Jump to content

Diana 700, noen som kjenner til denne båten?


Skvulpen

Recommended Posts

I min jakt på (mulig kjøp) av plastsnekke i 24 - 25 fots-klassen, har jeg vært innom både Nidelv, Marex, Master, Hanto, Skilsø, Scand, Saga, m.fl. Men nå har jeg funnet noen annonser med Diana 700, ikke mange på markedet av denne tydeligvis. Jeg har aldri hørt om fabrikatet før. Ingen i erfaringsdatabasen. Ingen tester å finne på nettet.

 

Synes Diana 700 kan minne om Hanto 24, både når det gjelder skrogfasong og interiør? Tilfeldig, eller er det samme båten?

 

Her link til noen utgaver på finn.no:

Diana 1

Diana 2

Diana 3

 

Er her noen på Båtplassen som har kjennskap til dette båtmerket, - hvor er den produsert, - forgjenger eller etterkommer av hva? Sjøegenskaper, byggekvalitet, osv. Sammenlignet med Nidelv 24 f.eks., som visstnok er "malen" i denne klassen.

 

Antar den er produsert på Sørlandet et sted denne også, må ha vært noen dusin verft der i hine hårde dager. I dag har jeg inntrykk av at alle garasjeporter er produsert på tilsvarende sted, men det er en annen historie ... :wink:

 

Men altså, Diana 700, anyone? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jada,jeg fant den i en båtkatalog fra 1985.Jeg husker at det var et aktuelt prosjekt da jeg kjøpte ny båt på den tiden.

Den er produsert av Dianaplast i Grimstad.Konstuktør var Siv ing.Arne Thorbjørnsen.Det het i reklamen den gangen at til daglig arbeidet han med store båter,men han hadde snekka i sitt hjerte !!

Lengde 7,15 - bredde 2,64, dybdegående o,70.De ble vel stort sett levert med Yanmar.

Vær obs på at de også leverte halvfabrikat dersom du skulle komme borti en slik en.

Hadde inntrykk av at det var fullt kurante og skikkelige saker.Etter mitt syn er det en pen snekke.Mer moderne en f.eks.Nidelv.Den kom vel ny omkring -82.

Forhandler for Oslo-distriktet var en T.Lund Henriksen på Nesøya.

Jeg tror formene ble senere overtatt av noen andre,og at den ble solgt under et annet navn.Muligens Skagerak ?

I katalogen står det:Tidløs vakker - rask og myk !!!

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Diana 700 må da være laget i ganske så mange eksemplarer og ganske så kurant, mener det var mange på markedet når jeg letet etter båt. Jeg likte båten godt, men jeg erindrer at veldig mange var utstyrt med Yanmar motor (33hk?) med saltvannskjøling.

Den er også laget under navnet Skagerak http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=3&tot=15

Redigert av bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Vi hadde en Diana 700 fra 1988-1999. Den vi hadde var utstyrt med en 44 hk yanmar motor. Den kom også i en versjon som het Royal som hadde original badeplattform. Litt om båten. Moderne i forhold til Nidelv med motor helt under dörken og inngang til cabin i midten. U-sofa bak. Inskepksjonsluke til propell. Båten går meget mykt i sjöen og med en 44 hk så klarer man 9-10 knop på topp. Da stöyer motoren mye om man ikke har lydisolert ekstra(originalt med lydisolering kun i dörklplater). Ved 7 knop lavere eller stilleligge så ruller båten mye. Så vidt jeg vet ble den levert med 27-55 hk Yanmar.(Obs. noen av 33 hk versjonene måtte motor eller septik ut for å bytte impeller) Den ble levert i to fargekombinasjoner en med brun stripe og brun kalesje og en med blå stripe og hvit kalesje. De siste årene ble båten solgt og produsert under navnet Skagerak 720. Den hadde da burgunder stripe. Om du er på jakt etter en snekke i den størrelsen så mener jeg at det er en av de beste fra den tiden. Om båten er halv eller helfabrikat er vel ikke det viktigste. Det viktigste blir i hvilken stand båten motor er i. Ellers så er Yanmar fra den tiden mye bedre enn tilsvarende Volvo. Vår motor så ut som ny etter 13 år. Den hverken svettet eller lakk og gikk som en klokke. Det hadde kun fått stå i et tørt motorrom med skifte av olje/kjøleveske jf. servicemanualen.

Link to post
Share on other sites

Se der ja, flotte svar! Takk for nyttige opplysninger, nå vet jeg mer om båten. Jeg er enig i at Diana 700 virker mer moderne enn Nidelv 24. Vil nok i tilfelle gå for en med ferskvannskjølt Yanmar. Da blir Diana et av alternativene når den endelige båten ringes inn ...

