Jump to content

Montering av Snapdavit - gummipader til gummibåt..


olpi

Recommended Posts

Har markert hvor jeg skal montere gummipadene til snapdavitfestene på Zodiac`n.

 

Er det noen her som har gjort denne jobben, og er det greit å gjøre utendørs. En i havna sa til meg at det måtte jeg gjøre innendørs. Luftfuktigheten er for høy ute og gummipadene vil løsne, sa han. Han mente det ikke ville fungere selv om det var sol og pent vær. Selv hadde han gjort jobben i stuen etter at de løsnet da han først forsøkte å gjøre jobben utendørs.

 

Jeg har ikke tenkt å drasse gummibåten opp i 4. etg så jeg håper noen her har gjort denne jobben ute. MIdt på dagen en solskinndag må det vel være tørt nok til å få jobben gjort?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har selv gjort tilsvarende jobb på min gummibåt (Zodiac) og gjennom instruksjoner så måte dette ha en anbefalt konstant varme tilnærmet romtemperatur for at limet skulle herde seg godt nok.

Resultatet ble veldig bra men det var jo en drittjobb (limlukt i hele huset) da jeg tok min innendørs for nettopp å oppnå anbefalt temperatur.

Hvis du skal gjøre dette utendørs så måtte det nok bli når det er forventet tropenatt i norge men så lenge vil du vel ikke vente...

Hva sier bruksanvisningen på limet? Er det Plastigum 150 lim? Eventuelt ta kontakt med en leverandør - det gjorde jeg i forbindelse med gummipadsene. De vil helt sikkert gi deg godt svar.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har montert slike på min gummibåt og jeg gjorde det ute midt på dagen, de sitter like godt etter ett par års bruk, de viser ikke tegn til å løsne. Det var ca 20 gr ute da jeg gjorde det, men det er viktig å gjøre operasjonen slik det står i bruksanvisningen og som sagt gjorde jeg det ute uten problemer. Lykke til og god sommer.

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg limte på mine i naustet med åpen dør til det fri en regnværsdag i mai for to år siden. Det gikk greit. Får ikke de padene av igjen uten videre. Er enig i at tørt, renslig og temperert miljø er et godt utgangspunkt for en vellykket jobb. Viktig at limet får tørke godt. Minst et par dager før bruk vil jeg anbefale. Mer varme desto raskere tørking.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ikke fall for fristelsen med å blande lim i engangsdrikkeglass (plast). Disse forsvinner fort som f.... Gjett hvordan jeg vet det :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takkar GAS og andre. Anvisningen på boksen er forsåvidt grei, et litt meir konkrete spørsmål:

1) Skal området på Zodiac`n pussast før påføring av lim eller er det nok med aceton-vask? Har hørt at noken anbefaler lett sliping?

2) Skal båten vera oppblåst eller tom for luft - dersom oppblåst er det vel vanskeleg med nok trykk

3) Apropos trykk: Må Pad`n har trykk over tid - eller er det ok med godt press rett etter - og deretter uten trykk ....

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde båten oppblåst ,merket etter at jeg vasket med aceton at gummien ble veldig ru,så jeg hoppet over sandpapir.Holdt trykk på en 4 min tid og det ser ut som de sitter som de skal.

Men husk dette er første gang jeg har gjort dette så om det er utført rett og at de henger fast i etter tid ????????????

Det får vi gi status på senere

Redigert av GAS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lappet min rib i vinter, etter å ha lånt den bort.. Første forsøk ble mislykket, sannsyligvis pga for lav tempereratur (kjeller). Andre forsøk: Jeg rubbet lett, og vasket med aceton, romtemperatur, brukte varmepistol veldig forsiktig, trykket ut luft fra midten, pumpet ikke fullt trykk før etter 72 timer. Det ble absolutt tett. Lappen er helt lik en snapdavit-pad, så det burde gå fint.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...