukte jeg 5 cm støy demp på type selv klebende.

Ser du bilde 5 og 6 ser du en rustfri vinkel list 70 x 45 x 1 mm som sikrer at de vannrette platene ikke faller ned og dennne gir god støtte til å montere gummi list oppå.

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Forbilledlig arbeid, catano!

Sikkert flere enn meg som føler en smule dårlig samvittighet her.

Men hvordan skal en få flyttet på det grønne dieseldyret for å komme til der nede?

 

mvh

JanS

 

Dårlig samvittighet??? Understatement. Hva med å løfte TO grønne dyr ut av et motorrom på en hardtopbåt??

 

Sukk, skulle gjerne hatt det slik i motorrommet.

 

Faxen :headbang:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Meget imponerende. Skjønner at du har blitt lei VP grønn og fulgt Cummins/Cat farger i hvitt. Men greier VP motorene å holde på olja da. Har selv litt småsvett fra de to "grønne" til stadighet etter bare 500 timer.

 

Men en slik coatingrunde i motorommet står det respekt av. Hadde forøvrig takst på båten min i fjor av Arne Eiddal (KNBF) og det han gjorde var kun å åpne motorrommet for en kikk. Som han sa....: Er det "på stell" i motorrommet så er det ikke nødvendig med noe nærmere kontroll av resten av båten. Motorrommet gjenspeiler stort sett alltid resten av båtens forfatning.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det aller kjekkeste er at det å lydisolere hjalp noe helt utroligt på tomgang hører jeg knapt motorene, og det forblir slik.

Testet den opp til 3200 omdreininger og vi kan prate som i stuen med tv på.

Det virker mer som om motorene har fått nytt rom lenger nede i båten, den lyden jeg nå sitter igjen med er fra eksosen.

Om motorene nå skal begjynne å svette olje får stå sin prøve, for nå ser jeg det og kan evt tørke av før det griser til resten av motorrommet.

Det jeg ikke er fornøyd med er at fremdeles mangler det motorkraft på samme måte som før jeg overhalte dem, overhalt topper, byttet kjøler, men fremdeles like treg som i fjor høst.(turbo kjennes fin ut)

Om noen har tips blir jeg glad.

 

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hei

Takker for tipset.

Det med at den går noe tregt kom plutseligt i fjorsommer, men som jeg trodde ble fikset etter overhaling av topper.

Spes den ene var stygg i ventilseter og dårlige dyser.

Diesel tillførselen er nok bra, men kan sjekke eksos siden.

Ellers kjekt at billedserien ble likt.

MVH

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...