Jump to content

Lage moring +oppdrift på robåt/jolle


eysteind

Recommended Posts

Må lage en moring til en 20 fots plastsnekke (1200kg), for å holde den ut fra bryggen(baugen inn mot bryggen). Hvor tung bør denne? Dette er inne i en fjord, men det kan bli bra med vind og bølger til tider… Moringen skal etterkvart forankre en flytebrygge med den samme båten.

 

Planen er å bruke ei horv fra en traktor, støpe denne betong, og stålskrap.

- Hva er vekten av betong pr liter?

- Må eg bruke en spesiell sementtype? (skal ligge i saltvann).

- Har liggende 50mm tykke tau som skal brukes, går det bra å støpe tauet fast i betongen, eller bør eg ha noe kjetting nederst?

- Hvor lang ute skal eg legge moringen fra båten, er vel fordel å ha litt lengde på tauet? (ca 10m djupt)

- Hvor tung ”daumann” bør eg ha på tauet for at båten ikke skal slå inn i bryggen ved sterk vind?

 

 

For å få moringen på plass, tenkte dra den ut i vannet på lavvann, for deretter å fortøye den i robåten som løfter den av bunnen ved høyvann( 2meter tidevannsforskjell). Kan da ro moringen ut…

Vil dette gå bra? Har båten nok oppdrift og toler den belastningen?

 

Takker for alle synspunkter

 

Bilder:

 

53338.jpeg

 

53341.jpeg

Redigert av eysteind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Betong har en egenvekt på ca 2,5kg pr. liter.

Som da blir til 1.5kg under vann. Med mye staal (sorry, utenlandsk tastatur) som har 7.5kg/liter blir det en del mer.

 

Jeg ville kjöpt en ca 2"-slangebit, fyllt den med sand og stöpt den inn i betongen med begge aapninger utenfor betongen ). Da kan du fjerne sanden etter at betongen er störknet (den skal bare forhindre at slangen ble klemt tett) og trekke et tau gjennom. Slangen ruster ikke og tauet kan nar som helst byttes.

 

Tviler paa at den lille baaten baerer moringen. Du kan jo regne om til antall personer i baaten :eek: .

 

Uansett vaer ekstrem forsiktig naar du slipper moringen, slik at ikke du fölger med....

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har du fulgt med på tråden om forkatting? Samme metode kan med fordel brukes her også. Fordelen du oppnår er du dermed kan en ha mye lettere moring. Mener også at tau er det beste å bruke, men pass på å få feste det godt.

 

Når det gjelder "daumann" som skal dra båten ut igjen må den være forholdsvis tung siden det er så stor forskjell på flo og fjære. Det tryggeste er vel å bruke tau i akterfortøyningen dra båten ut fra land.

 

Når du skal legge ut flytebrygge bør du ha enda en moring for å holde den på plass. Å anslå vekt blir mest tipping og det er helt avgengig av hvilken metode du velger.

:fishing:

Link to post
Share on other sites

ser for meg noe slik:

lysbilde1.jpg

 

Når det gjelder "daumann" som skal dra båten ut igjen må den være forholdsvis tung siden det er så stor forskjell på flo og fjære. Det tryggeste er vel å bruke tau i akterfortøyningen dra båten ut fra land.

Tror daumann er en bedre løsning. Dette gir mer demping og mindre slitasje på tauene. Slipper dessuten at tauet til moringen er konstant stramt og kan flytte på seg i sterk vind. har kun ca 5kg på jollen idag, og denne har aldri gått i bryggen. hvor tung kan den vere for at eg klarer å dra den inn til bryggen for å komme ombord?

 

Når du skal legge ut flytebrygge bør du ha enda en moring for å holde den på plass. Å anslå vekt blir mest tipping og det er helt avgengig av hvilken metode du velger.

Da er det vel likegreit å legge ut begge nå.

Blir vel da noe sånt?:

moring....jpg

hvor lang ut/fra hverandre er det vanlig å legge moringene? hvor tunge bør dei vere?

 

 

takker for alle svar...

Link to post
Share on other sites

Hei

Med daumann på ville jeg brukt moringer på ca 250 kg ytterst , daumann på ca 30 kg 6-7 meter fra moringen og ca 20 meter tau totalt hvis det er 10 meter dypt.

På moringen anbefaler jeg å ha et øye som stikker opp av moringen hvor du fester tauet med stram knute som feks dobbelt halvstikk med etpar innstikk som sikring.

Tauet vil da ikke bevege seg i innfestingen og du får ikke slitasje. Tre gjerne en gummislange over den nederste biten av tauet hvis det er mulig at denne slites mot kanten av moringen.

