Jump to content

Sliter med å få i gang Thermic varmeapparat


Avmønstret2

Recommended Posts

I fjor sleit jeg litt med å få i gang varmeapparatet. Det er drevet av lampeolje (tror jeg). Måtte starte den flere ganger og bare håpe på at den startet. er det noen slitedeler som må byttes regelemessig som kan være problemet? Kan problemer være gammel olje?

 

Bilde av varmeren:

 

dsc00110.jpg

 

Den svarte kanna er den med lampeoljen

akselrom.jpg

 

Plenen

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, den dere ligner litt på min thermo.

Jeg kjøpte et servicesett hos maritim, et som egentlig er til wallas, men det passet fint i min.

link

Sjekk alle ledningene som går inn på kortet i varmeren og i kontrollboksen.

Desse kan være løse selv om det ser ut som de sitter bra.

 

 

Asbjørn..

Link to post
Share on other sites

Ellers er vel klassikeren med slikt at kablene er for tynne :-) Mål spenningen ved varmeren når den skal starte og gi beskjed her om volttallet.

Bør være 11-12 volt

 

mvh

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som nevnt av Ingar, har jeg lang erfaring med denne varmeren. Kjøpte først en Thermo2500 for 17år siden. Denne skiftet jeg ut med etterkommeren Thermic2000 for 7 år siden, og nå går denne på skraphaugen eller gjøres tilgjengelig for de som trenger deler.

 

De 5 vanligste årsakene til at den ikke vil starte, er:

- For lav batterispenning

- glødetråden er avbrent

- overtemperatursikringen har slått ut

- pumpen har tatt kvelden

- den er nedsotet

 

Om batterispenningen din er lav, får ikke glødetråden høy nok temperatur og klarer ikke å tenne lampeoljen. Dette kan ordnes med tykkere kabler frem til varmeren.

 

Om glødetråden er avbrent, ser du det ved å måle strømmen under oppstart. Den skal da trekke ca. 7A i 2 minutt

Ny glødetråd og vekesett får du kjøpt i de fleste båtutstyrsforetninger, og settet koster drøyt 200 kroner

 

Er det overtemperatursikringen som har slått ut, er det bare å trykke den inn igjen.

Når du ser mot varmeuttaket, er det en liten rød "gummivorte plassert nede til venstre for uttaket.

 

Om pumpen går, skal du høre en tydelig tikking.

 

Er den nedsotet, er det et missforhold mellom mengde lampeolje og brennluft. Sjekk inntaket for brennluft som er samme sted som eksosen går ut, bare mellom indre og ytre eksosslange.

 

Er den nedsotet, er det kun en ing å gjøre, plukk varmeren frahverandre, rengjør og skift veke

Nedsoting kan også skje dersom ikke returslangen, den svarte har fritt fall tilbake til tanken.

 

Jeg ville også skiftet til ny frisk lampeolje, opplevde en vår det hadde stått lite lampeolje på tanken at jeg hadde fått kondens, slik at den sugde vann.

 

Fullstendig manual finner du på Termomarin sine sider her.

 

Søker du her på forumet på søkeordet Thermic, får du dessuten også opp mye stoff om denne varmeren og problemer med den. Når det er sagt, er det en ypperlig og meget stillegående varmer, - når den virker!

 

Hilsen Lars H.

(som nå tror at han kommer til å kjøpe en Eberspächer D2)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Joda jeg har en komplett Thermic2000 varmer nå etter at jeg har kjøpt et Eberspächer D2 apparat. Mitt forrige Thermo2500 delte jeg ut i deler, så kanskje det blir slik nå også. Men først vil jeg finne ut hvorfor apparatet sotet så inn i gran . . . før jeg ga det opp. Det er nemlig mulig at jeg hadde byttet om ledningene til viften slik at den gikk feil vei. Det skal jeg prøve ut først. Og sitter jeg da med et komplett fungerende apparat til overs, får vi se hva det blir til.

Men det blir ikke gjort noe med saken nå når det er noen dager med sommer. Du kan jo mase litt på meg slik at jeg får ræva i gir om et par uker?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Kjære venner, jeg har kjøpt båt med Thermo 2000. Viften går fint med lavt støynivå. Når jeg skrur på varmeren, begynner varmeren å klikke ganske høyt med jevne mellomrom. 

 

Mystisk!

 

Jeg har lest samtalen her over, men ikke funnet noen forklaring?

 

 

Har du noen forslag?

 

Bent Ove

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...