Jump to content

PC Lodsprogram til officielle søkort


motorbåd

Recommended Posts

Hej

 

Jeg faldt over et hollandsk navigationsprogram ved navn "Qastor" fra QPS.

 

Det adskiller sig fra de almindelige programmer ved at kunne bruge de officielle krypterede søkort i S63 format fra Primar Stavanger.

Disse kort kan købes til "amatør brug " med ned til 3 måneders opdateringsret. ( Direkte fra nettet) Efter de 3 måneder kan kortene stadigvæk anvendes. men kan ikke opdateres uden køb af nye licenser. Økonomien i kortene er især god, hvis man sejler i mindre fartområder, da man ikke behøver at købe kort over det meste af landet som hos C-Map eller Navionics.

Programmet som sådan henvender sig mest til motorbådsfolket, da der ikke er noget "Vindrelaterede finesser".

Ellers kan det nogenlunde det samme som et standrd program plus nogle specialiteter såsom:

Dybdeforudsigelses alarm ved såvel fart som ruteplanlægning.

Nord op eller kurs op

2 kortvinduer

Kan vælge et AIS mål som eget fartøj med deraf følgende CPA forudsigelse mellem de implicerede skibe. (Lejetøj).

Forudsigelse af fremtidig kurslinie ved hjælp af rorindikator ( Rotation data ).

Dybde angivelser kan indstilles efter eget valg med 2 eller flere blåtoner, f. eks 2 meter kurve.

" Eget skib" kan låses hvorsomhelst på kortet det ønskes.

Ais data kan hentes på internet. F. eks de norske ais data.

 

Programmet kan Downloades fra QPS med en 200 dages fri afbenyttelsesret. Kan derefter købe for 99 Euro + moms.

 

Dette er på opfordring skrevet på dansk!

Hvis der er tvivl om noget spørg gerne, kan måske uddybes på engelsk.

 

Mange hilsener

 

Michael :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hvilke kart bruker du da med programmet?

 

Har du kjøpt kart fra Primar, eller følger det med kart for å teste programmet?

 

Så at det kan lastes ned en database med statiske data og dermed få disse dataene opp umiddelbart. Bruker du denne funksjonen?

:flag:

Link to post
Share on other sites

Har købt kort fra Primar via dansk forhandler Scansurvey. Typisk koster en stor celle med 3 mdr. opdateringsret 6 dollars.

Danske søkort koster af ukendte årsager dobbelt pris. Download kort kataloget fra Primar og vælg de kort du behøver.

Du kan ikke købe direkte men skal bestille via en kortforhandler. Herefter kan downloades base CD og update CD.

Husk at generere en permit file fra Qastor. Denne skal sendes til kortforhandleren. Der er en minimumsgrænse for hvor lidt man kan købe. ca 500 dkr.

 

Michael

Link to post
Share on other sites

Dette var et interressant program. Er det noen som har innstallert dette på win2k ? Fikk problemer med oppstart. Fikset denne buggen, men har fortsatt problem. Har kontaktet leverandøren angående problemet. Venter på respons. I mellomtiden lurer jeg på om andre også fikk problemer med win2k. I winXP fungerer programmet bra og Qastor ser lovende ut. Spessielt funksjonen med kurs og hastighet så bra ut. Og at en kan videresende data til annet utstyr over NMEA.

 

Kjører også OziExplorer med CO's gps-naibe. Meget stort avik med denne GPSen. Opptil 150 meter avik over 3 timers ankervakt kjøring. Skal prøve samme testen med Garmin GPS176C senere ikveld.

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei Michael.. og takk for tipset om Qastor.. Jeg lastet ned programmet og klarte etter hvert aa finne ut av AIS tilkoplingen samt installasjon

av S57 ENC kart som jeg allerede hadde paa min PC. Bare ETT problem,kan ikke fiine ut av hvordan man velger kart for visning?

Kan ikke finne noen meny hvor man kan velge de installerte kart? Kontaktet leverandoeren men har fremdeles ikke faat svar.

