Jump to content

Grunning av trimflaps, igjen!

Skvulpen

Recommended Posts

Så er det på'an igjen, stønn ...  :drink: Har problem med å få grunningen og dermed også bunnstoffet til å sitte på trimflapsene (av syrefast stål). Flapsene har sinkanoder, skiftes hvert år. Jeg hadde samme problemet i fjor, fikk gode råd om å pusse stålet med smergel, avfette med aceton (ev. saltsyreoppløsning), deretter påføring av to strøk 2-komp. epoxyprimer før stoffing. Jeg gjorde ALT dette GRUNDIG (unntatt saltsyra...), men nok en gang forsvant stoffingen og grunningen gradvis utover sesongen, og der begynte å gro ganske friskt... Og ved opptak av båten i forrige uke forsvant de siste rester under høytrykksspyleren, se bildet (grrr!):

Bilde

I en tråd på den andre båtplassen var det en person som i fjor kommenterte samme problemstilling med at han brukte KONTAKTLIM i stedet for primer som grunning, men jeg har aldri fått verifisert om dette var fleip eller alvor. Tror faktisk det var alvorlig ment ... Er det noen med erfaringer her som kan si hva man må gjøre for å få grunningen og stoffingen til å sitte mer enn en sesong?  :cheers:

Jeg gjorde ALT dette GRUNDIG (unntatt saltsyra...), men nok en gang forsvant stoffingen og grunningen gradvis utover sesongen, og der begynte å gro ganske friskt... Og ved opptak av båten i forrige uke forsvant de siste rester under høytrykksspyleren

Der sa du det. Alt unntatt saltsyra. Da kunne du spart deg det andre.

Det er bare en måte å få noe til å sitte skikkelig på syrefast. Du MÅ beise platene med 30% saltsyre for å bryte ned belegget og få feste. DERETTER kan du prime.

Mange kommer med et utall teite løsninger. Feller for dem er at de er teite og ikke virker. Så hvorfor lage mye jobb til ingen nytte når du kan gjøre det etter boka i første runde?

Lotus

Der sa du det. Alt unntatt saltsyra. Da kunne du spart deg det andre.

Så det er altså saltsyre alene som gjør susen? Det betyr at båteiere flest med trimflaps her i landet bruker den metoden (de som har fått stoffingen til å sitte), - merkelig da at dette tydeligvis ikke er "almenn" og utbredt kunnskap blant båtfolk flest... Men OK, får prøve dette nå da. Her må det vel utvises spesielle forsiktighetsregler, brukes vernebriller, hansker, osv. Selges slik 30% saltsyreoppløsning i handelen, eller kjøpes den kanskje i konsentrert form på apotek(?) og blandes ut? (Ikke noe for folk med Parkinsons eller ti tommeltotter, vil jeg anta... )

.......Selges slik 30% saltsyreoppløsning i handelen, eller kjøpes den kanskje i konsentrert form på apotek(?) og blandes ut?

30% saltsyreoppløsning selges på de fleste byggevare- og malerforretninger.  :cheers:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Saltsyre er ikke noe man bruker sånn uten videre. Det er farlige saker. Mange lar derfor være. Det er viktig med respekt. Selv om syra selges i nærmeste fargehandel, er det faktisk VELDIG viktig å ha hansker, briller og skikkelig bekledning. Vannslangen må være tilgjengelig og ei bøtte med vann iblandet en spiseskje kaustisk soda er en fordel. Svak sodablanding er likevel sterk, men ikke direkte farlig. Den  nøytraliserer syre hvis uhellet skulle være ute. Sterk kaustisk soda blanding er derimot også skummelt. Alt med måte.

Saltsyre brukes også til å beise syrefaste sveisefuger. En slags metallurgisk prosess, som jeg ikke aner hvordan virker, bygger opp oksidbelegget og forhindrer rust også her. Litt pussig egentlig. I det ene øyeblikket brukes den til å fjerne oksidbelegg, i det andre til å gjenoppbygge det.  Man trenger ikke forstå det, bare vite at det virker.

I aluminiumsverdenen foregår det på samme måte før grunning eller eloksering, men da brukes kaustisk soda. ( som til vanlig tærer opp aluminiumen ) Så det som i det ene øyeblikket er fy, fy, er også her en god ting.

Lotus

Hadde samme problem med en aluminiumsluke på båten min. Jeg brukte noe de kalte for ets-primer. Mener det var Jotun sin. Den malingen holder ennå etter fire år. Vet ikke om det er beregnet på rustfritt også, men det kan jo finnes ut. Høres jo enklere ut å bruke enn saltsyre... Vet ikke hvor man finner sånt, for jeg brukte en skvett vi hadde liggende på verkstedet. Mener som sagt det var jotun sin.

Kenneth

Det er overveiende sannsynlig at etsprimer fungerer også på rustfritt.  Bor du i Oslo området er Santanshaugens Fargehandel/Billakkspesialisten et sted de fører etsprimer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei,

Så montasjen av flapsa dine. De er feil montert ser det ut til. De skal følge bunnens linje og ikke stå nær vannret slik som dine. Dette resulterer i dårlig effekt av brettene.

