Jump to content

Ettermontering trimplan Joda 8100


skarven04

Recommended Posts

Hei

Har en Joda 8100 med en 184 hk Yanmar innmontert. Med denne motoren på maksimalt turtall gjør båten 18 knop. Hadde forventet at farten skulle vært noe høyere. Samtidig virker båten noe "baktung" ved marsjturtall og høyere. Har vurdert å montere trimplan på båten. Er usikker på om jeg skal gå for fast eller regulerbart. Jeg er derfor svært interessert i å høre erfaringer fra andre som har montert/ettermontert trimplan på denne båttypen. Hvilket trimplan er montert og hvilke effekter har dette resultert i, positivt og evt. negativt?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en slik båt uten trimplan, men det stod på ønskelisten. Båten har tankene i sidene så den blir ofte skjevlastet når det minker på diesel eller vann. Jeg ville utvilsomt montert trimplan! Da kan du trimme båten ut av "slagside" samtidig som du får lettet litt på rumpa.

 

Jeg så dette utført ganske elegant på en annen Joda. Det var støpt på en forlengelse av undervannsskroget på hver side slik at planene peker rett bak og ikke ut til sidene.

 

Den nye 8100 har en forlengelse i hele akterenden uten trimplan. Kanskje du får kjøpt en slik hos Joda Industrier?

Link to post
Share on other sites

Jeg var med på å montere fast og regulerbart trimplan på en Joda 8100 TC i fjor.

 

Hei Ally og takk for svar. Noen flere spørsmål jeg håper du kan svare på. Ble det monter både fast og regulerbart trimplan på samme båt? Vet du noe om hvilke forbedringer dette ga i forhold til fart og/eller forbruk?

 

Når det gjelder regulebart trimplan, hvilken størrelse ble montert? Kommer en slik montasje i konflikt med badeplattformen?

Link to post
Share on other sites

Ja begge deler ble montert på samme båten. Båten er jo rund bak, så bare montering av regulerbart trimplan gir mye ekstra arbeid. Når man har fast trimplan som vist, er det bare å skru de regulerbare i det faste. Badeplattformen kommer ikke i konflikt. Vi monterte en kubbe av teak mellom det faste trimplanet og badeplattformen med vinkelbraketter. Dette var nødvendig for å få noe å feste sylinderne til de regulerbare i. Vilken størrelse som ble montert husker jeg ikke.

 

Forbruket etter montering vet jeg ikke. Farten økte kansje 1-2 knop med fast trimplan. De regulerbare tror jeg ikke gjorde så mye på farten. Vet ikke om jeg kan si at de er verdt pengene. Båten går finere i sjøen.

 

Denne båten har en TAMD41A med 194 ahk. Det gjør ca. 21 knop med ikke helt riktig propell (Litt for tung).

 

Hvis du ønsker det så kan jeg få tatt noen bilder, men det kan ta litt tid.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Syntes 18 knop høres lite ut med en slik motor!

Min far hadde en 8100 family med 124VP som ble byttet ut til en 158VP, med 124 gjorde den 18 på topp og 20 på topp med 158hk.

Dette var uten flaps!

En i brygga har en lik båt med 165 Yanmar og topper på 23knop, marsjer 19-20 med ferie last!

Han monterte flaps i fjor, han fikk ikke høyere toppfart, men han fikk nesa lengere ned i lavere hastigheter, og dermed mindre hekksjø! (Hastigheter både målt både GPS og vanlig logg).

Redigert av SRC31 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett en Skilsø 750 cc i havna i Sonskilen som har montert interceptorer, se bildet.

 

interceptorer.jpg

 

Jeg synes selve interceptor-konstruksjonen ser grei ut og det ser ut som om flapsene er ganske greie å montere.

 

Jegt vet imidlertid ikke om de er effektive for de fartsområdene som er nevnt i denne tråden.

 

Det kunne være interessant å høre i hvilke fartsområder og for hvilke skrogtyper hvor interceptorene virker effektivt.

Link to post
Share on other sites

Hei, da har jeg fått noen bilder av TwinCab.

 

Teakkubbene er skrudd fast i det faste trimplanet fra undersiden og gjennom badeplattformen fra oversiden. I tillegg er de festet med syrefaste vinkler slik som den du ser til venstre på det faste trimplanet på bilde 2.

 

Når det gjelder farten syntes jeg også at 18 knop høres lite ut. Jeg har også testet en joda 8100 TC med vp 158 hk, den hadde toppfart på noe over 17 knop (GPS målt).

 

bat_trimplan_daviter_001.jpg

 

bat_trimplan_daviter_002.jpg

 

bat_trimplan_daviter_005.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...