 

Når det gjelder sjøegenskapene:

Ved 7 knop lavere eller stilleligge så ruller båten mye.

Er dette et spesielt fenomen ved akkurat Diana 700, eller er dette mer et generelt fellestrekk for "alle" plastsnekker av denne størrelse og skrogtype? Hvor plagsomt er det i grunn? Ruller en plastsnekke mer enn f.eks. en 21 fots daycruiser a la Skibsplast 655 (som jeg har erfaring med og kan sammenligne med)?

 

For øvrig ser det ikke akkurat ut som om plastsnekkene blir revet vekk på finn.no. Når trenden går mot stadig større og raskere båter så blir kanskje disse saktegående snekkene etter hvert båter for "spesielt interesserte"? Men jeg har nå alltid vært litt "sær" da ... :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte også en Diana 700, men valget falt på en Nidelv 24 (er vel like sær som deg, da...:-)). Årsaken var bla at Dianaen hadde saltvannskjølt moter og Nidelven så og si ny ferskvannskjølt motor.

 

Ellers så er er vel denne "rullingen" litt representativ for denne type båter avhengig av hvordan en ligger opp mot bølger osv.

 

Er forresten en tråd her som kan være nyttig for deg, muligens...

 

mvh Bergen dørk

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Synes Diana 700 kan minne om Hanto 24, både når det gjelder skrogfasong og interiør? Tilfeldig, eller er det samme båten?

Hanto 24 og Diana 700 er to forskjellige merker, selv om de ser veldig like ut innredningsmessig. Det er det ingen tvil om. Har selv vært eier av en Hanto, og var godt fornøyd med den.

Synes de oppgitte dataene om Diana-snekken spriker en del. Ser at en oppgir at Diana er 2.60 bred, men dette stiller jeg meg litt tvilende til. Ihvertfall virker Diana både smalere og "rankere" enn Hantoen. Og i tillegg er den litt kortere. Tror du vil få en båt med en del bedre plass hvis du velger en Hanto framfor Diana, når du først er inne på den type båt. Prismessig er de vel ganske like.

Ingen av de er vel noen racerbåter, så der vil det vel være hipp som happ. Hadde selv en BMC motor på ca 38-45 hk i min båt. Og da gjorde den ca 9-10 knop på max. Hvorfor jeg skriver så sprikende hk, er fordi den var oppgitt til å være 52 hk i brosjyren, men i reg-korte stod det 36 hk. Så jeg regner med at det var et sted imellom der.

Lykke til med valget. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jada,jeg fant den i en båtkatalog fra 1985.Jeg husker at det var et aktuelt prosjekt da jeg kjøpte ny båt på den tiden.

Den er produsert av Dianaplast i Grimstad.Konstuktør var Siv ing.Arne Thorbjørnsen.Det het i reklamen den gangen at til daglig arbeidet han med store båter,men han hadde snekka i sitt hjerte !!

Lengde 7,15 - bredde 2,64, dybdegående o,70.De ble vel stort sett levert med Yanmar.

Har du flere detaljer fra katalogen om Diana 700? Lurer bl.a. på tank-kapasiteter, en selger av en Diana jeg har vært i kontakt med, mener at både ferskvannstank, dieseltank og septiktank alle er på ca 70 liter? Stiller meg litt undrende til dette, er ikke f.eks. dieseltanken større?

 

GeirFrode tviler på om Diana er 2,64 bred, han tror den er smalere. Lurer også på om dette kunne verifiseres. Vi må vel kunne stole på data oppgitt i katalogen til Gutek? :confused:

Link to post
Share on other sites

Diana 700 opplysninger på boat.no.

 

Kjenner ikke spesielt til Diana 700, men har sett en del av disse på Sørlandet. Ble lagd en del av disse i "plastsnekke-gullalderen" her nede.

 

Diana 700 er 23 fot, med etter mitt skjønn fine klassiske linjer. Er noe smalere og kortere enn Nidelv 24 og Hanto 24 ol. Generelt er 1 fot i denne klasse ganske merkbart. Diana er i klasse med Fevik 23 (715) Fram 690 mfl.

 

Jeg har hatt en Sollux 24 med 33 hk Yanmar. I denne var det 100 liters dieseltank det var jo slik at en gledet seg til fylle tanken......det var ikke mange ganger en hadde den fornøyelsen i løpet av sesongen......evnt 70 liters tank er ikke noe problem.

 

Snekker har trygge sjøegenskaper, lett å manøvrere (forover), kjølen gjør at en ikke blåser bort. Man "lever" med bølgene, en smule rulling må påregnes.