Når trimflaps monteres er følgende viktig:

*Følge båtens bunnlinje dvs. naturlig forlenging av bunnen

*Monteres 3 - 4mm over bunnlinjen

*Veldig viktig at du kan få flaps godt opp. Må peke noen grader oppover når de er helt inntrekkte.

Hei,Så montasjen av flapsa dine. De er feil montert ser det ut til. De skal følge bunnens linje og ikke stå nær vannret slik som dine. Dette resulterer i dårlig effekt av brettene.

Hei, takk for innspill! Jeg er klar over det du sier om montasje av trimflaps. Jeg kjøpte båten brukt for to år siden, og flapsene var montert på båten fra før, av tidligere eier. Likevel synes jeg de fungerer bra slik de er, båten reagerer veldig fint og "riktig" når jeg bruker dem, synes jeg... Så jeg vet ikke om det er noe stort poeng å flytte på dem da?  :smiley:
  • 2 år senere...

Etse primer virker på slike flaps, min gamle far har samme type flaps på sin båt, og det er fjerde sesong at det holder. Har også brukt etse primer på syrefast over vannlinje, og det er det eneste jeg har funnet som funker. Har du et skipsverft eller noe i nærheten, så pleier de være hjelpsomme med en skvett til deg.

Med vennlig hilsen

PIP

Jeg har prøvd ets-primer og det var bortkastede penger. Det virket kanskje en uke og ikke i fjorten dager. Da august kom, kunne jeg invitere på skalldyrparty (ta med egen skrape). Derimot virker forslaget fra Lotus om beising som en farbar vei og gå. Jeg så at en var fornøyd med ets-primer, men det var på aluminium og ikke syrefast

Saltsyre er farlig fra 1% uttynning og oppover for øynene dine. Snakket med giftinformasjonen på tlf etter at guttungen hadde fått noe DeepClean på øyet og de kom med tallet 1% som farlig, ihvertfall for øyne.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 1 år senere...
Jeg har prøvd ets-primer og det var bortkastede penger. Det virket kanskje en uke og ikke i fjorten dager. Da august kom, kunne jeg invitere på skalldyrparty (ta med egen skrape). Derimot virker forslaget fra Lotus om beising som en farbar vei og gå. Jeg så at en var fornøyd med ets-primer, men det var på aluminium og ikke syrefast

Ursäkta mig att jag väcker denna tråd tll liv, men då det snart är dags för måning av botten och trimflaps så finner jag ingen annan väg.

Jag har samma erfarenhet som "Mini". Förra vintern demonterade jag trimflapsen, slipade dem nöjaktigt med smärgelduk, rengjorde dem med betsning(saltsyra) och grundmålade med internationals "Etchprimer".

Jag tyckte jag gjorde allt som man överhuvudtaget kan gjöra, likaväl så hade färgen lossnat i stora flagor då jag tog upp båten på land i höstas :cryin: .Mina trimflaps är rostfritt stål, och jag använde Hempels grundfärg ovanå etchprimern.

:headbang: Detta verkar vara helt tröstlöst att få ordning på..... :headbang:

Jo takk, er klar over det med disse like grønne flaskene. Åpnet en flaske Aceton (trodde jeg) og helte over hendene og for å få vekk noe polyester. Men det var feil lukt, og etter 5 - 10 sekund kjente jeg at noe var galt. Hadde imidlertid en vask med rennende vann kun 10m unna, så der ble hendene skylt grundig for "acetonen". Sviingen ga seg, og hendene var like fine. Har syrevasket metaller mange ganger, men kun syrevasket hendene med 30% saltsyre denne ene gangen!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, Aceton er nå noe helt annet og mer uskyldig enn syre. Jobbet for et par år siden daglig med Aceton til langt opp mot albuene. Hendene og armene mine er like fine fremdeles. Men Aceton tørker ut huden, så etter hver gang jeg var borti Acetonen, vasket jeg meg godt og smurte hendene inn med en god håndkrem. Dette betyr ikke at jeg anbefaler å vaske hendene daglig med Aceton.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har fjernet alt bunnstoff og derfor skal båten primes og stoffes tl våren + antipest, men jeg har også syrefaste trimflaps og tenkte jeg skulle benyte tipset om syrebeising før priming.

Spørsmålet mitt er, skal saltsyreoppløsningen skylles av før priming og hvor lenge skal den eventuelt stå å virke ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 2 år senere...

:smash:

Hei,

Forsøker å vekke liv i denne tråden igjen.

Jeg tenker å forsøke syrevask (beising?) av trimflaps før grunning med epoxy primer.

Går ut i fra at saltsyren skal skyldes bort med vann etter en tid?

Er det noen som kan noe om dette?

Hilsen Trude III

Trude III

• 12 år senere...

Det vil være interessant å høre om noen har funnet fasiten på riktig grunnbehandling av syrefaste flater før stoffing.

Har selv problemer med å få tokomp epoxyprimer til å sitte på rorbladet.

Saltsyre for rens?

Skylle vekk dette før syregrunning?

Eller holder ikke syregrunning mål, det heller?

Takknemlig for deling av konkrete erfaringer.

?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...