Jump to content

Lakk/Maling til 10hk Sabb?


Sleipner93

Recommended Posts

Tror det er en smakssak. Jeg brukte pensel og er fornøyd med det. Har du motoren stående i båten, er det jo lettere å unngå søl med pensel. Husk bare å få avfettet skikkelig, og få skrapt av det meste av rust og løs lakk. Jeg grunnet med Owatrol først.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

1)Skrape, pusse,stålbørste (evighetsjobb)

2)Behandle med Ferro-bet som dreper gjenværende rust.

3)Grundig vask og skrubbing med varmt vann. Gjenta gjerne 2 og 3 flere ganger.

4)Bruk gjerne et strøk med Owatrol penetrerende olje (som ikke er D1/D2) Denne trenger inn i porene og forsegler.

5)Grunne med Arcanol

6)Toppstrøk med Shipolin.Bruk 2 strøk og brekke fargen mellom strøkene slik at du lettere ser hvor du har malt og ikke.

 

Hurtigløsninger nytter ikke. Skal motoren holdes rustfri må der gjøres skikkelig jobb.

 

Avfetting som nevnt i innlegg over er et must. Bruk tynner da Wh.Spirit inneholder fett.

Pensel er å foretrekke fremfor spray, men dette er det nok delte meninger om. Mye arbeide er det uansett.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville ikke ha brukt Shipolin. Denne er litt myk, og egner seg derfor ikke så godt. Sabb forhandlerene selger original blå lakk i halvliters boks, da får du rett farge. Alternativt kan du få blandet emaljelakk i en så godt som lik farge, dette blir et billigere alternativ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Løfter denne igjenn grunnet jeg ikke fikk malt motoren ifjord. Lakk fra Sabb blir ikke aktuelt grunnet de tar 500,- for en halv liter :eek: :eek:

 

Så jeg tenker å blande en Bengalakk i lik farge. (Tar med en enkel del med litt farge på).

 

Men angående vaskingen? Blander jeg opp en bøtte med Zalo vann eller lignende og rett og slett bruker en svamp til å vaske motoren? Det er lag med blanding av olje å sagspon steder. Jeg er litt redd for at det skal komme vann inn i motoren??

Link to post
Share on other sites

peiling og peiling... :nonod:

 

Hammerlakk skal finnes i "glatt" såvel som i "hamret" utgave. Fikk en gang oppgitt fargekode for hammerlakk:

Sabb-blå = Hammerite lys-blå, artnr.24041

MEN, - har ennå ikke funnet hvor og hvem som kan blande Hammerite til denne koden eller hvem-sitt-artikkelnummer det eventuellt er...

 

Selv har jeg bare brukt Biltema sin Hammerlakk - Art.Nr.: 36-042 Mørkeblå (eneste blå-farge de har) øverst på lyddemperen. Den nederste delen av lyddemperen er utsatt for høye temperaturer og blir som regel veldig stygg. Denne har jeg sist brukt "Hot Paint" på - som skal tåle 600º

 

lyddemper_800x600.jpg

Så får vi se hvor lenge det varer...

 

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Neida, du har rett - det er ikke skikkelig Sabb-blå - men så gidder jeg ikke å betale 500,- for en ½ liter av originalen da...det er jo dyrere enn den beste Cognac'en på polet!

 

Sabb har også "byttet" farge kode opp gjennom årene. Fra det lyseste sjøgrønn-blå (radiator-lokk i mitt forrige bilde, innlegg # 13) til en slags mellomblå farge (din motorblokk i #14).

 

Forresten så er jeg veldig enig i TMe sine 6 punkter - med 2 unntak...

 

1)Skrape, pusse,stålbørste

2)Behandle med Ferro-bet som dreper gjenværende rust.

3)Grundig vask og skrubbing med varmt vann. Gjenta gjerne 2 og 3 flere ganger.

4)Bruk gjerne et strøk med Owatrol penetrerende olje

5)Grunne med Arcanol

6)Toppstrøk med Shipolin.

 

5) - pleier å grunne med Corroless sin "RUSTKILLER" - det gir et solid underlag (rust-stabiliserende primer) - Importør: Unitor A/S 1411 Kolbotn

6) - avslutter med Hammerlakk da jeg synes at Shipolin er for myk. I sjarken har jeg brukt Bengalack - den er også ganske hard og slitesterk.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Neida, du har rett - det er ikke skikkelig Sabb-blå - men så gidder jeg ikke å betale 500,- for en ½ liter av originalen da...det er jo dyrere enn den beste Cognac'en på polet!

 

Sabb har også "byttet" farge kode opp gjennom årene. Fra det lyseste sjøgrønn-blå (radiator-lokk i mitt forrige bilde, innlegg # 13) til en slags mellomblå farge (din motorblokk i #14).

 

Forresten så er jeg veldig enig i TMe sine 6 punkter - med 2 unntak...

5) - pleier å grunne med Corroless sin "RUSTKILLER" - det gir et solid underlag (rust-stabiliserende primer) - Importør: Unitor A/S 1411 Kolbotn

6) - avslutter med Hammerlakk da jeg synes at Shipolin er for myk. I sjarken har jeg brukt Bengalack - den er også ganske hard og slitesterk.

 

Ja, helt enig. 500,- for en halv liter er svindel å bedrag. Om noen kjøper den er jeg litt i tvil om. Jeg og Dalton sende forøvrig litt IM fram å tilbake. Og jeg har kommet fram til å bruke Bengalakk ettersom den kan blandes etter fargeprøve. Så da tar jeg med en del i butikken å finner den rette fargen så blander de til meg.