 

Et godt vedlikeholdt eksemplar er kurant å selge med minimalt verditap.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ser dette er et gammelt innlegg, men svarer da kanskje andre googler seg fram til litt info :-)

Jeg har snakket med en av båtbyggerene (nå pensjonist), og han kan fortelle at Diana 700 var en meget moderne båt for sin tid og veldig populær (bl.a. har den motoren nedfelt under dørken, sengeplass for 4 i kabinen etter køyesengprinsippet, stor drivstoff- og vanntank, pentry plassert under babord sete osv). Den modellen som var 720 cm lang (23,6 ft, men betegnet som 24 ft) skiftet senere navn til Skagerrak 720. På midten av 80-tallet ble den levert med Yanmar saltvannskjølt 35 Hk som går for å være en av verdens beste maritime diesel-motorer. Det er levert noen ytterst få halvfabrikata, og de få halvfabrikata ble alle levert med original innredning. Båtmodellen var ikke typegodkjent (dette var frivillig på den tiden og svært få produsenter typegodkjente modellene sine). Det er derfor ikke noe skilt i båten. Diana 700 burde være et meget godt kjøp, og prisleie for en godt vedlikeholdt 25-30 år gammel er typisk på rundt 150.000,- kr pr i dag (2008) iflg. en av "opphavsmennene".

Redigert av MARINUS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sjøegenskapene:

 

Er dette et spesielt fenomen ved akkurat Diana 700, eller er dette mer et generelt fellestrekk for "alle" plastsnekker av denne størrelse og skrogtype? Hvor plagsomt er det i grunn? Ruller en plastsnekke mer enn f.eks. en 21 fots daycruiser a la Skibsplast 655 (som jeg har erfaring med og kan sammenligne med)?

 

Det er et kjennetegn ved snekker bygd på "gamlemåten". De ruller i vannet, uten at det er noe galt med dem for det, og det er ikke farlig. Men du vil nok oppleve at det er mye mer bevegelse sideveis enn det du er vant med fra Skibsplasten.

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He, he, artig at denne tråden fra i fjor ble dratt opp igjen ...

Som kanskje noen spesielt interesserte fikk med seg, så ble det kjøp av en Diana 700, se denne tråden.

 

Var veldig fornøyd med båten som sådan, og kan anbefale den til de som ønsker snekke i denne størrelsen. Men jeg solgte den etter et år, og fikk igjen det samme som jeg ga for den. Ønsket å gå tilbake til daycruiser, så nå har jeg Skibsplast igjen, denne gangen en 660. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hadde en Diana 700 m. 22,5 Yanmar i på begynnelsen av åttitallet. Jeg kjøpte den fabrikkinnredet i fra Dianaplast på Fevik (Moi Moner). Tror det var produksjonsnummer åtte jeg hadde, så jeg var en av de første som handlet denne snekken. Prisen den gang (1981) var kr. 99500.00. Den var priset rett under kr.100000.00.for og slippe en eller annen avgift den gang? Båten var meget greit innredet, med en enormt stor uteplass. Hadde litt extra ballast nede i kjølen, så den rullet lite i sjøen. Dessuten var den nokså flatbunnet akter, så den tålte ganske store motorer til snekke og være. En veldig bra båt, som vi hadde mye glede av den gang, bare synd slike snekker ikke produseres lenger. Men de får vel snart sin renesanse disse gamle snekkene i disse miljøtider, hvem vet?

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Ser at det er en del her som har hvert borti denne båten Diana 700.

 

Jeg har selv kjøpt en Diana 700 nå i sommer (2013) og det har hvert en utrolig positiv opplevelse, det er i utgangspunktet en liten båt (23 fot) men med utrolig stor og god plass, derav at motoren ligger under dørken.

jeg har fortsatt ikke fått gjort meg kjent med alle detaljer om hvor store tanker det er og hvordan man kommer til disse i forbindelse med rengjøring m.v.

Det jeg er ute etter er om det er noen som har en manual / bruksanvisning for selve båten og dens interiør, derav også diseltank, vanntank og septiktank med tilhørende pumper og utstyr.

Siden det ikke fulgte med noen slike papirer ved kjøp så ville det hvert utrolig flott å kunne fått tak i dette fra noen som kanskje sitter med det hjemme, eller noen som vet hvor man kan få tak i dette.

Har heller ikke papirene / manualen for motoren, men det får jeg tak i på nett og forhandler, så det er ikke noe problem.

 

Vil sette stor pris på hvis noen kan hjelpe meg helt konkret med dette.

 

Mvh

Tom.


https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27310/dsc_0006.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27310/dsc_0011.jpg

Redigert av Tomja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...