Haaper du kan hjelpe? Alt jeg faar et referansegrid med lgd/brd men ingen kart?

Link to post
Share on other sites

Hej Sinbad7

 

Hvis kortene er installeret i det rette bibliotek vil programmet selv finde kortene ved hjælp af din curserposition.

Det letteste er at anvende den af Qastor foreslåede sti.

Gå ind i Chart/update. Nu spørger programmet om du har PRIMAR krypterede kort eller Unsecured ENC.

Vælg her efter dit kortmateriale.

Hvilke kort har du på din PC.

Du kan ikke bruge PRIMAR krypterede kort uden først at generere en Primar user permit , som skal sendes til din kortlevandør.

Derefter får du tilsendt en kode som åbner dine kort.

Hvis du har gratis amerikanske eller andre ukrypterede S 57 kort vælger du unsecured ENC files.

For at se hvilke kort du har installeret vælger du options/chartinformation. Her får du en liste over dine installationer.

I øvrigt er der en god video om installation af kort på QPS hjemmeside.

 

Good luck

Michael

Link to post
Share on other sites

Takker for orienteringen.. Elendig service fra Qastor,etter 20 timer 4 e-mails og en faks har jeg enda ikke faat svar om hvordan jeg kan

faa de innlastede kartene opp paa skjermen. Har ogsaa forsoekt ditt forslag aa posisjonere min kursor innenfor den geografiske rammen

av mine installerte kart men ser fremdeles ingen kart.. Laget en mappe 'Q-57ENC' ved installasjon av programmet hvor de senere installerte

kart er lagret. Jeg bruker flere amerikanske gratis,ukrypterte kart for demonstrasjonen. Bruker ogsaa de samme kartene i min Fugawi Marine ENC

program saa jeg vet de virker. Har du noen andre forslag er jeg takknemlig..

Link to post
Share on other sites

Du mener "If everything else fails,read the manual" ? Joda,leste alt jeg kunne finne, men av en eller annen grunn

vil ikke kartene vise seg paa skjermen. Har ogsaa forsoekt det paa laptoppen som er av nyere modell men det

samme der. Har satt opp eget filomraade for S57ENC kartene og har ogsaa installert kartene dit.

Har flyttet meg rundt paa siden til den rette br/lgd som dekkes av kartene men INGEN TING...

Jeg er vant med alle slags programmer og har erfaring med mange kartplotteprogrammer men moeter veggen her.

Link to post
Share on other sites

Jawik.. Hvis du har installert Qastor paa XP ,kan du se et innlastet og ukryptert S57ENC kart ?

Jeg har enda ikke faatt til aa vise noen kart jeg har 'updated'. Har forflyttet meg paa 'gridkartet'

til de korresponderende bredde og lengde men ser ingen kart. Ba om hjelp fra Qastor´s hjemmeside

for 3 dager siden men har enda ikke faat hjelp og er i ferd med aa slette det hele. Har ogsaa informert

programmet om hvor kartfilene ligger saa de skulle finnes automatisk. Har du noen ide hva som kan

vaere aarsaken?

Link to post
Share on other sites

Har du noen ide hva som kan vaere aarsaken?

Nei. Jeg har forsøkt, eller rettere sagt forsøkte det meste, med dette programmet. Og nå er det snart ett år siden jeg henvendte meg til Qastor. Slettet alt sist høst og bruker ikke mer tid på denne leverandøren. Programmet så jo bra ut til mitt formål og jeg prøvde det ut på XP og W2K, men der stanget vi i veggen. Mitt råd er følgende: Glem det :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

ETT AAR!! Og jeg klager paa 4 dager... Du har rett,dette er bare bortkastet tid, har slettet programmet. Underlig firma...

 

Har installert Fugawi Marine ENC som bare er helt fantastisk og tar saa- og si alle kartformat, ogsaa skannede/kalibrerte.

Pris ca. $ 275.- men det er verdt det. AIS virker ogsaa som en droem....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...