 

Men, hvordan kan jeg vaske motoren?? Det er masse grøt som er en blanding av jord og olje eller sagspon å olje steder på motoren. Dette må jeg få vekk, enkleste metode er vel å vaske med såpevann?

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en literboks med motorvask/avfetting, og sett i gang med f.eks en radiatorpensel og løs opp der det er tykke lag. Avslutt med en skikkelig spyling, gjerne med varmt vann om du har tilgang til det. Deretter en omgang med stålbørsten for å fjerne løs rust og maling. La det tørke godt, og gi det deretter en runde med grunning før lakkering. Blir nok bra dette, skal du se!

 

Min forrige motor (Sabb 2H) var malt med lys blå hammerlakk. Så egentlig greit nok ut det også, hard overflate som var lett å tørke ren. Men emaljelakk går helt greit, har brukt dette på flere bilmotorer tidligere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men angående vaskingen... Jeg er litt redd for at det skal komme vann inn i motoren

Nå kjenner ikke jeg motoren din, men vanligvis er en slik marine-motor TETT - så vann kan ikke komme inn, bortsett fra ved luftinnsug!

 

Men jeg ser jo på bildet at du mangler smørekoppen med piperenserne / oljedrypp til ventilene. Dette hullet MÅ du tette før du vasker. Er pakningen under dekselet på plass?

motor_sabb.jpg

 

Ikke har du el. starter, ikke har du dynamo, det eneste som er åpen er selveste luftinnsug til motoren. Hvis du kjenner med fingrene i forkant av startpallen, like der, og litt under, hvor startsveiven ville komme ut på forsiden, så har du en åpning. "Luftfilteret" som sitter der og skal holde småfugler ute kan du bare teipe igjen med lerretsteip før du vasker.

 

...så da er det bare å "pøse på" med varmt såpevann.

Men, hvordan kan jeg vaske motoren?? Det er masse grøt som er en blanding av jord og olje eller sagspon å olje steder på motoren. Dette må jeg få vekk, enkleste metode er vel å vaske med såpevann?

 

Personlig så sverger jeg til en blanding av varmt vann (70 grader?), Zalo og Salmiakk (løser opp fett). Bruk en toalettkost / radiatorpensel ell.lignende. Hell på varmt vann, kost og skyll med samme såpevann. En par-tre omganger med dette pleier å løse opp gammel dritt.

 

:o)

 

NB.: Båten står på land og du har tatt ut drensepluggen nederst i kjølsvinet? Da renne jo vannet bare rett ut, du slipper å pumpe.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn!

 

Motoren ser ikke ut slik som på bildet. Det bildet fikk jeg før jeg i det hele tatt hadde kjøpt båten. Så, smørekoppen på toppen er på, pakningen under likeså.

 

Luftinnsuget visste jeg også om. Jeg forstod nemlig ikke hvor den tok inn luft i begynnelsen. Men den tar inn her så går det opp med ventilstengene :yesnod:

 

Kan jeg vaske med varmt såpevann og skylle med kaldt vann etterpå? Er biltema sin motorvask noe??

 

Båten står på land men ingen bunnplugg er fjernet grunnet jeg ikke har funnet noen?? :crazy: Men den ene pumpa er fortsatt koblet til med nivåbryter. Den til 1300,- har jeg lagret godt hjemme for å ikke frostsprenge eller bli frastjålet..

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er biltema sin motorvask noe??

Den Kaldavfetting'en de har er veldig bra. Egenskaper som såpe, dvs at den løser seg i vann og er forholdsvis snill mot huden. men den løser opp olje rester minst like effektivt som f.eks. white spirit.

De har også noe de kaller for Miljøavfetting. Den imponerte meg ikke...

Link to post
Share on other sites

Ang. vask av motor, så brukte eg Biltema sin bremserengjøring - Art nr. 36-4509 - den tiden eg var aktiv mc-kjører og skulle ha ein motorvask. Få sykkelen opp på stativ i skikkelig arbeidshøyde, spyle godt med bremserengjøringen - den har godt trykk og kommer til over alt, fordamper etterpå og etterlater overflaten ganske så rein for asfalt og liknende som var brent fast - og så gå over med litt trykkluft til slutt for finish. Middelet er heilt sikkert ikkje miljøvennlig, ei heller veldig billig. Men effektivt og godt fungerende etter min erfaring. Korleis det virker på treverk er uvist :confused:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Walter - fant dette og syns att Hammerlakken mörkeblå var så lekker at jeg kjpte en boks for at male min 2 G. Kommer tilbake - i vår kanskje? - med rapport om resultatet. Da kanskje jeg har lärt meg at sette in bilder og.

Morsomt at fölge dine jobb med sabberne! Mye at läre här for en amatör!

Link to post
Share on other sites

...Mye at läre här for en amatör...

 

He-he...den var god, du!

Er nok selv en amatør når det gjelder mekanikk og motorer forøvrig. Det er ikke mer enn 3 år siden jeg selv måtte stille helt banale spørsmål om motorvedlikehold her på BP. MEN, det er med den 1. Sabben jeg fikk i 2004 at jeg begynnte å skru selv, fordi Sabben egner seg til å skru, selv for en amatør. Sabben er jo en genial motor!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...