Jump to content

Sommerferie - internett


roaldbj

Recommended Posts

Jeg håper det blir mulig å starte båtferien 23. juni 2007 og la den vare i 6 - 7 uker.

'

Det blir helt umulig å klare seg uten internett i ferien.

 

Mange steder er jeg innom internettkafeer, biblioteker og databutikker for å jobbe over nettet.

 

For et par år siden brukte jeg Mobilt kontor fra telenor.

 

Antar at dette nå har blitt atskillig bedre.

 

Hvilke råd gir medlemmer på BP for internett kontakt i løpet av sommeren.

 

Jeg tror jeg er bundet til Telenor Mobil enda en stund fremover.

 

Men dette er ikke viktig (bindingen).

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Internet oppkobling via Bluetooth (PC-->Telefon) og EDGE (Telefon-->Internett). Dette gir en en automatisk fast oppkobling hvor du er oppkoblet hele tiden omtrent som på en vanlig bredbåndslinje. Du betaler ikke for tiden men kun for nedlastingsmengde. De første megabytene er dyrest så blir det bare billigere. Ikke avskrekkende dersom du bruker det med fornuft. Hastigheten synes jeg egentlig er imponerende. Jeg har ca. 128kb som tilsvarer dobbel ISDN hastighet. Dette er i høyeste grad akseptabelt til det bruk vi snakker om her. Dekningsgraden må sies å være omtrent 100% langs kysten. Dersom du velger det noe raskere 3G så er dekningen så dårlig at det i praksis er et mye dårligere alternativ. Det er vel også relativt få telefoner som har både EDGE og 3G så her er det lurt å vite hva man skal ha før man handler. Høyest teoretiske hastighet i brosjyren er absolutt ikke nødvendigvis det beste i praktisk bruk.

Dersom du har 3G så funker det fint innerst i Oslofjorden men straks du kommer utenfor dekning av 3G nettet så går du over på GPRS med hastighet på 9,6kb som du vil finne totalt uakseptabelt (believe me...) Bruker Tele2 Champion som jeg er meget fornøyd med, billig og lett administrerbart men andre leverandører er sikkert like bra uten at jeg har testet noe annet.

 

Dersom du har flere PC'er koblet sammen så kan du også dele Internettilkoblingen med flere og slik få Internett på flere PC'er samtidig over en og samme link.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har vært uten fast internett-tilgang i et halvår nå, og har brukt 3G - telefon i kombinasjon med pc nesten hver dag. Jeg har Telenor. Jeg må si at dette er en løsning jeg er meget fornøyd med. Den har fungert prikkfritt hele tiden, og hastigheten er mer enn bra nok til at jeg får gjort det jeg skal gjøre. (115.2 kbps) Dog ble løsningen for treg til å ta i mot real-time AIS - signal for hele kysten til bruk i Shipplotter, men dette er jo ikke livsnødvendig. :lol:

 

Det eneste minuset er at min telefon ikke har edge, slik at jeg i områder som mangler 3G-dekning har en hastighet som i praksis ikke er brukbar. Med edge får du ca halv 3G-hastighet i alle områder med GSM - dekning. Men jeg har flere ganger blitt overasket over hvor god 3G-dekningen er blitt. Skal ikke være store tettstedet før symbolet dukker opp på telefonen.

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Ellers så har jo svært mange av gjestehavnene (og alle statoilstasjonene) trådløst nett tilgjengelig nå. På disse kan du koble deg opp mot å betale en avgift og få en kode som du kan logge deg inn med. Krever selvsagt at du har trådløst nettverkskort i PC'en men det har stort sett alle bærbare dersom den er nyere enn et par-tre år.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Veldig greit med Telenor abbonement. De har jo ofte hotspotter man kan koble seg på runbdt om kring (flyplass, jernbane, hoteller). Regningen er da per MB og faktureres direkte på telefonregningen. Jeg har også Telenor mobilt konto kort med ekstern antenne som tar over nå VLAN ikke er tilgjengelig. Fungerer veldig greit, men GPRS er ikke alltid tilgjengelig innendørs.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også benyttet 3G på telefonen, men det funker stort sett kun i kystnære størk i nærheten av Oslofjorden. Jeg kommer nå til å ta i bruk ICE for denne sommeren...så vil tiden vise om dette fungerer bra i de områdene jeg beveger meg mest i.