Daumannen fester du på tauet med å spleise inn en taustubb og feste daumannen i denne. Uten kauser, sjakler ol får du ikke deler som beveger seg i forhold til hverandre, og dermed ikke slitasje.

 

Å støpe inn harv el er masse arbeid. Stikk innom en mottaksstasjon for industriavfall og få en betongblokk i passende størrelse. Bor hull og sett øyebolt igjennom. Bruk galvanisert bolt og nylock mutter samt stor skive på begge sider.

 

Når du henter blokka tar du med deg strø for å legge den på på hengeren slik at du får høyde under til å montere mutter og skive.

 

Robåten bør ikke ha problem med å bære vekta, men for sikkerhetsskyld kan du legge en 2x4 plank på tvers over rekkene som du igjen legger bæretauet oppå.

Spikre gjerne en kloss planken på utsiden av hver rekke for å unngå at rekkene skvises utover.

Monter ferdig daumann og tauet til overflaten før du ror ut. Heng daumannen i en hyssing bak robåten, og la tauet ligge på slep bak med en dobbe i enden.

Legg et skittau igjennom øyet på moringen og over båten slik at du kan kappe det midt på båten. Sett en liten dobbe på det hvis du vel ha det opp igjen.

 

Hvis du vil ha daumannen tilgjengelig kan den festes i etterkant på tauet, men da kommer den lenger inn - tilsvarende dybden på stedet.

Det er litt viktig at daumannen løftes fra bunnen en stund før tauet står i en rett linje mellom moring og båt/flytebrygge.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

er ikke 2 stk 250kg moringer litt overkill? Er no litt vanskelig å handtere uten heisekran...

Får å unngå så store vekter kan du legge ut 2 moringer på hver hanefot. Effekten økes 4 ganger og det blir lettere å håndtere hver enkelt moring.

 

Se starten på denne tråden og gjerne innlegg 27 med flere. Avstanden mellom moringene på hvert tau må være må være mer enn vanndybden slik at det er lett å koble dem sammen.

 

For å ta eksempelet fra Mons som helt sikkert er en trygg vurdeing, så vil metoden med forkatting si at du kan klare deg med ca 65kg. Det blir knapt 35 kg på hver moring. I stedet ville jeg valgt en vekt som enkelt kan håndteres, Da kan du også ta opp moringene for inspeksjon om noen år.

 

Når det gjelder daumann er det best å prøve hva som virker. :sailing:

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette har jeg gjordt før. Brukte Oljefat, skar av toppen, tredde galvanisert jern ned i tønna med krok på toppen. Fylte tønna

med stein, og helte betong over.

 

Dette ble gjordt i strandkanten . Når betongen hadde stivnet, ble tønna rullet over i en pioneer 8. Denne ble holdt på høykant. Når høyvannet steg ble båten dratt ut med en annen båt. Ripa hadde 5 cm klaring. Ved treffpunktet ble båten

kantret. Dette uten muskelkraft.

 

Fatet var på 200 liter. Dette gikk enkelt og greit. Men må vite at bunnforholdene er slik at tønna ikke ruller videre.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

En annen måte som er kjekk er å kjøpe en 100kroners gummibåt til ca 2 voksne i en leketøysforretning, legg litt jernskrammel oppi til å stive av bettongen og for å feste vire/tau til bøyen og hell oppi betong.

Når betong er herdet så slep gummijolle ut etter deg dit du skal ga den, monter på tau og punkter båten så lander den der du skal ha den uten problemer :smiley:

 

Dette er en enkel og rimelig måte å legge ut moring :smash:

Link to post
Share on other sites

takker for svar.

Bør eg legge det opp slik atså?:

52355.jpeg

 

Høres jo veldig fantastisk ut med så lave vekter. Men hvordan får eg tauet mellom moringene stramme? det bør vel vere stramt for at belastningen skal bli jamn?

Hei Eysteind, har vert utpå med båten i dag. Flott tur.

 

Tegningen viser metoden jeg snakker om. Har selv en Halco 29 og har lagt ut moring etter den metoden. Bruker to moringer på den ene hanefoten, den andre er festet i land. Bare en liten bukt i mellom og har lodd på den for at den skal ligge på bunnen.

 

Jeg har ikke veid loddene, men valgte en vekt det er mulig å håndtere. Tipper på at de er litt over 50kg i sjøen.

 

Når du har lagt ut det første, ha da langt nok tau så du kan feste det sammen med nummer to. Skulle ikke tauet mellom loddene være stramt nok, er det bare å feste tauet fra siste lodd i båten rett over loddet og dra det frem med båten til tauet mellom loddene er stramt.

 

Dette er mye lettere enn å jobbe med tung lodd(moringer).

 

Innfesting av daumann må du teste. Få noen med deg til å dra i båten, det skal også virke på fjære sjø.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...