 

Ellers så blir det Wlan i de gjestehavner som har det tilgjengelig vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og snart kan man gå inn i hvilken som helst befolket bukt og koble seg til et privat usikret Wlan. Maskinen min kobler seg rett som det er til slike nett i hvertfall nedover østfoldkysten. Har opplevd det i Engelsviken, Slevikkilen og i Hankøsundet.

må nok ha litt flaks for å treffe riktig , men det bedrer seg jo stadig når flere får Wlan hjemme og på hytta. :flag:

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Internet oppkobling via Bluetooth (PC-->Telefon) og EDGE (Telefon-->Internett).

 

Jeg bruker ca samme konfigurasjon i båten - jeg bruker kabel mellom PC og telefon og ikke bluetooth, men der er nokså det samma...

 

Imidlertid: pakkedata-tilgangspunkt (som man setter opp inne i telefonen) må endres dersom man bytter GSM leverandør. Ikke et problem i Norge siden man da går enten NetCom eller Telenor (selv om man måtte ha en annen leverandør er det enten på Telenor eller NetCom sitt nett). I utlandet går man imidlertid over til et annet nett, og da må nevnte pakkedata tilgangspunkt endres.

 

Jeg har et lite prosjekt på gang for dette siden jeg har tenkt meg i Dan+Sve til sommeren - skal oppdatere når jeg er ferdig satt opp....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg er så mye på internett resten av året at jeg ikke bør ha tilgang fra båten. Når jeg kommer i båten legges tlf ned i en skuff og det er meg som bestemmer om jeg skal se om noen har ringt eller om det er noen meldinger. Internettfri båttid tror jeg er det beste for meg.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en Nokia 6233 med 3G og EDGE. Noen steder ser jeg at det står 3G på displayet, og andre steder bare et antennesymbol. Når jeg da vil bruke den koblet mot PC'n, vil jeg da automatisk få EDGE når kun antennesymbolet vises? Det er vel ikke noe jeg må sette opp spesielt på mobilen for det? Har kun såvidt testet her hjemme (med 3G dekning) at jeg kommer på nett helt greit.

 

Jeg har Tele2 abonnement, og når jeg er i Sverige er det Tele2 sitt eget nett (tidligere Comvig) jeg blir koblet mot. Er det noe jeg da må sette opp på mobilen for at dataoverføringer også skal funke?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Artikkelen på Havna.com bør man ta med en klype salt. Her påstås det at trådløst i Horten gjestehavn ikke har virket på tre år. Bare sprøyt. Har funket utmerket de siste tre årene. Jeg har brukt det mye - og senest sist helg.

 

REDIGERT: Etter at jeg påpekte feilen overfor havna.com fikk jeg dette svaret: OK, mannen bak innlegget hadde ikke vært der på en stund. rettet opp!

 

 

 

mvh

ter-av

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Mulig det er jeg som gjerrig, men min erfaring er i hvertfall at de havnene som har installert WLAN, tar seg klekkelig betalt for oppkoblingen. I Kragerø måtte jeg for et par år siden ut med 100 kr for 1 times oppkobling, mens de for 24 timers tilgang krevde 250 kr. En vannvittig overprising av en tjeneste som etter min mening burde vært gratis med de havneavgiftene det opereres med.

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger ofte å få inn stoff med dråpeteller.

 

Antar at 3 G har med egenskaper til mobiltelefonen. Eller kan jeg få tak i et PCMCIA kort til å montere inn i PCen slik at jeg kan bruke PCen direkte som i "gamle " dager med Mobilt kontor?

 

 

Kan jeg utnytte denne overføringshastigheten på bærbar PC med brukbar hastighet (har noe oppgradert Dell Latitude D820)

 

 

Og hvordan gjør jeg i så fall det når jeg er ute i eksempelvis Oalofjorden?

 

 

Dette ble vist litt rotete?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...